arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۶۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۰۹ - ۰۵ تير ۱۳۹۱

رئیس جمهور پاراگوئه برکناری‌ خود توسط سنا را 'کودتای پارلمانی' نامید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فرناندو لوگو، رئیس‌جمهور برکنارشده پاراگوئه، رای سنای این کشور به برکناری‌ خود را مورد انتقاد قرار داد و آن را "کودتای پارلمانی" نامید.

به گزارش انتخاب به نقل از بی بی سی؛ لوگو، که صبح روز یکشنبه ۲۴ ژوئن (۴ تیر) در اولین سخنرانی عمومی خود بعد از برکناری گفت که بدون تردید این عمل یک کودتا علیه شهروندان و دموکراسی بوده و تاکید کرد که "ما باید این موضوع را به چهار گوشه جهان فریاد کنیم."

او که در یک برنامه زنده تلویزیونی در شهر آسونسیون، پایتخت پاراگوئه و در بین هوادارانش صحبت می‌کرد، گفت که نمایندگان مجلس سنا "مسئول فقر و بازگشت دیکتاتوری" به پاراگوئه خواهند بود.

نمایندگان مجلس سنای پاراگوئه روز جمعه با استیضاح فرناندو لوگو، رییس‌جمهور چپ گرای این کشور، رای به برکناری او از قدرت دادند.

لوگو با اشاره به اینکه کشورهای آرژانتین، برزیل و اوروگوئه، سفرای خود در پاراگوئه را در اعتراض به این تصمیم سنا، برای مشورت فراخوانده‌اند، هشدار داد که اقدام سنا، کشور پاراگوئه را در انزوا قرار خواهد داد.

پیش از این کشورهای آرژانتین و بولیوی، اعلام کرده بودند که رئیس جمهور جدید پاراگوئه را به رسمیت نخواهند شناخت.

در پی رای سنا علیه فرناندو لوگو، فدریکو فرانکو، معاون آقای لوگو، به عنوان جانشین او سوگند یاد کرده است. قرار است که او تا پایان اوت ۲۰۱۳، که انتهای دوره ریاست جمهوری آقای لوگو است، در قدرت باقی بماند.

از سوی دیگر ایالات متحده آمریکا در واکنش به اقدام سنای پاراگوئه، خواهان این شد که آقای لوگو با این مساله با خونسردی، مسئولیت‌پذیری و به شکلی مسالمت آمیز برخورد کند.

برکناری آقای لوگو با اعتراض طرفدارانش همراه بوده است.

فرناندو لوگو روز یکشنبه در یک برنامه تلویزیونی گفت: "مردم ما امروز دست به یک اعتصاب مسالمت‌جویانه زده‌اند و من امروز به عنوان یک شهروند پاراگوئه به اعتصاب آنها می‌پیوندم."

تصمیم به استیضاح آقای لوگو، در پی کشته شدن ۱۷ نفر در درگیری میان کشاورزان و پلیس پاراگوئه صورت گرفت.

در جریان استیضاح فرناندو لوگو، حزب لیبرال که بخشی از دولت ائتلافی او بود، با کنار گذاشتن اختلافاتش با حزب مخالف "کولورادو" علیه آقای لوگو موضع گیری کرد.

درگیری خبرسازی که به استیضاح رییس‌جمهور منجر شد، به دنبال تلاش ۳۰۰ افسر پلیس برای تخلیه ۱۵۰ کشاورز بدون زمین از یک زمین زراعی پیش آمد.

این زمین متعلق به فردی بوده است که از مخالفان آقای لوگو نیز محسوب می‌شود.

لوگو که حامی اقشار طبقه پایین جامعه است، در تبلیغات انتخاباتی خود قول داده بود که ۸۷ هزار کشاورز بی‌زمین را صاحب زمین کند.

نظرات بینندگان