arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۸۶۲۲
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۷ - ۰۶ فروردين ۱۴۰۱

میقاتی پس از دیدار با امیر قطر: همه کشورهای عربی مناسبات طبیعی خود با لبنان را از سر می‌گیرند

«نجیب میقاتی»، نخست‌وزیر لبنان با «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر در همایش دوحه دیدار و درباره مناسبات دو کشور و روابط بیروت و کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس رایزنی کرد. نخست وزیر لبنان درباره تلاش‌های دولت متبوع وی برای حل مشکلات اقتصادی گفت: وضعیت اقتصادی کنونی لبنان عبارت است از انباشت مشکلات طی ۳۰ سال گذشته و این مشکلات یک شبه قابل حل شدن نیست، دولت در تلاش است تا اوضاع را بهبود بخشد و ان شاء الله اثرات آن به زودی نمایان شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شفقنا: «نجیب میقاتی»، نخست‌وزیر لبنان با «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر در همایش دوحه دیدار و درباره مناسبات دو کشور و روابط بیروت و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس رایزنی کرد.

به گزارش آرتی عربی، میقاتی پس از دیدارهای خود در کنفرانسی مطبوعاتی تصریح کرد: لبنان همواره به کمک کشورهای عربی نیاز دارد، قطر در کنار لبنان قرار دارد و به اذن خداوند همه کشورهای عربی و مشخصا کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مناسبات طبیعی خود با بیروت را از سر می‌گیرند، ما نیازمند روی‌آوری کشورهای عربی از میهن‌مان هستیم.

نخست وزیر لبنان گفت: موضوع درست این است که لبنان همواره مناسبات ممتازی با کشورهای عربی و شورای همکاری خلیج فارس داشته باشد، بیروت از موسسان اتحادیه عرب است و به روابط میان عربی اعتقاد و ایمان دارد.

وی ادامه داد: آنچه در مرحله گذشته روی داد، ابری تابستانی بود که سپری شد و به اذن خداوند مشکل پیش آمده با سفرهایی که به کشورهای عربی انجام خواهم داد، حل خواهد شد و روابط دیپلماتیک میان لبنان و کشورهای حوزه خلیج فارس به روال عادی بازخواهد گشت، ما نیازمند این روابط به خصوص با عربستان هستیم.

میقاتی گفت: در دیدار با امیر قطر احساس کردم که وی کاملا از مشکلات لبنان آگاهی دارد و قول داد که وزیر امور خارجه این کشور به زودی به بیروت سفر کرده و شخصا از نیازهای لبنان اطلاع یابد.

نخست وزیر لبنان درباره تلاش‌های دولت متبوع وی برای حل مشکلات اقتصادی گفت: وضعیت اقتصادی کنونی لبنان عبارت است از انباشت مشکلات طی ۳۰ سال گذشته و این مشکلات یک شبه قابل حل شدن نیست، دولت در تلاش است تا اوضاع را بهبود بخشد و ان شاء الله اثرات آن به زودی نمایان شود.

میقاتی همچنین در مقر اقامت خود در دوحه با «ایمن الصفدی»، وزیر امور خارجه اردن و «بدر بن محمد البوسعیدی»، وزیر امور خارجه عمان هم دیدار و درباره چارچوب‌های تقویت مناسبات همکاری میان دو کشور و تحولات منطقه‌ و مسائل مورد اهتمام مشترک رایزنی کرد.

در پی اظهارات «جرج قرداحی»، وزیر اطلاع رسانی پیشین لبنان از جنگ ائتلاف عربی به رهبری عربستان علیه یمن، روابط بیروت و ریاض و تیره و تار شد.

شیب وخامت روزافزون وضعیت اقتصادی لبنان این روزها تندتر شده و کار به جایی رسیده است که به گزارش نهادهای کمک‌رسانی بین‌المللی، ۵۰ درصد از مردم لبنان می‌گویند غذای کافی برای خوردن ندارند.

گزارش‌های متعدد حاکی است که خرید اقلام خوراکی از فروشگاه‌ها به چند کالای اساسی محدود شده و بسیاری از مردم ناچارند از خوردن بعضی وعده‌های غذایی چشم‌پوشی کنند.

لبنان مدت‌هاست در یک دور باطل گرفتار آمده و ناکارآمدی دولت باعث بی‌پولی کشور شده؛ بی‌پولی کشور باعث کاهش ۹۰ درصدی ارزش پوند (لیره) لبنان شده؛ بی‌ارزش شدن پول باعث توقف واردات سوخت برای دو نیروگاه کشور شده؛ و ادامه این چرخهٔ باطل اکنون لبنان را در خاموشی سراسری فرو برده است.

بخش برق لبنان برای سرپا ماندن سالانه حدود ۲ میلیارد دلار هزینه دارد که دولت این کشور دیگر چنین پولی ندارد و حتی یارانهٔ سوخت شهروندان را نیز قطع کرده است.

در نبود سوخت، رساندن مواد غذایی به فروشگاه‌ها نیز یا ناممکن شده یا به بهایی گزاف انجام می‌شود و این خود قیمت مواد خوراکی را به سطوحی بی‌سابقه رسانده است.

بحران سوخت بسیاری از جنبه‌های زندگی عمومی را نیز فلج کرده و بیمارستان‌ها هم نسبت به ایمنی بیماران خود دچار ترس‌اند.

نظرات بینندگان