arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۶۴۱۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۰ اسفند ۱۴۰۰

صبحانه خبری، ۲۰ اسفند ۱۴۰۰؛ از هشدار درباره احتمال شروع جنگ جهانی سوم تا ۳ یا ۴ موضوع حل نشده در مذاکرات وین

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور میکنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.


هشدار درباره احتمال شروع جنگ جهانی سوم
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهاراتی گفت، اتحادیه اروپا نمی‌تواند با درخواست اعمال پرواز ممنوع بر فراز اوکراین موافقت کند، زیرا این امر منجر به جنگ جهانی سوم خواهد شد.


شمخانی: مذاکرات وین هر ساعت پیچیده‌تر از قبل می‌شود
علی شمخانی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «شیوه مواجهه آمریکا با پیشنهادت اصولی ایران، طرح پیشنهادات غیرقابل قبول و اصرار بر توافق سریع با طرح بهانه‌های واهی، نشان می‌دهد که آمریکا اراده‌ای برای توافق قوی و قابل دفاع برای طرفین ندارد. مذاکرات وین بدون اتخاذ تصمیم سیاسی توسط آمریکا هر ساعت پیچیده‌تر از قبل می‌شود.»


آخرین آمار کرونا در ایران
بنابر اعلام وزارت بهداشت، ۱۳۹ بیمار کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۸ هزار و ۵۷۲ نفر رسید. همچنین ۶ هزار و ۴۲۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور از ابتدای شیوع آن تاکنون به ۷ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۵۹۱ نفر رسیده است.


رهبر معظم انقلاب: تخصیص بودجه سنگین برای جهاد تبیین کار غلطی است 
رهبر معظم انقلاب گفتند: حکمرانی در منطق اسلام از بن و بنیاد با حکمرانی های رایج جهان متفاوت است. نه شبیه سلطنت است، نه شبیه ریاست جمهوریهای امروز دنیاست، نه شبیه فرماندهی‌هاست، نه شبیه رؤسای کودتاگر است، شبیه هیچ کدام از اینها نیست. یک چیز خاصی است متکی به مبانی معنوی.ایشان همچنین تاکید کردند که تخصیص بودجه سنگین برای جهاد تبیین کار غلطی است .


۳ تا ۴ موضوع حل نشده در مذاکرات وین
خبرگزاری اصولگرای تسنیم از قول یک منبع آگاه نوشت که همچنان حداقل ۳ الی ۴ مسئله اصلی و فرعی در مذاکرات وین باقیست و حل نشده است. وی خاطرنشان کرد: در حوزه راستی آزمایی گام‌هایی برداشته شده، اما راجع به مساله تضمین‌ها و بویژه تحریم‌ها همچنان مسائل مهمی بر روی میز است که طرف غربی باید اقدام لازم را انجام دهد.

 

مجلس نمایندگان آمریکا ممنوعیت واردات نفت از روسیه را تصویب کرد
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه ممنوعیت واردات نفت روسیه و دیگر منابع انرژی و همچنین ترغیب سازمان تجارت جهانی برای تعلیق امتیازات تجاری روسیه را تصویب کرد.


درگیری ایران و طالبان با دو قربانی؟
«حبیب الله الهام» رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ ولایت نیمروز گفت: روز دوشنبه یک درگیری سطحی میان نیروهای مرزبانی ایران و طالبان در منطقه سیخ سر شهرستان کنگ این ولایت صورت گرفت که در نتیجه یک سوءتفاهم به‌وجود آمد و با پادرمیانی مسؤولان محلی دو طرف مرز رفع شد. فارس هم نوشت: از سوی دیگر منابع محلی و برخی از کشاورزان در نیمروز می‌گویند هنگامی که کشاورزان قصد داشتند تا در منطقه سیخ سر یکی از کانال‌های سد کمال خان را لایه‌روبی کنند با برخورد سربازان ایرانی مواجه شده‌اند و اجازه کار به آنها داده نشده است. این در حالی است که برخی منابع مدعی شده‌اند در درگیری میان مرزبانان ایرانی و نیروهای طالبان، 2 سرباز ایرانی قربانی شده‌اند.


اولیانوف: احتمالا سند نهایی امروز یا فردا تایید می شود
اولیانوف، مذاکره کننده ارشد روسیه با بیان اینکه مسائل باقی مانده در مذاکرات احیای برجام به مسکو ارتباطی ندارد، گفت: تعدادی از طرف های مذاکره در وین در حال حاضر هنوز سند نهایی توافق را تایید نکرده اند. احتمالاً فردا یا پس فردا [امروز یا فردا] بتوانند این کار را انجام دهند. دیگر، بحث چند روز است.

درخواست های جدید آمریکا در مذاکرات؟
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با بورلخ اطرنشان‌ کرد: طرح برخی درخواست های جدید از سوی آمریکا هیچ گونه توجیه منطقی نداشته و با مواضع این کشور در مورد دستیابی سریع به توافق در تناقض است. امیرعبداللهیان افزود: موضوعات اصلی و لغو موثر تحریم ها نباید تحت تاثیر زیاده خواهی طرف آمریکایی قرار گیرد. امیرعبداللهیان بویژه تاکید کرد: برخی مباحث که مرتبط با قهرمانان ملی ماست قابل مذاکره نیست.


معرفی  خلیفه جدید داعش
گروه تروریستی داعش شامگاه امروز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای، ضمن تأیید مرگ سرکرده پیشین خود، سرکرده جدید را نیز معرفی کرد. شبکه خبری المیادین ضمن نقل این بیانیه گزارش داد که این گروه تروریستی «ابو الحسن الهاشمی القرشی» را به عنوان سرکرده جدید خود معرفی کرد.


پوتین: آمریکا از ایران و ونزوئلا می‌خواهد که در ازای رفع تحریم‌ها، روسیه را از بازار انرژی خارج کنند
رئیس‌جمهور روسیه گفت: آمریکا به دروغ به مردم خود می‌گوید روسیه عامل افزایش بهای حامل‌های انرژی در این کشور است. ولادیمیر پوتین ادامه داد: آمریکا از ایران و ونزوئلا می‌خواهد که در ازای رفع تحریم‌ها، روسیه را از بازار انرژی خارج کنند.


چین از ارائه قطعات یدکی برای هواپیماهای روسی خودداری کرد
به گفته آژانس امنیت هوانوردی روسیه، چین از تأمین قطعات یدکی هواپیما برای خطوط هوایی روسیه خودداری کرده است. خبرگزاری روسی اینترفکس به نقل از سخنگوی این آژانس نوشت روسیه برای دریافت قطعات یدکی از کشورهای دیگر مانند هند یا ترکیه تلاش خواهد کرد.

نظرات بینندگان