arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۵۵۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۲ - ۰۴ تير ۱۳۹۱

پرواز مرغ روي قيمت 7 هزار تومان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در واكنش به گراني مرغ گفت: هم اکنون قیمت هر کیلوگرم مرغ در کشتارگاه‌ها حدود 6 هزار تومان است و نظارت کافی صورت می‌گیرد تا مرغ به تناسب در اختیار توزیع‌کنندگان متقاضی قرار گیرد. این در شرایطی است که انحصاری در فروش مرغ در کشتارگاه‌ها نیست
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در واكنش به گراني مرغ گفت: هم اکنون قیمت هر کیلوگرم مرغ در کشتارگاه‌ها حدود 6 هزار تومان است و نظارت کافی صورت می‌گیرد تا مرغ به تناسب در اختیار توزیع‌کنندگان متقاضی قرار گیرد. این در شرایطی است که انحصاری در فروش مرغ در کشتارگاه‌ها نیست

قيمت مرغ ديروز از كيلويي 7 هزار تومان فراتر رفت. اين خبري بود كه ديروز توسط خبرگزاري ايسنا منتشر شد و البته ساعاتي قبل از آن اخباري درباره رسيدن قيمت مرغ به محدوده 7هزار تومان منتشر شده بود.

با اين وجود قيمت مرغ تا بعد از ظهر ديروز از مرز 7 هزار تومان گذشت تا به اين ترتيب انتظار براي توضيح مسئولان درباره دلايل خيزش ناگهاني مرغ بيشتر و بيشتر شود.البته مقامات بازرگاني دولت هم در قبال گراني مرغ سكوت نكردند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بیان اینکه ناظران این سازمان به صورت شبانه‌روزی در کشتارگاه‌های تهران حضور خواهند داشت تا مرغ به موقع بین عرضه‌کنندگان توزیع شود، گفت: بر اساس توافقی که با بخش‌خصوصی و اتحادیه مرغداران انجام شد، روزانه 170 تن مرغ در بازار توزیع می‌شود.

یدالله صادقی در گفت‌وگو با خبرگزاري مهر گفت: کشتارگاه‌های کشور به منظور عرضه مناسب مرغ در سطح شهر، بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران به صورت شبانه‌روزی در کشتارگاههای کشور مشغول فعالیت هستند تا مرغ با قیمت مناسب در اختیار توزیع‌کنندگان قرار گیرد و در سطح بازار عرضه شود. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران افزود: هم اکنون قیمت هر کیلوگرم مرغ در کشتارگاهها حدود 6 هزار تومان است و نظارت کافی صورت می‌گیرد تا مرغ به تناسب در اختیار توزیع‌کنندگان متقاضی قرار گیرد. این در شرایطی است که انحصاری در فروش مرغ در کشتارگاهها نیست. صادقی از هموار شدن عرضه نهاده‌ها به مرغداران خبرداد و گفت: با سامان گرفتن عرضه نهاده‌ها پیش‌بینی می‌شود اتحادیه مرغداران بتواند عرضه مرغ در بازار را بیشتر کند، این در شرایطی است که قرار بر این بود که روزانه این اتحادیه 120 تن مرغ توزیع کند، اما به دلیل اینکه نهاده‌ها به موقع نرسیده بود، نتوانست به این تعهد عمل کند.

البته اين مقام دولتي در شرايطي اذعان كرده كه مرغ در كشتارگاهها با قيمت 6 هزار تومان عرضه مي شود كه طبيعي است تا به‌دست مصرف‌كننده برسد از 7 هزار تومان هم عبور مي كند. اين در حالي است كه خبرگزاري ايسنا در ادامه گزارش خود از بازار نوشته است: پيش از اين وعده داده شده بود كه مرغ با قيمت زير 5000 تومان به صورت عمده در سطح شهر عرضه خواهد شد، با اين وجود در حال حاضر درفروشگاه‌هاي مختلف شهر تهران مرغ با قيمت كيلويي 7000 تومان و بيشتر به فروش مي‌رسد. از سوي ديگر با وجود تاكيد وزارت صنعت، معدن و تجارت مبني بر لزوم كاهش قيمت شير، قيمت اين كالا همچنان بالاست. با ورود بيش از 10 هزار تن كنجاله سويا به كشور و ورود 20‌هزار‌تن كنجاله سوياي ديگر در روزهاي آينده قيمت شير بايد كاهش محسوسي مي‌يافت. اين درحالي است كه اتحاديه صنايع لبني اعلام كرده حجم خوراك دام تخصيص يافته به دامداران بسيار كمتراز حجم مورد نياز است.

به گفته مجيد علي‌داد، مدير عامل اتحاديه صنايع لبني، با ميزان خوراك اختصاص يافته به دامداران امكان كاهش قيمت شير در كوتاه‌مدت وجود ندارد. از سوي ديگر هم اكنون قيمت گوشت قرمز در بازار با ثبات نسبي روبه‌روست و گوشت گوسفندي در قصابي‌ها با قيمت 23 تا 25 هزار تومان عرضه مي‌شود.



دلايل گراني مرغ

در اين ميان رئیس هیات مدیره انجمن پرورش‌دهندگان مرغ سه عامل عدم تامین نهاده، افزایش تقاضا و کاهش عرضه را عامل گرانی مرغ در بازار عنوان کرد.

محمد یوسفی درباره دلیل افزایش لجام‌گسیخته قیمت مرغ در بازار اظهار داشت: موضوع افزایش قیمت مرغ از چند وقت پیش قابل پیش‌بینی و بارها هشدار آن داده شده بود. رئیس هيات مدیره انجمن پرورش‌دهندگان مرغ اظهار داشت: در حالی که پول 50 هزار تن کنجاله سویا از دو ماه پیش واریز شده است، هنوز این نهاده دامی تحویل داده نشده است. بر اساس این گزارش مرکز پشتیبانی امور دام طی تفاهم‌نامه‌ای با اتحادیه‌سراسری مرغداران متعهد شده بود ماهانه 240 هزار تن خوراک مورد نیاز مرغداران را تحویل دهد.وی افزود: در حالی که از فروردین ماه سال جاری 250 میلیون قطعه جوجه‌ریزی شده و نیاز به حداقل 500 هزار تن خوراک طیور دارد،تنها 10 درصد آن از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تامین شده است.یوسفی گفت: تولیدکننده مجبور است کنجاله سویا را به قیمت چند برابر 1700 الی 2000 تومان خریداری کند که قیمت تمام شده را به شدت بالا می‌برد.وی افزود: گرانی نهاده‌ها باعث شده تولید کننده خوراک کمتری برای مرغ‌ها استفاده کند و طول دوره پرورش طولانی ‌شود. در این حالت میزان تولید نیز کاهش می‌یابد.

رئیس هيات مدیره انجمن پرورش‌دهندگان مرغ تصریح کرد:‌ همچنین با توجه به گرانی گوشت و ماهی تقاضا برای گوشت مرغ بیشتر و باعث گرانی در بازار شده است.

نظرات بینندگان