arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۱۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۲۲ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۱

«هر کس بر آسمان مسلط شود برنده جنگ است»؛ تلاش اوکراین برای تسلط بر حریم هوایی‌

دفاع از آسمان اوکراین در برابر حملات روسیه در حال حاضر یک چالش است. همانطور که یکی از ماموران پدافند هوایی اوکراین  گفت، این کار مانند استفاده از یک مگس‌کش غول پیکر با سوراخ‌هایی بزرگ است. او افزود: "جنگ‌های گذشته نشان داده است، هر کس بر آسمان مسلط شود برنده جنگ است."
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: بیشتر تمرکز جنگ در اوکراین تاکنون روی نبرد روی زمین بوده است - اما مبارزه برای تسلط بر آسمان‌ها به همان اندازه مهم است.  یک مامور پدافند هوایی اوکراینی مصاحبه ای درباره نبرد برای تسلط بر آسمان اوکراین داشته است.

کاپیتان واسیل کراوچوک مردی است که ۵۰ روز جنگ را تحمل کرده اما شگفت‌انگیز است که هم‌چنان لبخند به لب دارد. ما از طریق لینک ویدیویی از پایگاهش در مکانی نامعلوم با او صحبت کردیم.

او می‌داند که در هفته‌های آینده هیچ استراحتی در کار نخواهد بود. روسیه ممکن است در تلاش‌های ناکام‌اش برای تصرف کی‌یف، کمی جریحه‌دار شده باشد، اما با توجه به اینکه منطقه شرقی دونباس اکنون کاملاً در تیررس مسکو قرار دارد، مردان و زنان تیپ موشکی ضد هوایی دنیپرو به ایفای نقشی کلیدی در مرحله بعدی جنگ ادامه خواهند داد.

دفاع از آسمان اوکراین در برابر حملات روسیه در حال حاضر یک چالش است. همانطور که یکی از ماموران پدافند هوایی اوکراین  گفت، این کار مانند استفاده از یک مگس‌کش غول پیکر با سوراخ‌هایی بزرگ است.

کاپیتان کراوچوک به سادگی می‌گوید: "ما نمی توانیم کل فضای هوایی را پوشش دهیم."

این واقعیت که او حتی در اینجا نشسته و با ما صحبت می‌کند تا حدودی قابل توجه است - به ویژه با توجه به این واقعیت که "در روزهای اول جنگ بسیاری از تأسیسات دفاع هوایی به طور کامل یا جزئی تخریب شده‌اند".
این یک اعتراف عمومی نادر از سوی نیروهای اوکراینی است که در مراحل اولیه جنگ متحمل خسارات قابل توجهی شده‌اند.

اما با وجود این تلفات، پدافند هوایی که جان سالم به در برده است، هنوز به خوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اوریکس که تلفات نظامی در طول جنگ را با تأیید چشمی ردیابی می‌کند، می‌گوید که اوکراین حداقل ۸۲ هواپیمای روسی از جمله جت، هلیکوپتر و پهپاد را یا منهدم کرده، یا به آن‌ها آسیب رسانده یا به غنیمت گرفته است.

تلفات هواپیماهای اوکراینی ۳۳ فروند است.

در واقع، موفقیت‌های آنها کارشناسان نظامی را گیج کرده است، آنها پیش‌بینی کرده بودند که روسیه به سرعت به برتری هوایی بر اوکراین دست خواهد یافت.

روسیه قبلاً از مزیت قابل توجهی در آسمان برخوردار بود و سه برابر بیشتر از اوکراین هواپیمای جنگی اعزام کرده بود. پنتاگون ایالات متحده می‌گوید که هواپیماهای روسی حدود ۲۵۰ ماموریت نظامی را انجام داده‌اند و هر روز حدود ۳۰ حمله هوایی انجام می‌دهند. مقامات غربی هنوز هم می‌گویند که روسیه در تلاش برای به دست آوردن برتری هوایی است.

اما در مقابل، ناوگان قدیمی اوکراین که عمدتاً از جت های جنگنده میگ-۲۹ تشکیل شده است، برای رقابت با سختی مواجه بوده و در بهترین حالت می‌تواند روزانه حدود ۱۰ ماموریت نظامی را انجام دهد.

اوکراین می‌داند که روسیه دست بالا را در هوا دارد. به همین دلیل است که بارها از کشورهای غربی خواسته است که آسمان این کشور را ببندند.

اما حمله پیش‌بینی شده روسیه در دونباس چالش جدید و دشوارتری را به همراه دارد.

جاستین برانک، محقق ارشد نیروی هوایی در مؤسسه خدمات متحد سلطنتی، می‌گوید که روسیه به دلیل نزدیکی حریم هوایی منطقه شرقی اوکراین به حریم هوایی تحت تسلط روسیه، احتمالاً آزادی بیشتری در دسترسی به این منطقه نسبت به بقیه کشور اوکراین دارد.

برای پیروز شدن در نبرد در اینجا، اوکراین به ترکیبی از تسلیحات دوربرد، میان‌برد و کوتاه‌برد نیاز دارد تا آنچه را که به عنوان "دفاع لایه‌ای" شناخته می‌شود، ارائه دهد.

غرب تعداد قابل توجهی از موشک‌های زمین به هوای کوتاه‌برد را فراهم کرده است. ایالات متحده به تنهایی تاکنون ۲۰۰۰ استینگر فرستاده است. بریتانیا تعداد نامشخصی از موشک‌های پرسرعت استار استریک را نیز ارائه کرده است.

کاپیتان کراوچوک می‌گوید کشورش بابت آن سلاح‌های دوش‌پرتاب که به نام 'من‌پد' (Manpad) شناخته می‌شوند سپاسگزار است، اما می‌گوید که این سلاح‌ها فقط در خط مقدم کارآمد هستند.

این به این دلیل است که من‌پدها - سامانه پدافند هوایی قابل حمل توسط انسان - در برابر هواپیماهایی که در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند بسیار موثر هستند. ولی روسیه بیشتر از موشک‌های کروز دور برد و بمباران در ارتفاع بالا استفاده می‌کند.

کاپیتان کراوچوک به بی‌بی‌سی گفت: "ما حالا فاقد سیستم‌های پدافند هوایی میان برد و دور برد هستیم... در این زمینه کمبود داریم."

تهاجم مجدد روسیه در دونباس فشار جدی دیگری بر پدافند هوایی محدود اوکراین وارد خواهد کرد.

در حالی که تمرکز جنگ به شرق اوکراین معطوف شده است، بقیه کشور هنوز نیاز به حفاظت دارد. بر روی زمین، ما شواهدی را دیده‌ایم که نشان می‌دهد اوکراین در روزهای اخیر سامانه‌های پدافند هوایی بیشتری را به شرق ارسال کرده است. اما نمی‌تواند تمام سیستم‌های پدافند هوایی خود را مجدداً در منطقه دونباس مستقر کند.

کاپیتان کراوچاک می‌گوید: "ما نمی‌توانیم نیمی از اوکراین را کاملاً بدون حفاظت رها کنیم."

اوکراین مجبور است از پدافند هوایی خود نه تنها برای هدف قرار دادن هواپیماهای روسی، بلکه همچنین موشک‌های کروز و بالستیک روسیه استفاده کند. آنها در حال به دست آوردن موفقیت‌هایی هستند، اما نمی‌توانند همه چیز را نابود کنند.

سروان کراوچوک تخمین می‌زند که واحد او بین ۵۰ تا ۷۰ درصد از موشک‌های دوربرد روسیه را ساقط می‌کند. به عنوان مثال، او می‌گوید که وقتی روسیه اخیراً شش موشک به اطراف دنیپرو شلیک کرد، آنها موفق شدند چهار موشک را متوقف کنند.

این نشان می‌دهد که هنوز تعداد قابل توجهی از موشک‌ها فرود می‌آیند. پنتاگون می‌گوید روسیه از زمان آغاز جنگ ۱۵۵۰ موشک پرتاب کرده است.

روسیه می‌گوید از موشک‌های مافوق صوت نیز استفاده کرده است. پدافند هوایی اوکراین نمی‌تواند در برابر موشک‌هایی که با سرعت پنج برابر صوت حرکت می‌کنند، کار زیادی انجام دهد.

اما واقعیت تلخ این است که بدون حمایت جدی‌تر، هر چه بیشتر این جنگ ادامه یابد، برای اوکراین دفاع از خود در برابر حملات هوایی و موشکی روسیه سخت‌تر خواهد بود.

یک مقام ارشد اطلاعاتی غربی به بی‌بی‌سی گفت که پدافند هوایی دوربرد و میان‌برد در صدر فهرست درخواست‌های اوکراین برای تدارکات بیشتر تسلیحات است: "آن‌ها به طور مشخص می‌گویند که به مهمات پدافند هوایی نیاز دارند ... و نيازمند مقادير زیادی از اين مهمات هستند. "

و همانطور که سروان کراوچوک به ما گفت: "جنگ‌های گذشته نشان داده است، هر کس بر آسمان مسلط شود برنده جنگ است."

نظرات بینندگان