arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۹۰۵۸
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۰۹ - ۱۰ فروردين ۱۴۰۱

آمریکا: حمله روسیه به اوکراین بحران غذایی در جهان ایجاد کرده است

وندی شرمن معاون وزیر امورخارجه آمریکا روز سه‌شنبه (به وقت محلی) در سازمان ملل گفت، حمله روسیه به اوکراین موجب کمبود شدید غذا در این کشور شده و در جهان بحران غذایی ایجاد کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: وندی شرمن معاون وزیر امورخارجه آمریکا روز سه‌شنبه (به وقت محلی) در سازمان ملل گفت، حمله روسیه به اوکراین موجب کمبود شدید غذا در این کشور شده و در جهان بحران غذایی ایجاد کرده است.

به گزارش "سی ان ان"، شرمن در نشست سازمان ملل که با موضوع «تأثیر جنگ روسیه بر امنیت غذایی جهانی » برگزار شد، گفت روسیه حداقل سه کشتی غیرنظامی حامل کالا را در دریای سیاه را هدف قرار داده است.

وی افزود، نیروی دریایی روسیه دسترسی به بنادر اوکراین را مسدود و توانایی اوکراین برای صادرات غلات را محدود کرده است و از رسیدن حدود ۹۴ کشتی حاوی مواد غذایی به دریای مدیترانه جلوگیری کرده است.

معاون وزیر خارجه آمریکا ادامه داد، ادعاهای روسیه مبنی بر اینکه تحریم‌های آمریکا و متحدان آن موجب افزایش هزینه‌های غذا در سراسر جهان می‌شود، درست نیست و در واقع این روسیه است که مانع رسیدن غلات صادر شده اوکراین به سایر نقاط جهان شده است.

شرمن گفت، سازمان غذا و کشاورزی تخمین زده است که در نتیجه تهاجم روسیه به اوکراین، ۱۳ میلیون نفر در سراسر جهان ممکن است با ناامنی غذایی مواجه شوند.

معاون وزیرخارجه آمریکا با اشاره به اینکه اوکراین و روسیه تولیدکنندگان عمده محصولات کشاورزی هستند، گفت: حدود ۳۰ درصد از صادرات گندم جهان، ۲۰ درصد از صادرات ذرت در جهان و ۷۵ درصد از صادرات روغن آفتابگردان در جهان از منطقه دریای سیاه انجام می‌شود.

پیش از این «مارتین فریک» مدیر دفتر برنامه جهانی غذا در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان در ارتباط با پیامدهای جنگ اوکراین گفت این جنگی است که جهان تحمل آن را نخواهد داشت و با یک بحران غذایی مواجه خواهد شد.

وی تصریح کرد: جنگ اوکراین تنها جنگی است که جهان تاب و تحمل آن را نخواهد داشت.

مدیر دفتر برنامه جهانی غذا در ادامه گفت: چنانچه جنگ اوکراین به فوریت خاتمه نیابد جهان شاهد پیامدهای آن خواهد بود؛ کشوری با ۴۰ میلیون جمعیت که تا پیش از این مواد غذایی اولیه ۴۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان را تامین می‌کرد اکنون خود نیازمند دریافت کمک‌های غذایی شده است.

وی افزود: چنانچه طی روزهای پیش رو زمین‌های زراعی اوکراین زیرکشت گندم نروند جهان با یک بحران غذایی مواجه خواهد شد، طی ۴ هفته اخیر شاهد آن هستیم که ساختار تامین مواد غذایی درهم شکسته و وضعیت غذایی در حالت اضطراری قرار گرفته است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز حمله ای نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

نظرات بینندگان