arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۶۳۷
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۷ - ۰۴ تير ۱۳۹۱

خاطرات هاشمی دقیق تر است یا روایت سردار؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در حالی که سردار محمد کوثری، فرمانده اسبق لشکر 27 محمد رسول الله و نماینده کنونی تهران در مجلس به انتشار خاطره ای از بازداشت خود در خاطرات سال 68 هاشمی واکنش نشان داده و آن را رد کرده، باید بررسی کرد که آیا روایت او دقیق تر است یا روایتی که هاشمی همراه با خاطرات روزانه سال 68 خود درباره امام، رهبر انقلاب و دیگر شخصیت ها و مقامات و رخدادهای مهم کشور در این سال حساس در ج کرده است.
 
 به گزارش خبرنگار "بازتاب"، هاشمی در روزهای 15 تا 17 فروردین در این باره نوشته است:
 
*آقای محسن رضایی تلفنی از بازداشت آقای محمد کوثری توسط سازمان قضایی نیروهای مسلح به خاطر اشغال تاسیسات کشاورزی شکایت کرد. به آقای فلاحیان، (معاون وزیر اطلاعات) گفتم برای آزادی اش اقدام کند.
 
* به آقای رازینی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در خصوص بازداشت آقای کوثری تلفنی اعتراض کردم و دستور دادم آزادش کنند.
 
 *آقای رازینی آمد و علت بازداشت و آزادی آقای کوثری را گفت. قرار شد در آینده مراقبت بیشتری در این جهت شود.
 
 بازداشت و آزادی کوثری به روایت خودش
 
محمداسماعیل کوثری در گفتگو با فارس با اشاره به مطلب ذکر شده در کتاب خاطرات هاشمی رفسنجانی در ارتباط با وساطت هاشمی برای آزادی کوثری از زندان در سال 68 گفت: این ماجرا در سال 69 بوده نه سال 68 و بر خلاف آن چیزی که آقای هاشمی در کتاب خاطرات خود عنوان کرده، نه تنها ایشان نقشی در آزادی من از بازداشتگاه نداشته بلکه عامل بازداشت من نیز بوده است.
 

وی افزود: با توجه به اینکه هاشمی رفسنجانی در آن زمان ریاست جمهوری و جانشینی فرماندهی کل قوا را همزمان بر عهده داشت، به جای تصمیم‌گیری در مورد شکایت وزیر کشاورزی خود از این جانب، موضوع را به سازمان قضایی نیروهای مسلح ارجاع داده و موجب بازداشت من در بازداشتگاه سپاه شد.
 
کوثری در ادامه افزود: پس از گذشت کمتر از 24 ساعت با اطلاع فرماندهی کل قوا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از این موضوع با دستور ایشان از بازداشتگاه آزاد شده و پس از این ماجرا رهبر معظم انقلاب دستور دادند تا احضار فرماندهان ارشد سپاه تنها با دستور فرمانده کل قوا امکانپذیر باشد.
 
فرمانده سابق لشکر 27 محمدرسول‌الله خاطرنشان کرد: در طول جنگ تحمیلی پادگانی در کرج که پیش از انقلاب در اختیار وزارت کشاورزی برای تربیت نیروهای "سپاه ترویج آبادانی" بوده و پس از انقلاب بلااستفاده مانده بود به دنبال درخواست من و شهید همت و موافقت رئیس جمهور وقت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اختیار لشکر 27 محمدرسول‌الله قرار گرفت و بنا بر این بود تا پایان جنگ این پادگان در اختیار لشکر باقی بماند.


 
خاطرات هاشمی دقیق تر است یا روایت سردار؟
 
در این حال باید بررسی کرد خاطرات هاشمی رفسنجانی که محصول روزنوشته های او در سالهای مختلف است و ماجرای مربوط به کوثری در لابلای صدها موضوع دیگر آمده، دقیقتر است یا حافظه سردار کوثری و روایت او از بازداشت خودش.
 
 در این باره البته اظهار نظر کسانی که در ماجرا حاضر بوده اند، از محسن رضایی گرفته تا رازینی و فلاحیان و نیز عیسی کلانتری که ظاهرا عامل اصلی شکایت بوده، می توانند اظهارنظر کنند، هرچند بعضا ممکن است محذوراتی داشته و وارد مساله نشوند.
 
اما در عین حال یکی دو پرسش در خصوص روایت سردار کوثری وجود دارد.
 
ایشان گفته ماجرا مربوط به سال 69 بوده و در آن زمان هاشمی جانشینی فرماندهی کل قوا را علاوه بر ریاست جمهوری همزمان بر عهده داشت، آیت الله هاشمی رفسنجانی در اواخر جنگ از سوی امام خمینی که به دلیل سن بالا و کسالت امکان پیگیری اوضاع جنگ از نزدیک را نداشتند، به عنوان جانشین فرماندهی کل قوا منصوب شد و البته امام تا پایان عمر خود این سمت را از وی نگرفتند.
 
اما با رحلت امام و رهبری آیت الله خامنه ای و طبعا فرماندهی ایشان بر کل قوای مسلح، شرایط جسمی و سن ایشان که 5 سال هم از هاشمی کمتر بود، در کنار پایان جنگ، وجهی نداشت تا هاشمی همچنان جانشین فرمانده کل قوا باشد.
 
از سوی دیگر آقای کوثری گفته: "در طول جنگ تحمیلی پادگانی در کرج که پیش از انقلاب در اختیار وزارت کشاورزی برای تربیت نیروهای "سپاه ترویج آبادانی" بوده و پس از انقلاب بلااستفاده مانده بود به دنبال درخواست من و شهید همت و موافقت رئیس جمهور وقت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اختیار لشکر 27 محمدرسول‌الله قرار گرفت و بنا بر این بود تا پایان جنگ این پادگان در اختیار لشکر باقی بماند."
 
اما چه این ماجرا مربوط به فروردین سال 68 باشد و چه سال 69، جنگ تمام شده بوده و طبق گفته آقای کوثری قاعدتا قرار نبوده در آن مقطع این پادگان در اختیار لشکر 27 باشد.
نظرات بینندگان