arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۵۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۰۸ - ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱

صبحانه خبری، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱؛ از تعقیب قضایی فائزه هاشمی تا حذف ۱۰ درصد مردم از جمع یارانه بگیران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

خودزنی شهردار مضروب ناحیه ۳ منطقه ۱۹؟ 
ماجرای مضروب شدن، سید جواد هاشمی، شهردار ناحیه ۳ منطقه ۱۹ ابعاد تازه‌ای پیدا کرده است. گفته می‌شد که هاشمی حین بازدید از ساختمانی که بیش از جواز ساخت و ساز کرده بود، مجروح شده است. جراحتی که پزشکی قانونی «قویا موضوع غیرمنازعه بودن آن مانند خودزنی را مطرح کرده است.»

سرلشکر سلامی: مدام دروغ منتشر می‌کنند تا مردم به خیابان بیایند
سرلشکر حسین سلامی فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: امروز دشمن مدام دروغ منتشر می‌کند و شایعه‌سازی می‌کند. دشمن می‌خواست ایران را منزوی کند و اقتصادش را متلاشی کند تا مردم به خیابان بیایند و مقابل نظام قرار بگیرند اما مردم در بزرگترین جهاد جهانی تاریخ توانستند تمام امید دشمن را ناامید و منجمد کنند.

الیاس نادران رقیب قالیباف شد
الیاس نادران نماینده مجلس شورای اسلامی با انتشار نامه ای خطاب به نمایندگان مجلس برای انتخابات ریاست مجلس شورای اسلامی اعلام نامزدی کرد. وی در این نامه انتقاداتی را در مورد ریاست قالیباف بر مجلس مطرح کرده و تعهداتی به نمایندگان در صورت انتخاب برای ریاست مجلس داده است.

تصویربرداری ماهواره سپاه از پایگاه آمریکا در بحرین
ماهوراه نور ۲ سپاه اولین تصاویرش را فرستاد و موفق شده است تصاویری از پایگاه ناوگان پنجم نیروی دریایی ارتش تروریستی آمریکا در بحرین نیز ثبت کند که نشان‌گر رصد نیرو‌های آمریکایی در منطقه توسط این ماهواره است.

مورا در ایران 
«انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین در توییتی با اشاره به سفرش به تهران، گفت که بار دیگر برای دیدار با علی باقری کنی و دیگر مقامات ایرانی در خصوص مذاکرات وین و سایر موضوعات راهی تهران است. وی افزود: کار بر روی حل اختلافات باقی‌مانده در مذاکرات ادامه دارد.


پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی، مازاد بر یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی در این ماه بوده
مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی در ۱۰ اردیبهشت ماه پرداخت شده و این یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی، مازاد بر آن بوده، این ماه استثنا بوده است. وی عنوان کرد: از ماه‌های بعد فقط یکبار یارانه کمک معیشتی به صورت تجمیعی پرداخت می‌شود.

قیمت مرغ، تخم‌مرغ، لبنیات و روغن تغییر خواهد کرد
وزیر کشور گفت: مرغ، تخم‌مرغ، لبنیات و روغن اقلامی است که قیمت آن با هدفمند شدن یارانه‌ها و تغییر نحوه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی تغییر پیدا خواهد کرد و هیچ کالای دیگری حق و اجازه گران شدن ندارد، البته مجوزی هم برای گران کردن ندارند. وحیدی اظهار داشت: حمل‌ونقل و رانندگان هم حق گران کردن کرایه را ندارند و آن‌ها نمی‌توانند به بهانه گران شدن این چهار قلم کالا بر قیمت‌های خود بیفزایند.

اگر زیر ساخت کالابرگ فراهم نشود، پرداخت نقدی ادامه می‌یابد
خاندوزی وزیر اقتصاد گفت: با توجه به اینکه بودجه ۱۴۰۱، دولت را مکلف کرده است که اگر اولویت را به این قایل بشود که بتواند از طریق کالابرگ الکترونیک این حمایت را انجام دهد مثل اتفاقی که الان در وزارت اقتصاد، چون بخشی از حوزه اجرایی این مسئولیت را ما بر عهده گرفتیم که در حوزه نان سنتی و آرد خبازی هست بتوانیم مانند این موارد برویم به سمت نظام حمایت‌های مشخص کالابرگی که ما در حوزه نان داریم به سمت پیاده سازی یک مدل هوشمند برویم و اگر بتوانیم این طرح را به سایر اقلام کالایی هم گسترش بدهیم، در این صورت یارانه‌ها به آن نحو پرداخت خواهد شد و اگر زیر ساخت‌ها فراهم نشد، به همین ترتیب پرداخت نقدی که انجام می‌شود، آن هم مستمر خواهد بود.


حذف یک دهم مردم از جمع یارانه بگیران
معاون رفاه اجتماعی وزارت کار گفت: یارانه معیشتی دیشب به حساب ۷۶ میلیون نفری که از قبل یارانه می‌گرفتند واریز شد فقط دهک دهم درآمدی حذف شدند.


مدیرکل آژانس: ایران اطلاعاتی که نیاز داریم را ارائه نکرده
رافائل ماریانو گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه در پارلمان اروپا گفت: در چند ماه گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «توانست آثار اورانیوم غنی‌شده را در مکان‌هایی شناسایی کند که هرگز توسط ایران به‌عنوان مکان‌هایی که فعالیتی در آن صورت می گرفته، اعلام نشده بود». او گفت به شدت نگرانیم زیرا ایران اطلاعاتی که نیاز داریم را ارائه نکرده. گروسی گفت: پنجره فرصت برای احیای برجام هر لحظه ممکن است بسته شود.

فوتی‌های روزانه به ۳ نفر کاهش یافت
بنابر اعلام وزارت بهداشت، فوتی‌های روزانه کرونا در ایران به ۳ نفر رسید؛ در شبانه روز گذشته به جز تهران با ۲ مورد فوتی بیماران کووید۱۹ و البرز با یک مورد، همه استان‌های کشور، مرگ و میر صفر داشته اند. مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۱ هزار و ۱۹۲ نفر رسیده است. از دیروز تا امروز ۴۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۸۲ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۲۱۹ نفر رسید

 

 فائزه هاشمی تحت تعقیب قرار گرفت 
ذبیح الله خداییان سخنگوی قوه قضاییه در خصوص اظهارات اخیر فائزه هاشمی در خصوص برخی نهادهای انقلابی کشور و نیز اظهاراتش پیرامون پیامبر اسلام گفت: ایشان به علت هر دو موضوع توسط دادستان تحت تعقیب قرار گرفته و پرونده‌ای در دادسرای عمومی انقلاب تشکیل شده است و دادستان به عنوان مدعی‌العموم پرونده را پیگیری کرده است و پرونده در جریان است و نسبت به احضار ایشان و ادامه رسیدگی اقدام خواهد شد.

رئیسی بزودی به عمان می‌رود
العربی الجدید نوشت: سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که این سفر انجام خواهد شد اما اشاره ای به تاریخ آن نکرد؛ اما منابع مطلع فاش کردند که تمیم بن حمد پنجشنبه به تهران خواهد رفت. خطیب زاده روز گذشته همچنین اعلام کرد که رئیس جمهوری ایران به یکی از کشورهای عضو شورای همکاری سفر خواهد کرد که در همین رابطه منابعی فاش کردند که احتمال دارد رئیسی به عمان و امارات سفر کند.

امیرعبداللهیان: سدسازی ترکیه برای ایران قابل قبول نیست 
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه گفت که برای ایران قابل قبول نیست که کشور دوست و همسایه‌اش با سد سازی تاثیر منفی بر روی شرایط زیست محیطی منطقه گذاشته و مشکلاتی را برای ما و سایر مردم منطقه ایجاد کند. او گفت: حداقل دو بار به صورت حضوری و چندین بار در تماس‌ تلفنی این موضوع را پیگیری کرده ام اما ترکیه به ما گفته سدسازی‌ها در مناطق کوهستانی و صرفا برای استفاده برق آبی است اما ابهامات جدی و زیادی برای ما وجود دارد.

نظرات بینندگان