arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۵۶۳۶
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۰۰ - ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱

جزئیات طرح کالابرگ الکترونیکی / با کارت بانکی، یارانه شارژ خواهد شد؛ محدود به خرید کالاهای اساسی هم خواهد بود

میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در باره جزئیات طرح کالابرگ الکترونیکی گفت: برای دو ماه یارانه افراد واریز شده است؛ این یارانه برای نان و دارو نیست. با کارت بانکی یارانه شارژ خواهد شد و محدود به خرید کالا‌های اساسی خواهد بود.  با کالابرگ تنها در دستگاه‌های کارت‌خوان مخصوصی که در فروشگاه‌ها نصب می‌شود، می‌توان خرید کرد و در هنگام خرید نوع کالای خریداری شده در دستگاه انتخاب می‌شود تا یارانه آن محاسبه شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

میرکاظمی گفت: وقتی دولت ارز را به تجار، واردکنندگان و کارخانجات روغن با نرخ نیمایی می دهد یعنی ریال را از بازار جمع می کند بنابراین بخشی از پایه پولی بهبود پیدا می‌کند.

به گزارش «انتخاب»؛ میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر پاسخ داد:

طرح کالابرگ الکترونیکی به چه صورت است؟

میرکاظمی: برای دو ماه یارانه افراد واریز شده است؛ این یارانه برای نان و دارو نیست. با کارت بانکی یارانه شارژ خواهد شد و محدود به خرید کالاهای اساسی خواهد بود.

 با کالابرگ تنها در دستگاه‌های کارت‌خوان مخصوصی که در فروشگاه‌ها نصب می‌شود، می‌توان خرید کرد و در هنگام خرید نوع کالای خریداری شده در دستگاه انتخاب می‌شود تا یارانه آن محاسبه شود.

فعلا قیمت نان تغییر نمی‌کند. برای دارو و نان تمام دهک‌ها برابر هستند.مبلغی هم که به عنوان یارانه واریز شده است ارتباطی به نان و دارو ندارد. نانوایی‌ها تا اطلاع ثانوی به همان شکل قبل کار خواهند کرد.

مردم باید خیالشان راحت باشد که دولت به فکر حمایت است و برنامه‌های حمایتی دارد لذا باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود که این امر به سرعت در حال انجام است.

ممکن است تولید کننده علاقه نداشته باشد تا کالاهایش را با قیمت قدیم عرضه کند وقتی اختلاف قیمت وجود دارد. در این صورت است که تقاضا برای یک محصول بیشتر خواهد شد.

وقتی دولت ارز را به تجار، واردکنندگان، کارخانجات روغن با همان نیمایی می دهد یعنی ریال را در بازار جمع می کند بنابراین بخشی از پایه پولی بهبود پیدا می‌کند.

اگر با نظام قبلی پیش می رفتیم باید ارز۴۲۰۰ تومانی می دادیم و اگر بانک مرکزی ارز نداشت باید در بازار خرید می کرد. از این جهت می‌توان پایه پولی را اصلاح کرد. بخش از پایه پولی را می توان با عرضه ارز نیمایی انجام داد ولی قاعدتاً با این شکلی که ما یارانه را در آخر زنجیره به خود مردم می دهیم اثر بخشی بیشتری خواهد داشت.

نظارت دولت و سازمان حمایت در بحران مواد غذایی باید صورت بگیرد که قطعاً در روزهای آینده این اطلاع رسانی به صورت کامل انجام خواهد شد ولی باید بدانیم که حمایت از تولید کننده صورت می گیرد تا تولیداتش قطع نشود. اگر سامانه‌های کالابرگ الکترونیکی آمد یارانه به کالا اصابت می‌کند. حمایت از مردم تحت هیچ شرایطی قطع نخواهد شد.

آیا دولت به دنبال درآمد زایی خودش است؟

میرکاظمی: هدف دولت بحث درآمدزایی نیست ، هدف حمایت و گذشتن از بحران غذایی است تا تولید بالا برود زیرا با ارز ۴۲۰۰ تومانی هیچ تولید کننده ای قدرت رقابت نخواهد داشت .

این طرح برکات زیادی خواهد داشت . دولت بیش از آنچه که در بودجه‌های سنواتی قبل دیده می‌شد منابع در نظر گرفته است. دو برابر سنوات قبل دولت از دهک های مختلف حمایت می‌کند.

اجرای این طرح بر روی ضریب جینی چه تاثیری دارد؟

میرکاظمی: دهک‌های بالا بین ۲ تا ۳ برابر دهک های پایین بهره‌مند هستند. سرانه مصرف گوشت، روغن و تخم مرغ در دهک های بالا دو تا سه برابر دهک های پایین است بنابراین آنها هر چه بیشتر خرید می‌کردند یارانه بیشتری نصیبشان می شد. در همه اقلام دهک‌های بالا مصرف بیشتری دارند.

طی ۸ سال گذشته ارز ترجیحی دادیم و به بخش‌هایی یارانه مستقیماً پرداخت شده است و نتیجه این بوده که ضریب جینی افزایش یافته است یعنی فاصله طبقاتی بیشتر شده است و به بالای ۴ دهم در پایان دولت قبل رسید.

تحلیل‌هایی که صورت گرفت مبنی بر این است که با همین رفتاری که در دهک ها و پرداخت هایی که انجام شد پیش‌بینی می‌شود که ۴ دهم به زیر ۳۵ صدم برسد.

اصلاح ضریب جینی با این اقدام صورت خواهد گرفت یعنی فاصله کمتر خواهد شد امیدواریم با اقدامات بعدی که در سنوات آتی صورت خواهد گرفت بتوانیم به طور کامل بگوییم که در کشور فقیر نخواهیم داشت.

آیا پایش مجددی در دهک بندی ها صورت گرفته است؟

میرکاظمی: وزارت رفاه مکلف شده است که این تنظیم گری را انجام دهد ، مشخص است که قیمت گذاری شامل چه کالاهایی می شود، بخشی شامل مرغ ، تخم مرغ و مواد پروتئینی است که بیشترین برخورداری را از یارانه‌های نهاده های دامی داشته است و گوشت قرمز کمتر بوده است.

نظرات بینندگان