arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۶۲۶
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۵ - ۰۴ تير ۱۳۹۱

مشاجره لفظی کسینجر و پریماکوف بر سر سوریه/ شما امریکایی‌ها مثل شوروی سابق شده‌اید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دیپلماسی ایرانی نوشت: نشست اقتصادی سن‌پترزبورگ شاهد اختلافات عمیقی میان یوگنی پریماکوف، وزیر امور خارجه اسبق روسیه که این روزها او را در کسوت یک استراتژیست برجسته روسی و از کارشناسان مهم این کشور در امور خاورمیانه می‌بینند با هنری کسینجر، وزیر امور خارجه اسبق ایالات متحده امریکا که او نیز از برجسته‌ترین کارشناسان مسائل خاورمیانه امریکا محسوب می‌شود، بود. عمده اختلافات دو طرف بر سر تحولات سوریه بود که پریماکوف امریکا را به تزویر، دغل بازی و دروغ‌گویی متهم می‌کرد که باعث شد فضای نشست سنگین شود.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، به طور کلی موضوع سوریه و اختلاف‌های سنگین روسیه با غرب به‌ویژه ایالات متحده امریکا در این زمینه بر فضای نشست بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ سایه انداخته بود.

پریماکوف در این نشست و در پاسخ به اظهارات کسینجر که از تحولات جاری در سوریه علیه نظام حاکم بر این کشور دفاع می‌کرد و معتقد بود که جامعه غربی و ایالات متحده امریکا در مسیر صحیح وارد شده‌اند ولی هنوز اقدامات کافی برای پایان دادن به بحران سوریه انجام نداده‌اند تا مردم سوریه نیز به دموکراسی دل‌خواهشان برسند، هشدار داد که سوریه به جنگ داخلی نزدیک شده و اگر چنین اتفاقی بیفتد تبعات آن همه منطقه و جامعه جهانی را در بر خواهد گرفت.

پریماکوف و کسینجر از جمله افرادی هستند که به رغم این که از دستگاه دیپلماسی و وزارت امور خارجه کشورشان دور شده‌اند و از آن اداره‌ها بازنشسته شده‌اند ولی همچنان از تاثیرگذاران مهم در عرصه سیاست خارجی کشورشان محسوب می‌شوند. از این رو درگیری لفظی آنها در نشست سن‌پترزبورگ نیز این گونه برداشت شد که تا چه اندازه اختلافات مسکو و واشنگتن بر سر بحران سوریه عمیق است.  

در این نشست پریماکوف در ابتدا از سیاست‌های غرب در قبال بحران لیبی به شدت انتقاد کرد و سپس گفت: «ما را در لیبی فریب دادید. شما وعده اعمال منطقه پرواز ممنوع داده بودید و قرار بود فقط چنین چیزی اعمال شود اما پس از آن هر چه دلتان خواست انجام دادید، خدا را شکر که یاد گرفتیم و الآن دیگر فریب هیچ کس را در سوریه نمی‌خوریم.»

پریماکوف همچنین تاکید کرد، غرب در لیبی از وعده اعمال منطقه پرواز ممنوع سرپیچی کرد و به اشکال مختلف به حمایت از انقلابیون پرداخت و پس از آن خود شخصا وارد عمل شد و به سمت سرنگونی نظام معمر قذافی که عزم خود را جزم کرده بود به هر وسیله‌ای که شده انقلاب را سرکوب کند و از بین ببرد، حرکت کرد.

در مقابل کسینجر مقایسه سوریه با لیبی را رد کرد و گفت: «به نظر من اشتباه است که آن‌چه در سوریه رخ می‌دهد را وارد نزاع میان روسیه و امریکا کنیم. ما باید در آن‌جا با یکدیگر همکاری کنیم، پرسیدید چگونه، من جواب روشنی به شما ندادم.»

کسینجر در ادامه افزود: «95 درصد امریکایی‌ها قبل از وقوع حوادث لیبی و سوریه نمی‌دانستند که اصلا این کشورها کجا واقع شده‌اند. برای همین است که می‌گویم روسیه و امریکا باید در مورد سوریه با یکدیگر همکاری کنند.»

در این‌جا پریماکوف برآشفت و تلاش کرد تصویری از تعامل جامعه جهانی با بحران سوریه ارائه دهد و گفت: «ما از جانب خودمان به نظام سوریه برای رسیدن به یک راه حل فشار می‌آوریم ولی شما هم باید به مخالفان سوریه فشار بیاورید ولی من شک دارم که شما چنین کاری کنید برای این که فقط به فکر دموکراسی هستید و بیشتر ادعا می‌کنید.»

از این‌جا اختلاف‌های پریماکوف و کسینجر در مورد تصورشان از معنای دموکراسی به اوج رسید، به گونه‌ای که دیپلمات پیشکسوت روسیه به اتهام زدن به واشنگتن برخواست و گفت: «شما الآن به صادرات دموکراسی بر آمده‌اید آن هم بر اساس نظریه تروتسکیست‌ها در دهه بیست قرن گذشته میلادی که می‌گفتند باید انقلاب روسیه صادر شود.»

در این جا کسینجر پاسخ پریماکوف را به تندی داد و به گذشته رجوع کرد و گفت: «وقتی بچه بودم در کشوری تمامیت خواه با اقلیتی منزوی و مورد ستم واقع شده، زندگی می‌کردم. برای همین خوب می‌دانم که دموکراسی از هر نظام تمامیت‌خواهی بهتر است.»
نظرات بینندگان