arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۷۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۲۰ - ۲۷ اسفند ۱۴۰۰

نقشه تهاجم روسیه به اوکراین؛ روز بیست و سوم

پیشروی نظامیان روسیه در بسیاری از مناطق اوکراین متوقف شده و نیرو‌های اوکراینی در بسیاری از شهر‌ها مقاومت کرده‌اند و پاتک‌های موفقی هم تدارک دیده‌اند. نیرو‌های روسیه به دنبال محاصره کی‌یف و قطع ارتباط آن با دیگر مناطق کشور هستند، اما همچنان بخش‌های بزرگی از اطراف پایتخت، مخصوصا در نواحی جنوبی، تحت کنترل نیرو‌های اوکراینی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: پیشروی نظامیان روسیه در بسیاری از مناطق اوکراین متوقف شده و نیروهای اوکراینی در بسیاری از شهرها مقاومت کرده‌اند و پاتک‌های موفقی هم تدارک دیده‌اند.

در بیست و سومین روز تهاجم روسیه به اوکراین، آخرین تحولات از این قرار است:

گزارش درگیری در خیابان‌های مرکزی ماریوپل

حمله هوایی روسیه به مرکز تعمیر و نگهداری هواپیماها در شهر لویو در غرب اوکراین

حفظ خارکیف تحت کنترل نیروهای اوکراینی، با وجود دور جدید آتش‌باری روسیه

تداوم حضور نیروی دریایی روسیه در نزدیکی بندر اودسا در دریای سیاه


نیروهای روسیه به دنبال محاصره کی‌یف و قطع ارتباط آن با دیگر مناطق کشور هستند اما همچنان بخش‌های بزرگی از اطراف پایتخت، مخصوصا در نواحی جنوبی، تحت کنترل نیروهای اوکراینی است.

فرماندهان اوکراینی می‌گویند تمرکزشان در کی‌یف بر این است که توپخانه روسیه را دور از جایی نگه دارند که بُرد آتش آن به مرکز شهر برسد.

نیروهای روسیه در پیشروی به سمت پایتخت اوکراین با مقاومت نیرومندی مواجه شده و همچنین دچار مشکلات تدارکات و پشتیبانی، از جمله کمبود سوخت برای خودروهایشان شده‌اند.
البته نیروهای روسیه پیشروی‌هایی در جنوب اوکراین داشته‌اند.

هدف اولیه آن بود که منطقه کریمه را، که در سال ۲۰۱۴ به قلمرو روسیه ضمیمه شد، به جمهوری‌های خودخوانده شرق اوکراین وصل کنند.

شهر ماریوپل مانعی در این راه بود و نیروهای روسیه آن را محاصره کرده‌اند. مقام‌های اوکراینی می‌گویند ۳۵۰ هزار غیرنظامی در شهر گرفتار شده‌اند.

لیز دوست، خبرنگار بی‌بی‌سی، می‌گوید روس‌ها با تشخیص اینکه نمی‌توانند بلافاصله شهر را بگیرند، این گزینه را انتخاب کردند که اول مردم شهر را از سر راه بردارند و با بمباران و گرسنگی دادن آنها را به تسلیم وادارند.

وزارت دفاع روسیه روز جمعه گفت حلقه در ماریوپل تنگتر شده و گزارش‌های دیگر هم حاکی از آن است که درگیری‌ها به مرکز شهر کشیده است.


پیشروی نیروهای روسیه در نزدیکی میکولایف در جنوب غربی و نزدیکی خرسون کند شده است. اشغال این شهر یک قدم کلیدی در رسیدن به بندر اودسا و قطع دسترسی اوکراین به دریای سیاه است.

نیروی دریایی روسیه در روزهای اخیر این شهر را زیر آتش گرفته‌اند اما پیاده کردن نیروها از دریا کاری دشوار خواهد بود.

در مناطق شرقی دونتسک و لوهانسک، مناطق تحت کنترل جدایی‌طلبان حامی روسیه، درگیری همچنان ادامه دارد.

نیروهای روسیه در اطراف سومی و خارکیف برای محاصره این دو شهر تلاش کرده اما هنوز موفق نشده‌اند.

با تداوم جنگ بیش از سه میلیون نفر از شهروندان اوکراینی، نزدیک هفت درصد کل جمعیت، کشورشان را ترک کرده‌اند.

نظرات بینندگان