arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۰۰۶۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۰ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۱
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۶ فروردین ۱۳۷۷: تصمیم خاتمی برای شکایت از محمدرضا نقدی و رازینی / آشنا گفت می‌توان آقاى منتظری را بدون آزرده کردن، حفظ کرد / ادامه ماجرای کرباسچی

خاطرات آیت الله هاشمی: آقاى [حسام‌الدین] آشنا، معاون ويژه [وزارت] اطلاعات آمد. گزارش اعتصاب دو روزه نجف‌آباد را داد و اظهار نظركرد‎كه مى‌شود، آقاى منتظري را بدون آزرده كردن، حفظ كرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

آقاى [محمد] امامی‌كاشانى، [عضو فقهای شورای نگهبان] آمد و راجع به انتخابات [مجلس] خبرگان مشورت کرد. پيشنهاد داشت كه اجلاس خبرگان تشكيل شود و به منظور تسهيل ورود ریيس‌جمهور و ریيس‌مجلس، تبصره‌اى به قانون انتخابات اضافه شود كه رؤساى سه قوه، بدون شرط اجتهاد، بتوانند نامزد شوند كه گفتم، در مشهد همين فكر مطرح شد و قبول نشد. در مورد بازداشت آقاى كرباسچى، [شهردار تهران]، معتقد است كه به ضرر جناح [جامعه] روحانيت و نشان بى‌تدبيرى در قوه قضایيه است.

آقاى [محمدرضا] رحيمى، مشاور آقاى [محمد] يزدى، [رییس قوه قضاییه] آمد و ضمن ابراز نگرانى از اوضاع سياسى كشور، از من خواست كه به شكل و انسجام جناح خودشان كمك كنم. آقاى [سید منصور] رضوى، دبيركل سابق‌سازمان اموراداری و استخدامي آمد. براى شغل مناسب استمداد كرد؛ آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور]، حكم مشاورت به ايشان نداده است. آقاى [حسن] دانایى‌فر، [مدیرعامل شرکت سپاسد] آمد. از فرماندهان سپاه شكايت داشت كه كار ساخت سد كرخه را از او گرفته‌اند و گفت، مى‌خواهد از سپاه بيرون برود و استمداد كرد.

ظهر [خانم خیرالنساء عسکریان]، همسر آقاى كرباسچى، همراه فاطى آمد و براى نجات شوهرش، استمداد كرد؛ دلداري‌اش‌ دادم. بعد از ناهار، آقايان [محسن] نوربخش، [رییس‌کل بانک مرکزی] و دكتر [محمدعلی] نجفى، [رییس سازمان برنامه و بودجه] آمدند. در مورد ادامه كار در حمايت از آقاى كرباسچى مشورت كردند و برنامه كار در جلسه عصر هیأت دولت را گفتند و اينكه آقاى خاتمى بنا دارد، متقابلاً از آقايان [علی] رازينى، [رییس‌کل دادگستری استان تهران] و [محمدرضا] نقدى، [فرمانده حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی] به دادگاه شكايت كند؛ اگر آقاى يزدى، ترتيب اثر به نامه قبل از عيد ايشان ندهد. از من خواستند كه اعلان حمايت كنم. پيشنهاد داشتند كه اين هفته به نمازجمعه بروم و در آنجا دفاع كنم.

عصر آقاى [عبدالحسین] هراتى آمد و كتاب‌های «سيماى صنعت» و «سيماى سازندگى» را آورد كه اولى را تأليف و به تأليف دومى كمك كرده است.گفت در زندگى، تحت تأثير دو نفر است: دكتر [علی] شريعتى و من. تمجيد فوق‌العاده‌اى از برنامه دولت سازندگى كرد و اظهارنگرانى از توقف اين روند نمود.

آقاى [حسام‌الدین] آشنا، معاون ويژه [وزارت] اطلاعات آمد. گزارش اعتصاب دو روزه نجف‌آباد را داد و اظهار نظركرد‎كه مى‌شود، آقاى منتظري را بدون آزرده كردن، حفظ كرد. عملكرد وزارت اطلاعات در گذشته را نادرست مى‌داند. مذاكره با احمدآقا، فرزند آیت‌الله منتظرى را گفت و در مورد همكارى با قوه قضاييه در پرونده آقاى كرباسچى، مشورت كرد؛ آنها كمك خواسته‌اند. گفتم نظرم اين است كه پرونده سريعاً ختم و اين نزاع كه رو به رشد است، تمام شود.

شب میهمان رهبرى بودم. بعد از تعريف سفرهايمان به كيش و مشهد و شمال، دربارة بازداشت شهردار تهران صحبت كرديم. ايشان تعجب دارد كه چطور با منع بازداشت از سوى ايشان، قوه قضایيه بازداشت‌كرده، ولى فعلاً مصلحت نمى‌دانندكه دخالت‌كنند و گفته‌اندكه سريع‌تر به پرونده رسيدگى شود. گفتند آقاى [غلامحسین] محسنى [اژه‌اي]، قاضى پرونده، بنا دارد مصاحبه كند و دادگاه را علنى برگزار نماید. گفته است كه شهردار در زندان نيست، بلكه در يك جاى سه اتاقه با روزنامه و تلويزيون و... به سر مى‌برد.

دربارة آیت‌الله منتظرى هم نظرشان اين است كه رفت و آمد همان سه نفر، آقايان [سیدحسن] طاهرى، [محمد] مؤمن و [ابراهیم] اميني،كافى است. در مورد تحركات ضدرهبرى در حوزه و فكر تأسيس مجمع مدرسان در قم مخالف‌اند و ناراحت و توقع دارندكه دوستان دفاع كنند و از بعضى مطبوعات از جمله [روزنامه‌های] «جمهوري اسلامي» و «جامعه» ناراضي‌اند.

نظرات بینندگان