arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۸۸۴۸
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۲ - ۰۸ فروردين ۱۴۰۱

وزیر خارجه فرانسه: بازگشت هرچه سریعتر به برجام ضروری است

وزیر خارجه فرانسه بر لزوم بازگشت هرچه سریعتر به برجام تاکید کرد و گفت: در این حوزه آغاز گفت و گوی منطقه‌ای درباره مسائل امنیتی و ثبات حائز اهمیت است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: وزیر خارجه فرانسه بر لزوم بازگشت هرچه سریعتر به برجام تاکید کرد و گفت: در این حوزه آغاز گفت و گوی منطقه‌ای درباره مسائل امنیتی و ثبات حائز اهمیت است.

به گزارش تارنمای وزارت خارجه فرانسه، ژان ایو لودریان در دیدار با شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان همتای اماراتی خود، بر اراده فرانسه در این حوزه برای هماهنگی نزدیک با شرکای اصلی منطقه ای خود تاکید کرد.

وی همچنین دلبستگی فرانسه به امنیت قلمرو امارات و تعهد ملموس آن را در این زمینه یادآور شد.

وزیر امور خارجه فرانسه حمله نظامی روسیه به اوکراین را تهدیدی جدی برای امنیت اروپا دانست و بر لزوم بسیج بین المللی قوی در همه مجامع و همچنین بر اهمیت ادامه کار انجام شده با هدف تنوع بخشیدن به منابع انرژی اروپا تاکید کرد.

وزیر خارجه فرانسه یکشنبه شب نیز در گفت وگو با شبکه الجزیره قطر گفته بود:بسیار تاسف انگیز خواهد بود که چند موضوع ساده مانع از رسیدن به توافق هسته‌ای جدید با ایران شود.

لودریان با طرح این ادعا که اروپایی‌ها با وجود خروج آمریکا از برجام، توافق هسته‌ای را حفظ کردند، مدعی شد: چه بسا توافق هسته‌ای جدید تمامی موضوعات منطقه‌ای با ایران را حل نکند اما به ثبات اوضاع کمک خواهد کرد.

وزیر خارجه فرانسه برای شرکت در مجمع دوحه 2022 به منطقه سفر کرده بود.

در این مجمع رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان نیز حضور داشت که در سخنانی با اشاره به اینکه آمریکا بود که از برجام خارج شد، تصریح کرد: موافق حصول توافق و برقراری روابط عادی هستیم اما اجازه نمی‌دهیم استقلال‌مان نقض شود و تسلیم هم نمی‌شویم. برای همین حصول توافق مهم است، اما نه به هر بهایی.

سید کمال خرازی در سخنانی با اشاره به اینکه آمریکا بود که از برجام خارج و موجب کاهش سطح اجرای تعهدات ایران در قالب این توافق شد، تصریح کرد: باید بگویم در دوره اوباما هم تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع شد. هر تحریمی وضع شد، بر ایران اثر اقتصادی داشت. حتی در دوره اوباما هیچ حرکت جدی درهمکاری اقتصادی ایران و غرب اتفاق نیفتاد.

وی با بیان اینکه در دوران ریاست جمهوری اوباما هم ایران مشکلاتی در روابط بانکی داشت، اگر چه قرار بود برجام این مشکلات را حل کند، افزود: حتی اروپایی‌ها پس از اوباما و در دوره ترامپ و زمانی که او از توافق خارج شد، برای رفع مشکلات کاری نکردند. آن‌ها وعده دادند که قواعد خاصی در قوانین اروپایی برای حمایت از شرکت‌ های اروپایی در قبال تحریم‌های ثانویه داشته باشند، اما کاری نکردند. اینستکس را راه‌اندازی کردند، اما فعالیتی نداشت.

نظرات بینندگان