arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۰۲۳۳
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۰۰ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۱
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۷ فروردین ۱۳۷۷: دعوت کارگزاران از مردم برای اجتماع در حمایت از دولت خاتمی

خاطرات آیت الله هاشمی: عصر خبری روى کامپیوتر آمد که [حزب]کارگزاران [سازندگی]، بنا دارند روز دوشنبه آینده مردم را دعوت کنند که به عنوان حمایت از دولت اجتماع نمایند. به اخوى محمد، [رییس شورای مرکزی حزب کارگزاران]گفتم، این ماجراجویى به حساب خواهد آمد و ممکن است آثار و عواقب بدى به‎ بار بیاورد. گ
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

تا ساعت ده و نیم صبح در منزل كاركردم. گاوصندوقى آورده بودند، براى تعويض گاوصندوق موجود. با عفت براى عيادت آيت‌الله [شیخ ابوالحسن] شيرازى، امام‌جمعه سابق مشهد و [خانم اعظم روحانی]، همسر شهيد مطهرى و [خانم عزت‌الشریعه مدرس‌مطلق]، همسر شهيد بهشتى، به بيمارستان خاتم‌الانبياء رفتيم. آقاى شيرازى، تقريباً بيهوش است و پزشكان اميدوار نيستند؛ 84 سال دارند.

به دفتركوشك رفتم. تا ساعت پنج بعد از ظهر مطالعه كردم. اخوى محمد و محسن، تلفنى نتيجه مذاكرات با آيت‌الله خامنه‌اى را پرسيدند؛ گفتم به نظر مى‌رسد، ايشان حاضر نيستند كه دستور آزادى [آقای غلامحسین کرباسچی]، شهردار [تهران] را بدهند، ولى دستور رسيدگى سريع به پرونده را داده‌اند و نمى‌خواهند در نتيجه قضاوت هم دخالت كنند.

روزنامه‌ها همگى به مسأله بازداشت شهردار اولويت داده‌اند و خيلى‌ها هم سرمقاله و تحليل دارند. كيهان و رسالت از قوه قضاييه حمايت كرده، اما اكثر روزنامه‌ها از شهردار و بعضى هم بى‌طرف هستند. حرف‌ها تُند است و رسانه‌هاى خارجى، اكثراً عليه قوه قضایيه كار مى‌كنند و به اختلاف دامن مى‌زنند و آن‌را بحران بزرگى مى‌پندارند.
مصاحبه آقاى [عطاءالله] مهاجرانى، سخنگوي دولت، پس از يك جلسه پنج ساعته هیأت دولت كه همه بحث در همين موضوع بوده و موضع‌گيرى‌های صريح در مقابل قوه قضایيه و تهديد پيگيرى تخلف‌هاى حفاظت اطلاعات نيروى انتظامى و دادگسترى تهران، نشان از وسعت اختلافات و عمق نزاع است.

فائزه و فاطى هم امروز آمده بودند و از من مى‌خواستند كه از شهردار حمايت‌كنم. گفتم مصلحت نيست كه مقابل قوه قضایيه بايستم؛ عملاً و در گذشته حمايت نموده‌ام. عصر خبري روى كامپيوتر آمد كه [حزب] كارگزاران [سازندگی]، بنا دارند روز دوشنبه آينده مردم را دعوت كنند كه به عنوان حمايت از دولت اجتماع نمايند. به اخوى محمد، [رییس شورای مرکزی حزب کارگزاران] گفتم، اين ماجراجویى به حساب خواهد آمد و ممكن است آثار و عواقب بدى به‎ بار بياورد. گفت، صحبت از اين هم هست كه مجموعه گروه‌هاى خط امام هم دعوت كنند و اطلاع نداشت كه كجا تصميم‌گيرى شده و از طريق آقاى [سیدحسین] مرعشى مطلع شده بود. ديشب آقاى محسنى [اژه‌ای]، قاضى و ریيس مجتمع قضايى، ضمن مصاحبه، توضيحي در مورد پرونده شهردار داد.

نظرات بینندگان