arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۹۳۸۱
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۰۸ - ۰۷ بهمن ۱۴۰۰

صبحانه خبری، ۷ بهمن ۱۴۰۰ / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / تیم مذاکره کننده ایران اختیار مذاکره مستقیم با آمریکا را دارد / تفاهم‌نامه ریاض و بغداد به زیان تهران؟ / گل محمدی استعفا کرد / رنگ قرمز به نقشه کرونایی ایران بازگشت / جامعه مدرسین: جلوی ورود زنان به ورزشگاه را بگیرید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

رنگ قرمز به نقشه کرونایی ایران بازگشت
شهرستان اردکان از استان یزد نخستین شهری است که پس از انتشار سویه اُمیکرون در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفت. شهرستان‌های کاشان (اصفهان)، فردوس (خراسان جنوبی)، تربت حیدریه (خراسان رضوی)، بستک (هرمزگان)، ابرکوه، خاتم، مهریز، میبد (یزد) در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.از ۲۰ آذر یعنی طی ۴۷ روز گذشته، هیچ شهری در وضعیت قرمز نبود.

وزیر علوم دستور حضوری شدن آموزش دانشجویان از بهمن ماه را صادر کرد
به رغم اوج گیری اومیکرون زلفی‌گل، وزیر علوم از سرگیری آموزش حضوری تمامی دانشجویان از بهمن ماه جاری خبر داد و گفت: دانشجویان کارشناسی ما نیز به تدریج در این آموزش‌های حضوری شرکت خواهند کرد.

بایدن: هیچ نیروی آمریکایی وارد اوکراین نخواهد شد
جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا همزمان با افزایش تنش ها با روسیه و انتقال تسلیحات نظامی به اوکراین و اعلام آماده باش هشت و هزار ۵۰۰ نیروی نظامی کشورش ادعا کرد هیچ نیروی آمریکایی وارد کی یف نخواهد شد. رئیس جمهوری آمریکا در عین حال روسیه را تهدید کرد و گفت اگر روسیه به اوکراین حمله کند با عواقب بسیار بزرگی مواجه خواهد شد. این عواقب تنها اقتصادی یا سیاسی نخواهد بود بلکه در روسیه در سراسر جهان با عواقب شدیدی مواجه خواهد شد.


جامعه مدرسین: جلوی ورود زنان به ورزشگاه را بگیرید
ولی‌الله لونی رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، با ورود زنان به ورزشگاه مخالفت کرده و نوشت که طرح چنین موضوعی «موجب شگفتی بدنه انقلابی و متدین جامعه که حامی شما»ست.

قالیباف: قراردادی بین ایران و چین بسته نشده
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به یک تذکر گفت: قراردادی بین ایران و چین بسته نشده، از نظر حقوقی اگر قراردادی بسته شود باید به تایید مجلس برسد.

پیش‌ثبت‌نام سفرهای زیارتی به سوریه آغاز شد
سازمان حج و زیارت با صدور اطلاعیه‌ای از پیش ثبت‌نام سفر‌های زیارتی به سوریه از امروز ۶ بهمن‌ماه خبر داد. علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت از آغاز پیش‌ثبت‌نام سفر سوریه در همه استان‌ها خبر داده بود تا از این طریق تعداد متقاضیان زیارت حرم حضرت زینب سلام‌الله علی‌ها به منظور برنامه‌ریزی برای ازسرگیری سفر به سوریه از استان‌های مختلف مشخص شود.

علی مطهری: توافق حتمی است
علی مطهری نماینده ادوار مجلس گفت: حتما مساله FATF را هم حل خواهند کرد. یک و سال نیم قبل هم گفته بودم که اگر دولت آینده دولتی باشد که دست اصلاح‌طلبان نباشد و دست تندروها باشد، اینها خودشان مسائل را حل می‌کنند چون می‌بینند که اداره کشور نیاز به این توافقات دارد. الان هم همین اتفاق در حال رخ دادن است و ما می‌بینیم که مسائل دیگر را هم به دنبال برجام حل خواهند کرد. اما اگر گروه مقابل الان سر کار بودند، همچنان در حال کارشکنی بودند. با این حال خوشحالیم که مشکلات کشور رو به حل شدن است.

الزام نصب کارت واکسن بر روی شیشه تاکسی های تهران از نیمه بهمن ماه
سید امیر هنجن معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران از الزامی شدن نصب کارت واکسن بر روی شیشه خودروی تاکسیرانان پایتخت خبر داد. او گفت: در صورت عدم نصب آن بر روی شیشه تاکسی، عوامل نظارتی سازمان، نسبت به ثبت تخلف تاکسیران و جلوگیری از فعالیت اقدام می کنند.ضمن این که اجرای طرح به شیوه ارشادی یک هفته زودتر از اجرای طرح اصلی در دستور کار عوامل نظارتی سازمان تاکسیرانی شهر تهران قرار می گیرد

دو تماس امیرعبداللهیان با همتای قطری در یک شب
سفیر ایران در دوحه گفت که امیرعبداللهیان و وزیر خارجه قطر در یک شب، دو تماس تلفنی داشتند. او این موضوع را نشانه تحولات سریع دانسته. محمد بن عبدالرحمن در همان شب با بلینکن هم صحبت کرده است.


مخالفت شریعتمداری از مذاکره با آمریکا
حسین شریعتمداری مدیرمسئول کیهان با انتقاد از امیرعبداللهیان و شمخانی پرسید که این دو نفر با کدام تحلیل منطقی از احتمال مذاکره مستقیم با آمریکا سخن می‌گویند؟ شریعتمداری پرسیده است که مگر ابعاد برجام مشخص نیست و متن آن با قطعنامه شورای امنیت تضمین نشده؟‌ پس چه نیازی به مذاکره مستقیم دارد؟ او تاکید کرده که مذاکره مستقیم با هدف افزودن مواد دیگری به برجام صورت می‌گیرد

واژگونی یک کشتی تفریحی در آمریکا / ۳۹ مسافر مفقود شدند
گارد ساحلی فلوریدا در جنوب شرقی آمریکا در بیانیه ای از واژگونی یک کشتی تفریحی در نزدیکی سواحل این ایالت و ناپدید شدن ۳۹ مسافر آن خبر داد و اعلام کرد تاکنون جستجو برای پیدا کردن مسافران این کشتی بی نتیجه مانده است.

قطر جای ایران را در صادرات گاز به اروپا گرفت؟
درحالیکه رسانه‌های اصولگرا از لزوم کنار کشیدن ایران از رقابت با روسیه و عدم توانایی ایران در صادرات گاز به اروپا سخن می‌گویند، آمریکا در حال مذاکره با قطر است تا در صورت قطع صادرات گاز روسیه به اروپا، گاز اروپا از طریق منابع این کشور تامین شود.

مبتلایان روزانه کرونا دوباره ۵ رقمی شد
روز ۶ بهمن ۱۴۰۰ وزارت بهداشت اعلام کرد که تعداد مبتلایان جدید کرونا ۱۱۸۵۱ نفر، مجموع بیماران ۶۲۷۹۴۱۰ نفر، تعداد جانباختگان جدید ۲۹ نفر و مجموع جان‌باختگان ۱۳۲۳۰۳ نفر شده است. بعد از ۸۵ روز تعداد مبتلایان ۵ رقمی شده است.


توضیح وزیر اقتصاد درباره تصمیم‌های دولت درباره بورس
احسان خاندوزی وزیر اقتصاد گفت: دولت دو تصمیم مهم اقتصادی برای ساماندهی به وضعیت بازار سرمایه و حمایت از فعالان اقتصادی گرفته است که به زودی اثرات مثبتی خواهد داشت. سقف گذاری ۵ هزار تومانی نرخ خوراک و ۲ هزار تومانی نرخ سوخت برای صنایع و پالایشگاه‌ها با وجود کاهش ۴۰ همتی درآمد دولت، مبنا قرار دادن ۹۰ درصد نرخ ارز نیمایی در ۶ ماه گذشته برای تسعیر دارایی‌های خارجی و تنظیم نرخ سود بین بانکی با سقف ۲۰ درصد بخشی از این تصمیمات است. همچنینی بخشی از سهام دولت در شرکت‌های دولتی به عنوان وثیقه نزد صندوق تثبیت بازار قرار داده می‌شود و البته ۱۰ درصد از عرضه اولیه شرکت‌های دولتی بابت بازارگردانی همان سهام باید در نظر گرفته خواهد شد.

امیدها به نجات یوز ایرانی زنده شد
ایران و فیروز دو یوز ایرانی در انتظار بچه‌دار شدن هستند. محیط زیست می گوید این نخستین بار در جهان است که دو یوز آسیایی در شرایط اسارت تولید مثل می‌کنند‌

گل محمدی استعفا کرد
یحیی گل محمدی سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس امروز با ارسال نامه ای به مدیرعامل باشگاه، از سمت خود استعفا کرد. با این حال مدیرعامل باشگاه پرسپولیس گفت: آقای گل‌محمدی از بهترین مربیان فوتبال ایران بوده و هست و زحمات زیادی برای پرسپولیس کشیده است. بنده مخالف استعفا و جدایی ایشان از پرسپولیس هستم و ان‌شاءالله به کارشان ادامه خواهند داد.

اختصاص ۲۰ میلیارد تومان در بودجه شهرداری تهران برای حمایت از «چهره‌های موثر جبهه انقلاب»

 شهردار تهران سال آینده با تعریف یک هزینه جدید ،20 میلیارد تومان تحت عنوان حمایت از چهره های موثر انقلاب در نظر گرفته است. در همین حال اعتبار کمک افراد دارای معلولیت در بودجه 1401 شهرداری تهران با 58 درصد کاهش به 5 میلیارد تومان رسیده است. ‌‌

قیمت لوازم خانگی باز هم گران شد؛ این بار بدون مجوز

طی یک ماه گذشته تولیدکنندگان لوازم خانگی به بهانه های مختلف رایزنی‌هایی برای کسب مجوز افزایش قیمت با سازمان حمایت انجام دادند اما در نهایت گویا این موضوع به تصویب سازمان حمایت نرسیده است. حالا تولیدکنندگان لوازم خانگی بدون مجوز خودسرانه لیست جدید قیمت‌های خود را در دو هفته اخیر به بازار ابلاغ کرده اند.

احمد خاتمی: سیاست نظام نه لغو تحریم‌های هسته‌ای بلکه لغو تمام تحریم‌ها است

احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران گفت: دیروز، امروز و فردا سیاست جمهوری اسلامی ایران در عرصه مذاکرات هسته‌ای، تنها یک کلمه است و آن لغو تمام تحریم‌هاست نه تعلیق و نه تحریم‌های هسته‌ای بلکه لغو تمام تحریم‌ها، سیاست نظام اسلامی است.

 نشست همه اعضای برجام و اقدام جمعی برای تهیه پیش‌نویس

اولیانوف دیپلمات روس در توییتی نوشت: اقدامی جمعی برای تهیه پیش‌نویس در گفت‌وگوهای وین در قالب همه اعضای فعلی برجام (بدون ایالات متحده که وضعیت آن در توافق هسته‌ای هنوز احیا نشده است).

تفاهم‌نامه ریاض و بغداد به زیان تهران؟

وزارت انرژی عربستان سعودی و وزارت برق عراق روز سه‌شنبه و در جریان برگزاری همایش تجاری دو روزه سعودی-عراق، تفاهم‌نامه‌ای با هدف تعریف چارچوب همکاری مشترک در بحث اتصال شبکه برق دو کشور امضا کردند. عادل کریم، وزیر برق عراق اعلام کرد که عملیات اتصال شبکه برق دو کشور طی دو سال آینده نهایی خواهد شد.

 تیم مذاکره کننده ایران اختیار مذاکره مستقیم با آمریکا را دارد

ابراهیم عزیزی  نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با نقل قولی از وزیر امور خارجه، تاکید کرد: از زبان وزیر امور خارجه می‌گویم که هیچ مذاکره مستقیم و رودرویی تا این لحظه انجام نشده است اما، بر اساس همان چارچوبی که بیان کردم و بر اساس ۳ اصل عزت، حکمت و مصلحت و براساس تاکید بر لغو همه تحریم‌ها و بعد از راستی آزمایی و کسب تضمین‌ها اگر لازم باشد که ورودی برای مذاکره با آمریکا داشته باشند تیم مذاکره کننده این اختیار را دارد تا اقدام لازم را انجام دهد.

 رویترز: امیر قطر دوشنبه آینده برای گفتگو درباره ایران و تامین گاز اروپا به آمریکا سفر می‌کند

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در سفر به آمریکا با جو بایدن، رئیس جمهور این کشور دیدار می‌کند. این دیدار قرار است ۳۱ ژانویه در کاخ سفید انجام شود و امیر قطر با جو بایدن در مورد طیفی از موضوعات مختلف که امنیت انرژی در جهان را تهدید می‌کند گفتگو خواهد کرد. منابع آگاه همچنین خبر دادند به احتمال زیاد در این دیدار در مورد بازگشت آمریکا به توافقنامه هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران و نیز پایان دادن به جنگ یمن هم گفتگو‌هایی صورت گیرد.

 اولیانوف: توافق در مذاکرات وین تا اوایل اسفند امکان‌پذیر است

اولیانوف مذاکره کننده روسیه در مصاحبه با «روسیه‌۲۴» مدعی شده چنانچه مذاکرات احیای برجام در وین میان ایران و گروه موسوم به ۱+۴ (روسیه، انگلیس، فرانسه، چین به علاوه آلمان) با سرعت فعلی پیش برود حصول توافق تا پایان ماه فوریه (۹ اسفندماه) کاملاً واقع‌بینانه است.

حمله روسیه به اوکراین پس از المپیک زمستانی؟

وندی شرمن از مقام های وزارت خارجه آمریکا گفت: پوتین برای حمله به اوکراین در اواسط فوریه طرح‌ریزی می‌کند. او گفت: پیش بینی می شود روسیه پس از المپیک زمستانی این اقدام را انجام دهد.

نظرات بینندگان