arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۸۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۴ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۱

اظهارنامه مالیاتی چیست و چه کارکردی دارد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهم ترین ثمره ی کارکرد واحد مالی اظهارنامه مالیاتی است که اساس و بنیان نحوه محاسبه مالیات بر درآمد صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی را تشکیل می‌دهد که با ارسال به موقع اظهارنامه مالیات عملکرد خود، جزء مؤدیان خوش‌حساب و کم ریسک تلقی می‌شود و سازمان امور مالیاتی در رسیدگی به پرونده‌ها سخت گیری کم‌تری خواهد کرد. حال عدم ارسال این اظهارنامه در مؤعد مقرر مشکلات زیادی از قبیل جرائم سنگین مالیاتی، محروم شدن از برخی معافیت‌ها و مرور زمان بیشتری برای رسیدگی پرونده مالیاتی را برای این کسب و کارها ایجاد می‌کند.

اظهارنامه مالیاتی چیست و چه کارکردی دارد؟

در بعضی موارد این کوتاهی می‌تواند عمر یک مجموعه را تمام و یا باعث ورشکستگی و دلسردی از ایجاد کسب و کار برای کارفرمایان شود. برای جلوگیری از جرایم مالیاتی ما در این مقاله از آقای مالیات قصد داریم شما را با خدمات سامانه پایش اظهارنامه مالیاتی و مشاوره مالیاتی آشنا کنیم پس همراه ما باشید.

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

اظهارنامه مالیاتی فرمتی است که اداره امور مالیاتی آن را هر ساله بر اساس جدیدترین متد خود در دسترس صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی قرار می‌دهد که این اشخاص بتوانند درآمدها، هزینه‌ها، دارایی‌ها، بدهی‌ها، سرمایه، معافیت‌ها، درآمد مشمول مالیات، مالیات، بخشودگی مالیاتی و همچنین اطلاعات هویتی و مکانی برحسب نوع و حجم فعالیت خود را در آن درج نمایند.

اظهارنامه‌های مالیاتی انواع مختلفی دارند که بر اساس نوع فعالیتی که افراد حقیقی و حقوقی انجام می‌دهند طبقه‌بندی می‌شوند که انواع این اظهارنامه شامل اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی، اظهار نامه عملکرد اشخاص حقوقی، اظهارنامه مالیات بر ارث، اظهارنامه مالیات بر املاک، اظهارنامه مشاغل خودرویی، اظهارنامه انحلال شرکت، اظهارنامه حبس، نذر و وقف، اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده  است.

چرا برای تنظیم اظهارنامه مالیاتی به مشاور مالیاتی نیاز داریم؟

تعبیری که هر کدام از ما از مشاور مالیاتی داریم کاملا متفاوت است البته اکثر مردم عوام وقتی اسمی از اداره مالیات می آید ترس تمام وجودشان را در برمی‌گیرد ولی این ترس و نگرانی با داشتن فردی که کاملا آگاه از مسائل مالی و مالیاتی است حل می‌شود.  دانستن قوانین و مقررات مالیاتی البته آن هم با این همه تغییرات برای فردی که دغدغه شغلی و کسب و کار خود را دارد بسیار سخت است. پس قوانین مالیاتی هرساله دچار تغییرات زیادی می‌شوند. بنابراین اگر نمی‌خواهید دچار مالیات بالا و جرایم سنگین شوید، توصیه ما این است که از یک مشاور مالیاتی کمک بگیرید.

اظهارنامه مالیاتی چیست و چه کارکردی دارد؟

انواع اظهارنامه مالیاتی (اصلی، الحاقی و اصلاحی)

چهار نوع اظهارنامه عملکرد داریم:

1- به عبارتی اولین اظهارنامه‌ای که صاحبان مشاغل و  اشخاص حقوقی در موعد مقرر برای سازمان امور مالیاتی ارسال می‌کنند به عنوان اظهارنامه اصلی شناخته می‌شود.

2- طبق تبصره ماده ۲۲۶  قانون مالیات‌های مستقیم، که به شرح ذیل خدمتتان ارائه می گردد، اولین اظهارنامه مالیاتی را ارسال می‌کنیم مثلا در تاریخ 01/04/1401 ولی متوجه اشتباهی که در آن اظهارنامه رخ داده است می شویم و در تاریخ 15/04/1401 آن اظهارنامه را ویرایش و به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌کنیم. این اظهارنامه به عنوان اظهارنامه الحاقی یا جایگزین شناخته می شود.

 اگر به هر نحوی، در اظهارنامه یا ترازنامه یا حساب سود و زیان تسلیمی مؤدی، اشتباهی رخ داده باشد، مؤدی می‌تواند ظرف ۳۰ روز از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه، نسبت به رفع اشتباه اقدام و مدارک اصلاحی را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار بدهد. اما توجه کنید که تاریخ تسلیم اظهارنامه مؤدی، همان تاریخ  تسلیم  اظهارنامه اول است.

نکته :حتی المقدور از اصلاح اظهارنامه بعد از مهلت مقرر خودداری کنید. چرا که فقط دو شرط برای اصلاح اظهارنامه وجود دارد که آن هم طی بخشنامه ذیل خدمتتان ارائه می‌گردد.

مطابق بخشنامه شماره 12319/200/ ص مورخ 07/07/1392، به منظور وحدت رویه اجرایی مقرر می‌گردد. با توجه به صراحت تبصره مذکور مبنی بر تسلیم اظهارنامه اصلاحی از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه به مدت یک ماه، هر گونه اظهارنامه تسلیمی قبل از انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه به عنوان اظهارنامه اصلی تلقی و آخرین اظهارنامه تسلیمی در موعد مقرر که با رعایت مقررات تسلیم شده باشد به عنوان اظهارنامه اصلی ملاک رسیدگی خواهد بود.(اظهارنامه اصلاحی)

3- چنانچه مؤدی پس از انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه نسبت به تسلیم اظهارنامه اصلاحی در مهلت مقرر قانونی اقدام نموده باشد، در صورتی که مغایرت ارقام اظهارنامه اصلاحی مذکور در مقایسه با آخرین اظهارنامه تسلیمی در مهلت مقرر، ناشی از نتیجه ثبت سند حسابداری اصلاحی یا رویداد مالی پس از تسلیم اظهارنامه اصلی در دفاتر قانونی مؤدی نباشد، به عنوان اظهارنامه اصلاحی موضوع تبصره ماده ۲۲۶ قانون مذکور قابل قبول خواهد بود.

با توضیحات داده شده در رابطه با بخشنامه فوق بعد از گذشت 31/04/1401 شما تا یک ماه مهلت دارید اظهارنامه مالیاتی خود را با داشتن دو شرطی که در بالا قید گردیده است اصلاح نمایید. در غیر اینصورت اظهارنامه اصلاحی شما رد می‌شود.

اظهارنامه مالیاتی چیست و چه کارکردی دارد؟

4- -اظهارنامه برآوردی :اظهارنامه مالیاتی است که براساس فعالیت و یا اصلاحات اقتصادی کسب شده مؤدی از پایگاه اطلاعات مؤدیان و حداقل حاوی اطلاعات هویتی، فروش و درآمدها، هزینه ها، معافیت‌ها حسب مورد، درآمد مشمول مالیات و مالیات می‌باشد. حوزه کاری دریافت و پردازش اظهارنامه موظف است در مورد آن دسته از مؤدیانی که در موعد مقرر و مطابق مقررات از تسلیم اظهار نامه مالیاتی خودداری می نمایند با رعایت مقررات ماده 97 قانون، اظهارنامه مالیاتی برآوردی بر اساس فعالیت و اطلاعات اقتصادی کسب شده مودی از طرح جامع مالیاتی مطابق روش و معیارهای که توسط سازمان تعیین شده یا می‌شود، ایجاد (تولید) و نسبت به صدور برگ تشخیص مالیات بر اساس آن اقدام و برگ تشخیص مالیات مذکور را جهت ابلاغ به واحد ذیربط ارسال نماید.

در صورت عدم امکان تولید اظهارنامه برآوردی به صورت سیستمی، پرونده به منظور تولید اظهارنامه برآوردی و صدور و ابلاغ برگ تشخیص یا مطالبه مالیات حداکثر ظرف مدت یک سال از انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی به حوزه کاری حسابرسی ارجاع خواهد شد.

حکم این تبصره مانع از مطالبه و وصول مالیات این گونه مؤدیان در اجرای مفاد ماده 157 قانون نخواهد بود. در صورتی که مؤدی ظرف مهلت مقرر قانونی از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص یا مطالبه مالیات بر اساس اظهارنامه برآوردی نسبت به تسلیم اعتراض و اظهارنامه مالیاتی مطابق مقررات اقدام ننماید بر اساس قسمت اخیر ماده 97 قانون، برگ تشخیص مالیات مذکور از نظر درآمد مشمول مالیات و مالیات متعلقه قطعی است.

این موضوع در خصوص تسلیم اظهارنامه بعد از صدور و ابلاغ برگ تشخیص مالیات بر اساس اظهارنامه برآوردی در مواردی که برگ تشخییص مالیات در اجرای تبصره 1 ماده 203 و قسم اخیر تبصره 2 آن و ماده 208 قانون ابلغ شده جاری نمی‌باشد. 
5- اگر اظهارنامه مالیاتی سر موعد مقرر برای اداره مالیات ارسال نشود، جریمه‌های مختلفی را به شخص متحمل می‌کند. محرومیت از بخشودگی‌های مالیاتی و معافیت‌های مالیاتی و پرداخت جریمه معادل 30 درصد مالیات تعلق گرفته به شخص حقوقی و 10 درصد مالیات متعلق به شخص حقیقی است. در واقع باید بدانید که اگر مالیات را سر موعد مقرر پرداخت نکنید مشمول جریمه عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی خواهید شد.

اظهارنامه مالیاتی شامل چه کسانی می شود؟

در نظام مالیاتی ایران هر کسی که درآمد کسب کند، باید مالیات حاصل از سود آن را طی ارسال اظهارنامه بپردازد. اساس و بنیان مالیات ستانی در ایران ماده 1 می باشد.

  • تمام افرادی که به صورت حقیقی یا حقوقی به فعالیت مشغولند.
    • اشخاص حقیقی و حقوقی که مقیم ایران هستند و داخل یا خارج از کشور فعالیت اقتصادی دارند.
    • اشخاصی که خارج از ایران اقامت دارند و درآمد و فعالیت آن‌ها از طریق ایران می‌باشد.
    • تمامی اشخاص غیر ایرانی فعال در ایران، به نسبت در آمد‌هایی که در ایران کسب می‌کنند باید مالیات پرداخت کنند.

انواع روش‌های ارسال و ثبت اظهارنامه مالیاتی

بر اساس ماده 4 آیین نامه ماده 4آیین نامه ماده یک قانون مالیات‌های مستقیم مؤدیان موضوع این آیین نامه مکلف هستند که اظهارنامه خود را برای هرسال مالی به شکل انفرادی یا مشارکت در موعد مقرر قانونی و به شکل الکترونیکی از طریق درگاه های الکترونیکی سازمان ارسال نمایند. که در این روش وارد سایت tax.gov.ir شوید در آن سایت اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی، اظهارنامه مالیات بر عملکرد اشخاص حقوقی، اظهارنامه اجاره املاک، اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل خودروو اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده موجود میباشد.

البته در اجرای ماده 178 قانون چنانچه مودی نتواند اظهارنامه خود را به شکل الکترونیکی ارسال کند.  می‌تواند اظهارنامه را پرینت گرفته و به شکل فیزیکی تکمیل نماید و سپس به اداره پست تحویل دهند و تاریخ تحویل به اداره پست به منزله تاریخ ارسال اظهارنامه به سازمان امور مالیاتی می‌باشد.

بررسی اظهارنامه مالیاتی با سامانه پایش آقای مالیات

آقای مالیات (https://mrtax.ir) با چندین سال سابقه درخشان در حوزه آموزش و مشاوره مالیاتی مفتخر است با راه‌اندازی سامانه پایش اظهارنامه مالیاتی به مؤدیان در آگاهی از معافیت‌های مالیاتی و نحوه نگارش صحیح اظهارنامه مالیاتی کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با مشاورین متخصص مالیاتی با راه‌های ارتباطی زیر تماس حاصل فرمائید.

شماره‌تلفن جهت مشاوره: 88950332-021
ایمیل جهت مشاوره: safireparsian@gmail.com
آدرس پستی: تهران، خیابان ولیعصر، ضلع شمال غربی تقاطع خیابان فاطمی، ساختمان شماره 1، طبقه 3، واحد 51

 

نظرات بینندگان