arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۴۶۳۱
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۲۳ - ۰۷ اسفند ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۷ اسفند ۱۳۷۷: خبر‌های سیدمحمد خاتمی درمورد عاملان قتل‌های زنجیره‌ای

خاطرات آیت الله هاشمی: آقاى [سیدمحمد خاتمی]، ریيس‌جمهور، ساعت یازده آمد و مذاكرات مفصلى داشتيم. توضيحاتى دربارة مسایل وزارت اطلاعات و [آقای علی یونسی]، وزير جديد داد و گفت، شرط‌ها را پذيرفته است. گفت، يكى از قاتلان – صادق [مهدوی = مهرداد عالیخانی]- پدرش [علی‌اصغر] عاليخانى و عمويش، از عُمال رژيم [پهلوی] و اسرایيل بودند و فاميل خودش عاليخانى است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

در خانه بودم. ساعت نُه صبح در حسينيه جماران، براى انتخابات شوراها رأى دادم و مصاحبه كوتاهى نمودم. عفت و جمعى از بچه‌ها به آبعلى رفتند. آقاى [سیدمحمد خاتمی]، ریيس‌جمهور، ساعت یازده آمد و مذاكرات مفصلى داشتيم. توضيحاتى دربارة مسایل وزارت اطلاعات و [آقای علی یونسی]، وزير جديد داد و گفت، شرط‌ها را پذيرفته است. گفت، يكى از قاتلان – صادق [مهدوی = مهرداد عالیخانی]- پدرش [علی‌اصغر] عاليخانى و عمويش، از عُمال رژيم [پهلوی] و اسرایيل بودند و فاميل خودش عاليخانى است.

خبر داد كه آمريكا با دادن وام صندوق بين‌المللى مخالفت‌كرده و فعلاً منتفى شده و از احتمال تيره‌شدن روابط با عربستان سعودی هم نگران است. اظهارات اخير اميرعبدالله، [ولیعهد عربستان سعودی] به آقاي عبدالله نورى، در مورد انفجار الخُبر، باعث خشم آيت‌الله خامنه‌اى شده و با سفر آقاى خاتمى به عربستان مخالفت مى‌كنند. نگران است كه رهبرى در اظهاراتشان، چيزى عليه عربستان بگويد. گفت، در مورد سفر به ايتاليا مصمم است؛ گرچه 320 نفر از نمايندگان مجلس ايتاليا، اعلان مخالفت كرده‌اند.

از همكارى آيت‌الله خامنه‌اى در مورد وزارت اطلاعات و قتل‌هاى اخير، ابراز رضايت و از وضع اقتصادى كشور اظهار نگرانى‌كرد. به ايشان توصيه كردم، نگذارد روابط با عربستان، پاكستان و آذربايجان تيره شود و با تركمنستان بيشتر گرم بگيرد. تذكر دادم، مانع مخالفت برادرش [محمد]رضا [خاتمی]، با كارهاى بنياد بيماري‌هاى خاص شود.

ظهر فائزه آمد و با من ناهار خورد. گفت، حوزه‌هاى رأى‌گيرى در تهران خلوت است و در شهرستان، به گزارش خبرنگاران روزنامه زن، خوب است. گزارشى از جلسات سخنرانى‌اش در دانشگاه خواجه‌ نصير طوسی و دانشگاه مشهد و درگيرى حزب‌اللهى‌ها و مخالفان در جلسه مشهد داد. خواست، بعضى‌كارهاى چاپ كتاب‌هاى من، به روزنامه زن داده شود.

در گزارش‌ها، خبر از شروع نزاع و درگيرى و گاهى تيراندازى در بعضى حوزه‌هاى رأى‌گيری، منجمله در بهار همدان و روستاهاى كنگاور و بعضى شهرهاى خوزستان و... آمده است. يك نفر در بيجار كشته شده و مردم جاجرم، به عنوان اعتراض به ادغام با گرمه، رأي نداده‌اند.

نظرات بینندگان