arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۳۲۴۶
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۰۹ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
شصت و دومین روز حمله روسیه به اوکراین؛

روسیه گاز صادراتی به لهستان را قطع کرد / پوتین: ماریوپل «آزاد» شده و دیگر درگیری در جریان نیست / واکنش اوکراین به هشدار روسیه درباره خطر وقوع جنگ جهانی سوم: این حرف یعنی شکست را حس کرده‌اند

روز گذشته روسیه اعلام کرد به غیرنظامیانی که در کارخانه فولاد آزوفستال ماریوپل گرفتار شده‌اند اجازه می‌دهد روز دوشنبه از این مکان تخلیه شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

واکنش اوکراین به هشدار روسیه درباره خطر وقوع جنگ جهانی سوم: این حرف یعنی شکست را حس کرده‌اند

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.

به گزارش «انتخاب»، روز گذشته روسیه اعلام کرد به غیرنظامیانی که در کارخانه فولاد آزوفستال ماریوپل گرفتار شده‌اند اجازه می‌دهد روز دوشنبه از این مکان تخلیه شوند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، هم در بازگشت از سفر به کی‌یف نسبت به پیروزی اوکراین در جنگ ابراز امیدواری کرد و گفت این کشور می‌تواند در صورت داشتن «تجهیزات مناسب» بر روسیه غلبه کند.

آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.

روسیه گاز صادراتی به لهستان را قطع کرد / تشکیل ستاد بحران در ورشو
۱۴۰۱/۰۲/۰۶ - ۲۳:۲۱

 منابع خبری در لهستان اعلام کردند، روسیه انتقال گاز طبیعی به لهستان را قطع کرده است. پیش از این لهستان گفته بود حاضر نیست بهای گاز طبیعی روسیه را با روبل پرداخت کند.

به گزارش  راشا تودی، پورتال خبری لهستانی اونت روز سه شنبه به نقل از منابعی در دولت لهستان و شرکت انرژی دولتی PGNiG گزارش داد که روسیه تحویل گاز طبیعی به لهستان از طریق خط لوله گاز یامال-اروپا را متوقف کرده است.

این اطلاعات به طور رسمی از سوی مسکو یا ورشو تایید نشده است. به نوشته این نشریه، گروه بحران در وزارت آب و هوای این کشور تشکیل شده است. منابع ادعا می‌کنند که روسیه از قبل طرف لهستانی را از توقف انتقال گاز مطلع نکرده است.

لهستان اوایل روز سه‌شنبه، دور جدیدی از تحریم‌ها را علیه شرکت گازپروم روسیه را اعلام کرد که چهاردرصد گاز وارداتی به لهستان را بر عهده دارد.

پیوتر نایمسکی نماینده دولت لهستان برای زیرساخت‌های انرژی استراتژیک اعلام کرد: ورشو قصد ندارد هزینه گاز روسیه را به روبل بپردازد.

بر اساس گزارش بورس ICE لندن، قیمت گاز در اروپا پس از این گزارش به شدت افزایش یافت و با ۱۲ درصد افزایش به ۱۱۵۰ دلار در هر هزار متر مکعب رسید.

پوتین در گفتگو با اردوغان: ماریوپل «آزاد» شده و دیگر درگیری در جریان نیست
۱۴۰۱/۰۲/۰۶ - ۲۲:۵۲

کرملین اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای وی روز سه‌شنبه در یک گفتگوی تلفنی درباره وضعیت «بشر دوستانه» در اوکراین گفتگو کردند.

دفتر ریاست جمهوری روسیه در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «رهبران دو کشور در چارچوب عملیات نظامی ویژه برای دفاع از دونباس و تلاش‌های مستمر طرف روسی برای تضمین امنیت غیرنظامیان از جمله سازماندهی کریدورهای بشردوستانه به طور مفصل درباره وضعیت اوکراین بحث کردند.»

به گزارش کرملین، پوتین در پاسخ به پرسش اردوغان درباره وضعیت ماریوپل، شهری راهبردی در جنوب شرقی اوکراین که نزدیک به دو ماه است به دست ارتش روسیه محاصره شده گفت: «شهر آزاد شده است و دیگر درگیری در جریان نیست.»

پوتین ادامه داد: «در مورد سربازان اوکراینی و گردان‌های ملی‌گرا که در کارخانه آزوفستال گیر افتاده‌اند، مقامات کی‌یف باید مسئولیت‌های سیاسی خود را بر عهده بگیرند و با هدایت اصول بشردوستانه به آنها دستور دهند که سلاح‌های خود را زمین بگذارند.»

اصلاحیه خبرگزاری فرانسه؛ رئیس آژانس انرژی اتمی: سطح رادیواکتیویته چرنوبیل «عادی» است
۱۴۰۱/۰۲/۰۶ - ۲۲:۵۱

خبرگزاری فرانسه با اصلاح خبر قبلی خود از قول رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بازدید از نیروگاه هسته‌ای متروکه اوکراین نوشت که سطح رادیواکتیویته در این منطقه در حد «عادی» است.

ساعاتی پیش، خبرگزاری فرانسه در خبر دیگری از قول گروسی سطح رادیواکتیویته چرنوبیل را به اشتباه‌ «غیرطبیعی» نوشته بود

لاوروف: در صورت ادامه تحویل تسیلحات به کی یف، احتمال موفقیت مذاکرات صلح، اندک خواهد بود
۱۴۰۱/۰۲/۰۶ - ۱۹:۱۱

وزیر امور خارجه روسیه گفت که کشورش از حل بحران اوکراین از طریق مذاکرات حمایت می کند، اما در صورت ادامه تحویل تسیلحات به کی یف، احتمال موفقیت مذاکرات صلح، اندک خواهد بود.

به گزارش شبکه اسپوتنیک؛ سرگئی لاوروف روز سه شنبه در نشست خبری مشترک با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در مسکو، افزود: ما هوادار مذاکره هستیم و به محض پیشنهاد مذاکره از سوی ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در اوایل مارس، موافقت کردیم.

به گفته لاوروف، با توجه به رفتار ناامید کننده هیئت نمایندگی اوکراین در مذکرات صلح و شخص زلنسکی، ظاهرا آنها به مذاکره تمایلی ندارند.

لاوروف به گوترش گفت که اکنون زمانی است که جهان باید سرنوشت آینده را برگزیند و از سلطه ایالات متحده بیرون آمده و به اصول منشور سازمان ملل متحد بازگردد.

لاوروف بر تمایل مسکو به همکاری با سازمان ملل متحد و صلیب سرخ بین المللی به منظور تلاش های بیشتر برای کاهش درد و رنج و معضل شهروندان غیرنظامی اوکراین تاکید و از دبیر کل سازمان ملل متحد برای درک لزوم بررسی شرایط اوکراین در چارچوب مسائل جهانی و نه به صورت منزوی، قدردانی کرد.

گروسی: سطح رادیواکتیویته در چرنوبیل «غیر طبیعی» است
۱۴۰۱/۰۲/۰۶ - ۱۹:۱۰

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه در بازدید از نیروگاه اتمی متروکه چرنوبیل در اوکراین گفت که سطح رادیواکتیویته در این سایت «غیر طبیعی» است.

گروسی با اعلام این موضوع به خبرنگاران حاضر در سایت چرنوبیل که بین ۲۴ فوریه تا اواخر مارس در اشغال ارتش روسیه بود، گفت: «ما وضعیت را به صورت روزانه دنبال می‌کنیم.»

چرخش سیاسی آلمان، برلین سلاح سنگین به اوکراین می‌فرستد
۱۴۰۱/۰۲/۰۶ - ۱۹:۰۹

دولت آلمان در یک چرخش سیاسی آشکار و در تلاش برای جلب حمایت آمریکا و کشورهای غربی قصد دارد سلاح‌های سنگین به اوکراین ارسال کند.

به گزارش گاردین، دولت آلمان اعلام کرده است که به زودی سامانه‌های ضدهوایی جیپارد به این کشور می‌فرستد. پیش از این دولت آلمان گفته بود قصد ندارد سلاح‌های سنگین به اوکراین اعزام کند.

کریستین لامبرشت، وزیر دفاع آلمان قرار است با حضور در نشست ۴۰ کشور به میزبانی نیروی هوایی آمریکا قرارداد ارسال این سامانه‌ها را نهایی کند.

انتظار می‌رود لامبرشت در سخنرانی خود مجموعه‌ای از اقدامات دیگر از جمله مشارکت در آموزش سربازان اوکراینی در استفاده از توپخانه های هویتزر را اعلام کند که هلند گفته است به اوکراین تحویل خواهد داد.

رسانه های آلمانی هدف از چرخش دولت برلین را دفاع از خود در برابر انتقادات تند آمریکا و اوکراین عنوان کرده اند.

گوترش در مسکو: شرایط مذاکره و آتش‌بس با اوکراین سریع‌تر مهیا شود
۱۴۰۱/۰۲/۰۶ - ۱۶:۵۸

دبیرکل سازمان ملل امروز (سه‌شنبه) گفت، لازم است هر چه سریع‌تر شرایط برای گفت‌وگو درباره اوکراین و آتش‌بس در این کشور ایجاد شود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مسکو تاکید کرد: ما بسیار علاقه‌مند به یافتن راه‌هایی برای ایجاد شرایط برای گفت‌وگویی مؤثر، ایجاد شرایط برای آتش‌بس در اسرع وقت و ایجاد شرایط برای راه‌حل مسالمت‌آمیز هستیم.

وزیر امور خارجه روسیه اخیرا در سخنانی با بیان این که مذاکرات صلح با اوکراین ادامه خواهد یافت، تاکید کرد همچنان خطر "واقعی" جنگ جهانی سوم وجود دارد.

تاسیس شورای جهانی «دوستان روسیه»
۱۴۰۱/۰۲/۰۶ - ۱۶:۵۷

در نشست مجازی که با حضور جمعی از چهره‌های فرهنگی،‌ آکادمیک و چهره‌های اجتماعی و دیپلماتیک روسیه، کشورهای عربی، آمریکای لاتین و اروپا برگزار شد، اعلام شد که در یک ابتکارعمل مردمی، شورای جهانی دوستان روسیه تاسیس شده است.

ارائه‌دهندگان این ابتکارعمل تشکیل شورای جهانی دوستان روسیه اعلام کردند که هدف از ایجاد این شورا، حمایت از روسیه در برابر جنگ رسانه‌ای است که در پی عملیات نظامی این کشور در اوکراین علیه‌اش به راه افتاده است.

چین: هیچ کس خواهان جنگ سوم جهانی نیست
۱۴۰۱/۰۲/۰۶ - ۱۶:۵۷

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (سه‌شنبه) گفت که مقامات چینی علاقه‌ای به جنگ جهانی سوم ندارند و از راه‌حلی مبتنی بر دیپلماسی برای بحران اوکراین حمایت می‌کنند.

دیروز (دوشنبه)، «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه ضمن تأکید بر اینکه مذاکرات صلح با اوکراین ادامه خواهد یافت، درباره احتمال «واقعی» وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد.

لاوروف: خطر وقوع جنگ جهانی سوم جدی و واقعی است / واکنش وزیر خارجه اوکراین: این حرف یعنی روسیه شکست در اوکراین را حس کرده
۱۴۰۱/۰۲/۰۶ - ۱۰:۱۳

سرگئی لاوروف در پاسخ به سوال خبرگزاری اینترفاکس درباره خطر وقوع جنگ جهانی سوم گفت: «چنین خطری جدی و واقعی است و نمی‌توان آن را دست‌کم گرفت.»

دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در واکنش نوشت: «روسیه آخرین فرصت برای هراساندن دنیا از کمک به اوکراین را از دست داد. بنابراین الان دارد از خطر واقعی جنگ جهانی سوم صحبت می‌کنیم. این فقط به معنای این است که روسیه شکست در اوکراین را حس کرده است. بنابراین، دنیا باید حمایت از اوکراین را مضاعف کند تا ما چیره شویم و از امنیت اروپا و جهان حراست کنیم.»

رایزنی بن سلمان و جانسون درباره اوکراین
۱۴۰۱/۰۲/۰۶ - ۱۰:۱۳

ولیعهد عربستان در یک تماس تلفنی با نخست وزیر انگلیس،‌ آخرین تحولات اوکراین و همینطور راه‌های تقویت همکاری‌های دوجانبه میان دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار داد.

نظرات بینندگان