arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۷۳۹۰
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۲۳ - ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
روزنامه‌گردی در «انتخاب»؛

کشف مجهزترین لابراتوارهای هروئین‌سازی جهان در تهرانِ ۶۶ سال پیش

این لابراتوار در منزلی... در خیابان گوته از خیابان‌های فرعی عین‌الدوله در کوچه‌ی کفایی قرار داشت. لابراتورا مزبور مجهز به مدرن‌ترین دستگاه‌های شیمیایی می‌باشد که بهترین مواد مرفین و هروئین را در دنیا تهیه می‌نموده است. اشیایی که در این خانه کشف گردید عبارت است از یک‌صد بطری و شیشه‌های مختلف حاوی مواد مختلف شیمیایی – قرع و انبیق‌های متعدد و لوله‌های مختلف آزمایشگاه – اجاق مخصوص خشک کردن مواد مرفین و هروئین...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»؛ روز پنج‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۳۴، یک باند بزرگ قاچاقچی هروئین که بر اساس اطلاع پلیس بین‌الملل به ایران آمده بودند، توسط ماموران شهربانی دستگیر شدند. به طوری که خبرنگار روزنامه‌ی اطاعات در همان روزها تحقیق کرد پس از آن‌که رئیس باند قاچاقچیان و هم‌دستان او دستگیر شدند در خانه‌ی آن‌ها لابراتورا عظیمی کشف شد که در نوع خود بی‌نظیر بود. یک منبع موثق در شهربانی به خبرنگار اطلاعات گفت این اولین باری‌ست که یک چنین لابراتورای برای ساختن مواد مخدر از قبیل هروئین و مرفین در ایران کشف شده است. جزئیات این ماجرا به نقل از اطلاعات شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۳۴ به این شرح بود:

این لابراتوار در منزلی قرار داشت که مخصوصا برای همین منظور اجاره شده بود این خانه در خیابان گوته از خیابان‌های فرعی عین‌الدوله در کوچه‌ی کفایی قرار داشت.

لابراتورا مزبور مجهز به مدرن‌ترین دستگاه‌های شیمیایی می‌باشد که بهترین مواد مرفین و هروئین را در دنیا تهیه می‌نموده است. اشیایی که در این خانه کشف گردید عبارت است از یک‌صد بطری و شیشه‌های مختلف حاوی مواد مختلف شیمیایی – قرع و انبیق‌های [ظرفی برای تقطیر مایعات و گرفتن عصاره و عرق] متعدد و لوله‌های مختلف آزمایشگاه – اجاق مخصوص خشک کردن مواد مرفین و هروئین که می‌توان با آن در حدود ۵۰ کیلوگرم هروئین را در هفته خشک نمود – این لابراتورا اکنون در اختیار مقامات شهربانی کل قرار دارد.

 

سوابق رئیس باند قاچاقچیان

به طوری که اطلاع داریم رئیس این باند زنی است ۶۶ ساله به نام کالیوپی کالیوگریدی اهل یونان که برای ساختن هروئین چندی قبل به ایران مسافرت نموده است. این زن یکی از ماهرترین شیمیست‌های اروپا و خاورمیانه می‌باشد که در ساختن هروئین و سایر مواد مخدره تخصص زیادی دارد.

وی این اطلاعات را در مدت ۳۰ سال هم‌کاری و دستیاری با شوهر خود به نام میشل کالیوپی که سه سال پیش فوت شده فراگرفته است. کالیوپی و شوهرش پرونده‌های زیادی در سازمان پلیسی جنایی بین‌المللی دارند و به عنوان بزرگ‌ترین گانگسترهای بین‌المللی سازنده‌ی مواد مخدره معروف می‌باشند علاوه بر این هردوی آن‌ها پرونده‌های زیادی در ترکیه دارند.

خانم کالیوپی دو مرتبه تا به حال و هر دفعه مدت زیادی در آتن و اسلامبول به جرم ساختن و فروختن هروئین زندانی بوده است.

 

مدرکی که منجر به دستگیری افراد این باند شد

همان‌طوری که اطلاع دادیم از چندی قبل تشکیلات پلیس بین‌المللی به شهربانی ایران اطلاع داده بودند که باند مجهزی از قاچاقچیان بین‌المللی به ایران منتقل گردیده و شروع به فعالیت کرده است. از همان ابتدا مامورین ایرانی مراقب فعالیت‌های افراد این باند بودند و به دنبال به دست آوردن برگه‌ای برای دستگیری آن‌ها می‌گشتند تا این‌که دو روز قبل شخص ناشناسی که بسته‌هایی در زیر بغل خود داشت از خانه‌ای که در آن مواد مخدره تهیه می‌شد و تحت نظر دائمی مامورین شهربانی قرار داشت خارج شد. بلافاصله یکی از مامورین جلو رفته از آن شخص که همان سلماسی بود سوال کرد این بسته چیست وی با خون‌‌سردی اظهار داشت که این‌ها مقداری جعبه‌ی گز اصفهان است که می‌خواهم برای ترکیه بفرستم و اکنون می‌خواهم آن‌ها را به اداره‌ی پست ببرم.

مامور مزبور که می‌دانست آن شخص دروغ می‌گوید به او گفت که باید به اداره‌ی اطلاعات شهربانی بیاید تا مقداری از گزها را با یکدیگر بخورند. سلماسی که می‌بیند نزدیک است گیر بیفتد تصمیم به فرار می‌گیرد ولی غفلتا لوله‌ی سیاه هفت‌تیری را مقابل سینه‌ی خود می‌بیند و ناچار به تسلیم می‌شود مامورین سلماسی را سوار اتومبیل کرده و به شهربانی می‌برند و در آن‌جا موقعی که جعبه‌ی گز را باز می‌کنند از میان آن مقداری هروئین و مرفین که در جعبه‌های کوچک قرار داده شده بود کشف می‌نمایند سپس خانه‌ای را که سلماسی از آن خارج شده بود بازرسی می‌کنند.

در این بازرسی وسایلی که گفته شد به دست می‌آورند این اولین کشف مواد مخدره قاچاق بعد از گذشتن قانون مجازات برای عاملین تهیه‌ي مواد مخدره می‌باشد.

 

یک باند دیگر

در تعقیب دستگیری افراد این باند طبق نامه‌هایی که در منزل مذکور کشف گردید مامورین پی به فعالیت باند دیگری بردند که اجناس لوکس و جوراب‌های پلاستیکی و سیگارهای خارجی و مشروبات اروپایی را به طور قاچاق وارد ایران می‌کردند در نتیجه شب گذشته مامورین اداره‌ی اطلاعات شهربانی کل مغازه‌ی خرازی‌فروشی کوچکی را در خیابان زرین‌نعل مورد بازرسی قرار دادند و مقدار زیادی اجناس لوکس از قبیل عروسک‌های چینی گران‌بها و جوراب‌های پلاستیکی و نایلون و ۱۷۷ کارتون سیگار کمل کشف کردند.

بلافاصله صاحب‌مغازه به نام خسروشاهیان دستگیر گردید در بازرسی از منزل او واقع در پشت خیابان رسومات نیز در یک زیرزمین تعداد زیادی بطری‌های مشروبات خارجی کشف گردید.

 

چگونه تعقیب می‌شوند

بنابراین اشخاصی که تاکنون دستگیر شده‌اند و در اداره‌ی اطلاعات شهربانی تحت نظر می‌باشند عبارت‌اند از: خانم یونانی، جلیل ماهر، رحیم سلماسی و خسروشاهیان که تحقیقات از آن‌ها به وسیله‌ی مامورین ادامه دارد.

این عده پس از تکمیل پرونده تحویل دادسرای تهران می‌شوند در آخر وقت امروز [شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۳۴] کسب اطلاع شد که عده‌ی دیگری نیز که با این باند هم‌کاری داشته‌اند به وسیله‌ی مامورین در حین فرار دستگیر شده‌اند.

نظرات بینندگان