arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۸۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۷ - ۰۵ فروردين ۱۴۰۱

صبحانه خبری، ۵ فروردین ۱۴۰۱؛ از پیگیری استیضاح وزیر صمت از ابتدای سال جاری تا مجوز روسیه برای پرداخت پول گاز طبیعی با بیت‌کوین

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور میکنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

 

مشاور امنیت ملی آمریکا: احیای برجام باعث ایجاد فرصت اقتصادی برای روسیه نخواهد شد
جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته است که آمریکا و متحدانش در مذاکرات وین برای احیای برجام پیشرفت کرده اند اما همچنان مسائلی باقی مانده که معلوم نیست حل شود.او همچنین گفت مطمئن است که هر گونه توافقی با ایران باعث ایجاد فرصت های اقتصادی برای روسیه نخواهد شد.

 

پیگیری استیضاح وزیر صمت از ابتدای سال جاری
عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه در سال جدید استیضاح وزیر صمت را پیگیری می‌کنیم، گفت: مهم ترین علت خواسته نمایندگان مجلس از استیضاح وزیر صمت، مشکلات در حوزه خودرو است.

 

روسیه در اقدامی متقابل دیپلمات‌های آمریکایی را اخراج می‌کند
وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای که چهارشنبه شب منتشر شد اعلام کرد که دیپلمات‌های آمریکایی در این کشور را اخراج خواهد کرد. این اقدام روسیه در پاسخ به اقدام مشابه آمریکا انجام می‌شود.


رمز ارز ملی حداقل تا اردیبهشت ۱۴۰۱ رونمایی نخواهد شد
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: گفت: هنوز خبری از تاریخ رونمایی رمزارز ملی داده نشده البته طبق برنامه زمان بندی شده، طی امسال هم پایلوت محدود و هم اجرای عمومی این طرح را شروع می‌کنیم. موضوعات فنی و زیرساخت‌های لازم برای ایجاد رمز ارز ملی هنوز تکمیل نشده و این طرح حداقل تا اردیبهشت رونمایی نمی‌شود.


تورم در بریتانیا به بیشترین میزان در ۳۰ سال اخیر رسید
اداره ملی آمار بریتانیا می گوید تورم در ماه فوریه سال جاری به ۶.۲ درصد رسیده است که در ۳۰ سال گذشته بالاترین نرخ در این کشور محسوب می شود. در ماه ژانویه نیز نرخ تورم به بیش از ۵.۵ درصد رسیده بود که این نرخ هم در نوع خود در دهه‌های اخیر کم سابقه است.آخرین بار در سال ۱۹۹۲ بریتانیا چنین تورمی را تجربه کرد.

 

وزیر خارجه چین برای اولین بار پس از تسلط طالبان وارد کابل شد
«وانگ یی» در سفری از پیش اعلام نشده برای دیدار با هیات حاکمه افغانستان وارد کابل شده و مورد استقبال «امیرخان متقی» وزیر خارجه طالبان قرار گرفته است. خبرگزاری باختر، رسانه نزدیک به طالبان گفته که قرار است وزیر خارجه چین با مقامات ارشد طالبان در باره موضوعات مختلف از جمله گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و ترانزیت دیدار و گفتگو کند.

 

غیبت ۱۲ روزه وزیر دفاع روسیه و شایعه حبس خانگی او
فاکس نیوز اعلام کرد، برخی گزارش‌ها حاکی از این هستند که وزیر دفاع روسیه از ۱۲ روز پیش تاکنون دیده نشده است. این شبکه در ادامه نوشت، شایعه‌هایی وجود دارند که شویگو در وضعیت جسمانی بدی است و از برخی مشکلات قلبی رنج می‌برد، از سوی دیگر پیام‌های دیگری که در اینترنت پخش شده، حاکی از این هستند که شویگو از وزارتخانه اخراج شده و در حبس خانگی به سر می‌برد.

 

آزمایش یک موشک بالستیک قاره‌پیما توسط کره شمالی
ارتش کره جنوبی روز پنجشنبه اعلام کرد که کره شمالی یک موشک بالستیک بین‌قاره‌ای آزمایش کرده است. مقامات ژاپن در نهایت اعلام کردند که «پرتابه» شلیک‌شده در نهایت در ۱۷۰ کیلومتری ساحل غربی این کشور فرود آمد. وزارت دفاع ژاپن می‌گوید این «پرتابه» در «منطقه اقتصادی اختصاصی» این کشور فرود آمده است.

 

تیمی در کاخ سفید برای سناریوهای مختلف شامل حمله اتمی روسیه آماده می‌شود
به گزارش روزنامه نیویورک تایمز تیمی از مشاوران امنیت ملی آمریکا مشغول تمرین‌هایی بوده‌اند تا برای واکنش‌های بالقوه مختلف، در صورت استفاده روسیه از تسلیحات شیمیایی، بیولوژیکی یا هسته‌ای، آماده باشند. براساس این گزارش این گروه همچنین جلساتی محرمانه برگزار کرده‌اند تا اگر روسیه جنگ را به سرزمینهای مجاور کشاند، آماده باشند.


پایان شکست ناپذیری شاگردان اسکوچیچ و باخت در مقابل کره
تیم ملی فوتبال کشورمان در چارچوب دیدارهای انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، مقابل کره جنوبی تن به شکست داد تا صدر جدول را به رقیب حود واگذار کند.

 

رایزنی تهران و مسکو برای نقل و انتقال مالی از طریق شبکه روسی «میر»
کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو می‌گوید که ایران و روسیه در حال رایزنی برای به رسمیت شناختن کارت‌های سیستم مالی «میر» (MIR) هستند.MIR یک سیستم نقل و انتقال و پرداخت مالی تحت کنترل بانک مرکزی روسیه است که در سرتاسر فدراسیون روسیه از آن استفاده می‌شود.

 

روسیه مجوز پرداخت پول گاز طبیعی با بیت‌کوین را برای غرب صادر کرد
«پاول زاوالنی» رئیس کمیته انرژی دومای روسیه اعلام کرد که مسکو برای فروش انرژی به غرب در ازای روبل، طلا، ارز‌های ملی کشور‌های دوست یا حتی بیت کوین آماده است. زاوالنی همچنین از تصمیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای تحمیل پرداخت پول انرژی با روبل روسیه به کشور‌های غیردوست حمایت کرد.

 

ایران به قطعنامه سازمان ملل در محکومیت روسیه رای ممتنع داد
مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ضد روسی کمک‌های بشر دوستانه اوکراین را با ۱۴۰ رای موافق و ۵ رای مخالف تصویب کرد که خواستار توقف فوری جنگ شده است؛ این دومین مصوبه این مجمع از آغاز جنگ در این کشور اروپایی است. این قطعنامه از روسیه به دلیل ایجاد وضعیت انسانی وخیم انتقاد کرده است. کشورهایی که به این قطعنامه رای منفی دادند شامل بلاروس، کره شمالی، اریتره، روسیه و سوریه می شوند.۳۸ کشور از جمله ایران به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

 

حاکم دبی حضانت فرزاندانش را از دست داد
حاکم دبی پس از دو سال کش و قوس دعوای حقوقی با همسرش در دادگاه انگلیس، حضانت فرزندانش را از دست داده‌است. شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، ۷۲ ساله، به دلیل «رفتار قهری و کنترل‌کننده» در قبال همسر سابق و دو فرزندش، مورد انتقاد دادگاه انگلیس قرار گرفت.

 

لابی اسرائیل برای مصر در کاخ سفید: به قاهره F-15 بفروشید
دو مقام ارشد دفاعی اسرائیل به اکسیوس گفتند اسرائیل از دولت بایدن خواسته یک قرارداد تسلیحاتی بزرگ با مصر برای فروش جت‌های جنگنده F-۱۵ را تصویب کند. دموکرات‌ها و جمهوری خواهان از دولت بایدن خواسته اند برای کمک نظامی به مصر، شروطی از جمله بهبود وضعیت حقوق بشر در این کشور، تعیین کند.

 

بایدن خواستار اخراج روسیه از گروه 20 شد
رهبران ناتو همچنان در این جلسه هم تاکید کردند که نمی‌توانند راه حل پرخطر «منطقه پرواز ممنوع» را بدلیل ورود به جنگ مستقیم با روسیه انتخاب کنند. بایدن همچنین درپاسخ به یک خبرنگار گفت که «ناتو به حمله شیمیایی احتمالی روسیه در اوکراین پاسخ خواهد داد.» رئیس جمهوری ایالات متحده در کنفرانس خبری نشست ناتو تاکید کرد که «روسیه باید از جمع کشور‌های گروه ۲۰ حذف شود.»

 

 

 

نظرات بینندگان