پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : شهردار تهران در جلسه ملاقات مردمي مركز نظارت همگاني شهرداري تهران
شركت كرد و در مدت زمان تعيين شده به تمامي سوالات و درخواستهاي شهرونداني
كه در اين جلسه حضور داشتند و يا از طريق تماس تلفني مطرح ميكردند، پاسخ
داد. استقبال مردم از حضور شهردار تهران در جلسه ارتباط مردمي مركز نظارت
همگاني شهرداري تهران به اندازهاي بود كه از ساعت ها قبل از شروع اين جلسه
حداقل 50 نفر از شهروندان از طريق تماس تلفني منتظر صحبت با قاليباف بودند
و عده زيادي نيز به صورت حضوري درخواست ديدار با شهردار تهران را داشتند.
با توجه به اينكه عمده سوالات شهروندان در حوزه شهرسازي و معماري بود
عليرضا جاويد، معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران نيز به همراه شهردار
تهران به سوالات مراجعه كنندگان پاسخ مي داد.
وقت طلايي را در مديريت سيلاب در نظر گرفتيم
شهردار تهران پس از اين بازديد مردمي به ميان خبرنگاران آمد و گفت:
گزارش رئیس کمیسیون عمران شورای شهر در مورد این حادثه گزارش مناسب و
کارشناسی شده بود، اما در عين حال شهردار تهران با دو نكته اين گزارش
مخالفت كرد. قاليباف در مورد موارد اختلاف نظرش با گزارش حمزه شكيب نيز
توضيح داد:« آقای شکیب معتقد بودند در شروع کار وقت طلایی از دست رفته که
من موافق نیستم چرا که ما در ابتدا باید ببینیم وقت طلایی مربوط به چه
مکانی است وچه تعبیری از آن داریم ؛ یک زمانی در بحران زلزله وقت طلایی
داریم . آن زمانی است که همان لحظات اول نجات جان انسانها بسیار مهم است و
در سیل موضوع وقت طلایی به زمانی مربوط میشود که صدمات انسانی اتفاق
میافتد ، به نظر میرسد وقتی بیش از چند هزار نفر از ایستگاهها بیرون
برده شدند، مشخص میشود که وقت طلایی به بهترین شکل مدیریت شده و من احساس
میکنم در این مورد باید دقت بیشتری در گزارش صورت میگرفت .»
شهردار تهران ادامه داد:« در خصوص بحث لایروبی نیز ، کانال لایروبی شده
بود ؛ لایروبی در نیمه دوم اسفند و فروردین ماه به انجام میرسد که این
اقدام صورت گرفته بود و یک بخشی از لایروبی تخلیه شده و بخش ديگر باقی
مانده بود. به جز این دو نکته که به نظرم نیاز به بررسی بیشتری داشت گزارش
خوبی بود و همان پیشنهادات را شهرداری در بررسی ارائه داده بود که در
گزارش دیده میشد . واقعیت این است که اگر بخواهیم بازبینی در خصوص این
حادثه داشته باشیم به دور از همه حب و بغضها ، در ابتدا باید ببینیم علت
بروز این اتفاق چه بوده است ؟»
برآورد خسارت مترو بيش از 22 ميليارد نيست
قاليباف در مورد برآورد خسارت وارد آمده به مترو و اینکه بخشهایی که
تحت پوشش بیمه نبوده ، چگونه توسط شهرداری تامین میشود؟ توضيح داد:
« برآوردی که توسط اعضای شورای شهرنیز اعلام شد 22 میلیارد بوده که
تقریبا همان 21.5 میلیاردی است که ما برآورد کردیم و معتقدیم که بیشتراز آن
نیز نبوده است .» به گفته شهردار تهران یک بحث در مورد اختلافات بیمه و
مترو است. در خصوص بحث بیمه به طور مثال ممکن است عنوان شود که بخشهایی از
مترو در مجموعه بیمه قرار نگرفته که این بحثها بحثهای حقوقی و در حال
پیگیری است .
قاليباف با اشاره به برآوردهاي عجولانه و غير منطقي برخي از مسئولان در
خصوص خسارات وارده به مترو براثر سيلاب اخير تهران تاكيد كرد:« به طور کلی
معتقدم در این بخش خسارتهایی که در روزهای اول خیلی عجولانه و غیرمنطقی
بود و حتی عنوان شد که در این حادثه تلفات جانی بوده است و خسارت چند هزار
میلیاردی وجود داشته، اين نشانه همان بداخلاقی هاست و خوشبختانه مترو
هیچگونه تلفات جانی و مجروحی نداشته است و خسارت مالی آن هم 22 میلیارد
بوده است .»
قوانين دست و پاگير قديمي
نكته مهمي كه در گزارش روز يك شنبه حمزه شكيب، رئيس كميسيون توسعه و
عمران شوراي شهر تهران بيشتر نمايان بود، تاكيد به وجود قوانين قديمي و دست
و پاگيري است كه در حوزه مديريت شهري وجود دارد. شهردار تهران نيز با
اشاره به اين قوانين يادآور شد:« به نظر من یک بخش عمده بروز اتفاق این است
که رودخانههایی که داخل شهرها قرار دارند حفاظتشان به عهده وزارت نیرو
است و قانون در سال 61 این را مشخص کرد ه است ،به نظر من هم اکنون در این
مورد قانون اشکال دارد و باید ترمیم شود و طبق قانون باید اقدامات لازم از
سوی وزارت نیرو به انجام رسد.حالا وزارت نیرو قادر است با این همه
مسئولیتهایی که دارد بیاید ترمیم یک کانال را انجام دهد؟ اینجا قانون دچار
اشکال است و مشکلات خود را دارد که جمع بندی در مورد آن باید در مجلس
انجام شود .»
قاليباف با اشاره به جمعبنديهايي كه از گزارش كميسيون توسعه و عمران
شوراي شهر تهران به دست آمده، به اين مسئله اشاره كرد:«علاوه بر آن شهرداری
دیروز با اعضای شورا در این خصوص به توافق رسید که با توجه به این حادثه
باید با دقت بیشتری زمینههای مختلف پیگیری و رفع مشکل شود ، مثلا در
جاهایی که امکان بحران وجود دارد؛ مانند آنکه الان لوله سوخت در داخل شهر
عبور میکند و واقعا حادثه ساز است و به هر حال هم اکنون شهرداری به جهت
وظیفه قانونی برای اینکه وارد شود و این کانال را ترمیم کند مشکل قانونی
دارد، همچنین اشکال اجرایی و کمبود بودجه هم هست اما این مسائل برطرف می
شود وما میتوانیم بحث بودجه را حل کنیم اما به جهت مسئولیت اینکه ترمیم
کانال به عهده کیست در بلاتکلیفی قرار داردکه دیروز بنا شد تقسیم کاری
انجام شود و شهرداری و وزارت نیرو همکاری داشته باشند و بخش هایی را با
همکاری هم اصلاح کنند.»
شهردار تهران در خصوص پرداخت خسارت توسط شركت بيمه نيز توضيح داد:«8
میلیارد که عنوان شده برآوردی است که برای خسارت واگنها صورت گرفته و الان
به جهت حقوقی بحث این است که بر اساس بیمه نامه تاسیسات فنی تحویل گرفته
شده و تحت پوشش بیمه است. اما بیمه معتقد است تاسیسات و ایستگاهی که بهره
برداری نشده تحت پوشش بیمه نیستند ، ایستگاه آزادی تحت پوشش بیمه بوده و
مجموعه خسارت وارد شده
22 میلیارد است. طبیعتا بیمه به طور صد درصد آن را تامین میکند و
بخشهایی که تحت پوشش بیمه نبوده است را شهرداری خود تامین میکند.»
قاليباف در ادامه صحبتهاي خود در جمع خبرنگاران در خصوص اظهارات معاون
عمراني استاندار تهران مبني براينكه خسارت وارد را بیش از صد
تا 200 میلیارد تومان مطرح کرده بودند و اینکه شهرداری اجازه نداده در زمانی که می شد خسارت را برآورد کرد، این اقدام صورت بگیرد،
گفت :« من به این سئوال ها پاسخ نمی دهم و میزان خسارت به طور شفاف مشخص شده است.»
اداره شهر تهران بعد از 45 سال
قاليباف در بخش ديگري از صحبتهاي خود با بیان اینکه طرح تفصیلی ،
تهران را بعد از 45 سال بر اساس برنامه اداره میکند، يادآور شد: «به نظر
من بهترین کاری که در این طرح اتفاق افتاد، آن است که مفسده بزرگی را از
بدنه شهرداری از بین خواهد برد.»
شهردار تهران در خصوص روند اجرای طرح تفصیلی نيز گفت:« طرح تفصیلی بهتر
از پیشبینیهای ما در حال اجراست ،من به طور هفتگی همراه با معاون
شهرسازی و معماری این موضوع را پیگیری میکنیم و بیش از 600 هزار نفر
تاکنون به وب سایت شهرداری مراجعه کرده و اطلاعاتی که از طرح تفصیلی مورد
نظر داشتند را برداشت کردهاند که این به معنای شفاف سازی در اطلاعات و
شکست رانتی است که پیش از این تنها افراد خاص می توانستند به این موضوع
دسترسی پیدا کنند.»به اعتقاد قاليباف طرح تفصیلی حساسیت لازم را در مردم به
وجود آورده که به وب سایت شهرداری مراجعه و اطلاعات مورد نظر خود را
برداشت کنند. شهردار پايتخت ادامه داد:« روند صدور پروانه نسبت به قبل سرعت
بهتری پیدا کرده و سیستم تحت وب قرار گرفته که به همین دلیل سرعت کار
بیشتر شده و مردم هم استقبال کردند و با پهنه بندیهایی هم که صورت گرفته
امروز مردم میدانند که ساختمانشان از چه میزان پهنه و تراکمی می تواند
برخوردار باشد و بر اساس آن کارهایشان را به انجام برسانند.»
قاليباف تاكيد كرد:« من تا این مقطع از طرح تفصیلی راضی هستم و آمار
نشان داده که طرح تفصیلی در دیگر شهرها به طور حداکثری 23 درصد تحقق یافته
در حالیکه قول دادهام طرح تفصیلی در تهران حداکثر بالای 75 درصد تحقق
مییابد و 20 یا 25 درصد باقی مانده هم نه اینکه تحقق نیافته باشد بلکه
مربوط به جایی است که مورد اصلاح و تجدید نظر در کاراست و این طرح هم به
همین جهت راهبردی دیده شده و ساختاری نیست تا بتوان جاهایی که مشکل دارد
اصلاح شود.»
به اعتقاد شهردار تهران یکی از توفیقات بزرگ مدیریت شهری این بوده که
توانست بعد از 45 سال که شهر بدون داشتن یک برنامه مدون و سلیقه ای مشخص
کارش را پیش مي برد، امروز بر اساس طرح تصمیم گیری شود. قاليباف يادآور
شد:«قبلها فکر می کردند قدرت شهردار در این است که هر کسی به آن مراجعه
کرد بتواند اجازه ساخت یک یا دو طبقه را بگیرد و آن آدم خوبی بود و اگر
نمینوشت آدم خوبی نبود اما با این طرح هم اکنون این کارها ضابطه مند شده
است ، اگرچیزی حق همه هست همه باید از آن برخوردار شوند و اگر حق فردی نیست
هیچکس نباید از آن حق بهره مند شود .»به گفته قاليباف بهترین کاری که در
این طرح اتفاق افتاد، اين است كه مفسده بزرگی را از بدنه شهرداری از بین
خواهد برد.