arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۶۹۰۰
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۴ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱

تفاوت گوشی آیفون 12 با آیفون 13 چیست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تفاوت گوشی آیفون 12 با آیفون 13 چیست؟

شرکت اپل هر سال از یک مدل جدید از گوشی‌های پرچم‌دار خود رونمایی می‌کند که قابلیت‌های متعددی به آن اضافه شده است. فروشگاه آوند موبایل با موجودی به موقع جدیدترین گوشی‌های موبایل، منبع مطمئنی برای خرید گوشی آیفون است. به عنوان مثال با رونمایی از سری 13 گوشی آیفون توسط اپل، بسیاری از طرفداران این برند، به دنبال خرید امن و راحت آیفون 13 بودند. فروشگاه آوند موبایل با موجودی به‌روز کالاها و ارائه خدمات پس از فروش تمام نگرانی‌ها را از بین برده و لذت خرید گوشی با قیمت عالی را دوچندان کرده است.

اما بپردازیم به تفاوت‌های گوشی آیفون 12 و 13 اپل. شاید در نگاه اول تغییر محسوسی میان این دو گوشی احساس نکنید اما تغییرات اندکی اتفاق افتاده است. از جمله مهم‌ترین تفاوت‌ها افزایش ظرفیت باتری و ارتقا و بزرگ‌تر شدن دوربین‌هاست، که موجب شده سری 13 سنگین‌تر و قطورتر شود.

برای مثال، آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس با قطر 7.7 به ترتیب 204 و 240 گرم وزن دارند. درحالی که آیفون 12 پرو و آیفون 12 پرو مکس قطری حدود 7.4 داشته و وزن آنها تنها 189 و 228 گرم است. تفاوت دیگر در رنگ آبی کم‌رنگ (Sierra Blue) سری 13 با  رنگ آبی پررنگ (Pacific Blue) سری 12 است.

طراحی آیفون 12 و آیفون 13

آیفون ۱۳ و آیفون ۱۲ از نظر طراحی پنل جلویی تفاوت چندانی باهم ندارند. تفاوت عمده آنها تنها در قسمت Notch است. ناچ دوربین هر چهار مدل آیفون ۱۳ نسبت به آیفون ۱۲ کوچک‌تر شده است. به جز این مورد، پنل جلویی هردو سری کاملا شبیه به هم بوده و از حاشیه‌های صاف گرفته تا محافظ صفحه سرامیکی برای صفحه‌نمایش، تمامی مشخصات طراحی این دو سری یکسان است.

قضیه در پنل پشتی آیفون 13 و 13 مینی و به‌خصوص طراحی دوربین کمی متفاوت است. گرچه تعداد لنزها در دو مدل 13 و 13 مینی تغییر نکرده اما می توان گفت که اصلی‌ترین تفاوت آیفون ۱۳ و آیفون ۱۲ در دوربین آنهاست. علاوه بر بزرگتر و قطورتر شدن لنزهای دوربین آیفون سری 13 نسبت به سری 12، جای آنها نیز تغییر کرده است. لنزهای دوربین آیفون 2 به صورت عمودی و در زیر یکدیگر قرار گرفته‌اند. این لنزها اما در آیفون 13 بصورت مورب و با جلوه زیباتری ظاهر شده‌اند.

 تفاوت گوشی آیفون 12 با آیفون 13 چیست؟

 صفحه‌نمایش آیفون 12 و آیفون 13

اندازه صفحه‌نمایش در سری جدید گوشی اپل تغییری نکرده و هردو از پنل امولد بهره گرفته‌اند. تفاوت مهم در نمایشگر آیفون 13، مجهز شدن مدل‌های پرو و پرومکس به امکان تغییر نرخ نوسازی تا 120 هرتز با کمک تکنولوژی ProMotion است. به‌لطف این تکنولوژی، آیفون 13 پرو پرومکس نرخ نوسازی خود را با توجه به نوع فریم محتوای درحال‌پخش تطبیق می‌دهد. به این معنا که می‌توانند به طور خودکار میزان فریم را از 10 هرتز تا 120 هرتز با توجه به فعالیت شما تنظیم کنند.

البته طبق ادعای اپل نمایشگر آیفون ۱۳ در مقایسه با آیفون ۱۲ تا ۲۸ درصد روشن‌تر است و نور بیشتری دارد. آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی به ۸۰۰ نیت روشنایی و مدل‌های پرو و پرومکس به ۱۰۰۰ نیت روشنایی می‌رسد. حداکثر میزان روشنایی در آیفون 12 تنها 625 نیت و در آیفون 12 پرومکس 800 نیت است.

نرم‌افزار و رابط کاربری آیفون 12 و آیفون 13

آیفون 13 پرو به سیستم‌عامل iOS 15 مجهز است که نسبت به نسخه قبلی در چند حوزه تغییر کرده است. این تغییرات شامل طراحی دوباره برنامه سافاری و پشتیبانی از افزونه، اضافه شدن قابلیت Live Text به‌منظور استخراج متن از تصویر، امکان استفاده آفلاین از سیری، نمایش سه‌بعدی نقشه و غیره می‌شوند. نسل آیفون سری 12 به نسخه قبلی آی او اس 14 مجهز است.

 پردازنده و حافظه آیفون 13 و آیفون 12

اپل در آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس از تراشه A15 Bionic استفاده کرده که بهترین تراشه موجود در بازار است. طبق ادعای این کمپانی، این تراشه در پردازش‌‌های CPU و GPU از رقبا به‌ترتیب 50 و 30 درصد سریع‌تر عمل می‌کند، بنابراین با خرید گوشی اپل با بهترین قیمت، سریع‌ترین گوشی را در دست خواهید داشت. دو مدل 13 پرو و پرو مکس علاوه‌بر حافظه‌های 128، 256 و 512 گیگابایت، با حافظه 1 ترابایتی هم روانه بازار شده‌اند. تراشه بایونیک ای 15 همچنان بر پایه معماری 5 نانومتری ساخته شده است اما کمپانی اپل می‌گوید که این چیپست جدید قابلیت این را دارد که 15.8 تریلیون عملیات سنگین را در هر ثانیه پردازش کند. این درحالی است که قدرت پردازش تراشه قبلی در آیفون 12، یعنی بایونیک A14، تنها 11 تریلیون در ثانیه است.

تفاوت گوشی آیفون 12 با آیفون 13 چیست؟

 عملکرد دوربین iPhone 12 و iPhone 13

اگر تغییرات در طراحی دوربین آیفون 13 را که قبلا به آن اشاره کردیم فاکتور بگیریم، قابلیت های جدیدی نیز به دوربین سری 13 آیفون اضافه شده که در آیفون 12 مشاهده نمی شد. در سری 12 آیفون بین دو مدل پرو و پرو مکس در دوربین تفاوت وجود داشت، در سری 13 اما هر دو مدل از امکانات یکسانی بهره می‌برند.

از مهم‌ترین امکانات تازه‌ای که در دوربین‌های آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس رخ داده است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • الگوریتم پردازش تصویر تغییر کرده تا عکس‌ها طبیعی‌تر جلوه کند. این قابلیت در همه دوربین‌ها وجود دارد.
  • الگوریتمDeep Fusion  اضافه شده است که هدف آن نمایش بیشتر جزئیات در تصاویر ثبت شده در محیط‌های با نور متوسط و ضعیف است. این قابلیت در تمام دوربین‌های آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس در دسترس است.
  • حالت شب در تمام دوربین‌های سری 13 آیفون، با هدف افزایش کیفیت عکس‌ها در شب فعال شده است.
  • قابلیت Photographic Styles که به کاربر این امکان را می‌دهد تا گرمی و روشنی رنگ‌ها را در عکس کنترل کند. این قابلیت نیز در تمامی دوربین‌های آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس وجود دارد.
  • قابلیتCinematic Mode  که این امکان را می‌دهد تا در فیلم‌ها تغییر فوکوس سینمایی اتفاق بیفتد. این امکان حتی پس از ثبت فیلم نیز ممکن است و در تمام گوشی‌های سری 13 آیفون فعال است.
  • قابلیت فیلم‌برداریProRes  که تنها در آیفون 13 با مدل پرو و حافظه 128 گیگابایتی دردسترس است. ProRes یک فرمت فیلم‌برداری فشرده با کیفیت بسیار بالاست.

 

عملکرد باتری و نحوه شارژدهی iPhone 12 و iPhone 13

باتری آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس به‌ترتیب 3095 و 4373 میلی‌آمپرساعت ظرفیت دارد و طبق آمار اپل نسبت به سری 12، به‌ترتیب 5/1 و 5/2 ساعت قدرت شارژدهی بیشتری دارند. سرعت شارژ اما نسبت به آیفون ۱۲ تغییری نداشته است. این گوشی اپل همچنان از شارژر مگ‌ سیف بی‌سیم ۱۵ واتی و شارژر معمولی ۲۰ واتی پشتیبانی می‌کند. آیفون ۱۳ نیز همانند آیفون ۱۲ بدون شارژر به دست کاربر می رسد.

 

 

نظرات بینندگان