arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۸۷۳۰
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۰ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
اخبار هشتمین روز حادثه ریزش «متروپل» آبادان؛

پیکر ملیکا شناسایی شد / حمله به دوربین صداوسیما در آبادان / تعداد جانباختگان به ۳۳ تن رسید / احتمالا ۷ نفر همچنان زیر آوار مدفون هستند

در هشتمین روز حادثه ریزش «متروپل» آبادان، تعداد جانباختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان با کشف ۲ جسد دیگر به ۳۱ نفر رسید. در دقایق اولیه بامداد دوشنبه این دو جسد توسط امداد رسانان کشف شناسایی شدند. استاندار خوزستان پیشتر اعلام کرده بود که ۳۸ نفر در جریان این ریزش ساختمانی مفقود شده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در هشتمین روز حادثه ریزش «متروپل» آبادان، تعداد جانباختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان با کشف ۲ جسد دیگر به ۳۱ نفر رسید. در دقایق اولیه بامداد دوشنبه این دو جسد توسط امداد رسانان کشف شناسایی شدند. استاندار خوزستان پیشتر اعلام کرده بود که ۳۸ نفر در جریان این ریزش ساختمانی مفقود شده اند.

به گزارش «انتخاب»، ساختمان ۱۰ طبقه متروپل ظهر روز دوم خردادماه در آبادان، فرو ریخت. بر اثر این حادثه تاکنون ۲۹ نفر جانباخته اند و شماری نیز مصدوم شده اند.

آخرین اخبار از روز هشتم این حادثه به شرح زیر است:

باقیمانده ساختمان متروپل آبادان تخریب می‌شود
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - ۲۲:۴۹

 رئیس سازمان نظام مهندسی استان خوزستان درخصوص آخرین تصمیم ستاد فرماندهی عملیات پاسخ به بحران خوزستان درباره بقایای ساختمان متروپل گفت: برای تعیین تکلیف بخش باقیمانده سازه از نظرات کارشناسان دستگاه‌های مختلف استفاده و درنهایت، تخریب باقیمانده سازه قطعی شد.

کوروش خواجوی در محل ریزش ساختمان متروپل آبادان افزود: کارشناسان اعتقاد دارند بخش باقیمانده ساختمان متروپل به هیچ عنوان قابلیت نگهداری ندارد.

وی ادامه داد: مشخص نیست شرایط ساختمان تا چه زمانی پایدار باقی می‌ماند لذا ستاد فرماندهی عملیات پاسخ به بحران خوزستان به صورت جدی پیگیر اجرای ایمن روند تخریب باقیمانده ساختمان متروپل است.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان خوزستان درخصوص زمان آغاز تخریب باقیمانده سازه متروپل گفت: اولویت نخست ما آواربرداری به شکل امن برای یافتن اجساد احتمالی دیگر است و امیدواریم با مراقبت همه نیروها در روزهای باقی مانده نیز همانند روزهای گذشته اتفاق خاصی برای نیروهای امدادگر و عملیاتی رخ ندهد.

وی افزود: ریزش ساختمان متروپل با سایر ساختمان‌ها تفاوت داشت برای مثال در ریزش ساختمان پلاسکو، کل ساختمان به طور کامل فرو ریخت ولی در متروپل بخشی از ساختمان باقی مانده که خیلی هم خطرناک است.

خواجوی با تسلیت درگذشت تعدادی از شهروندان آبادان در جریان ریزش ساختمان متروپل اظهارداشت: این حادثه تلخ به هر حال رخ داده و لازم است با انجام برخی کارها جلوی تکرار حوادث مشابه گرفته شود.

وی افزود: کمیته فنی این حادثه بلافاصله بعد از وقوع حادثه تشکیل شد و طرح‌هایی نظیر ایجاد بارند ضربدی و ساپورت میانی برای مقاوم و ایمن سازی موقت سازه ارائه داد تا باقیمانده ساختمان به صورت موقت حفظ و امکان آواربرداری و کشف اجساد فراهم شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان خوزستان گفت: کمیته فنی به صورت مستمر توسط چهار دوربین نقشه برداری و کشیک سازه‌ای طی شیفت‌های مختلف تغییر شکل‌ها را پایش می‌کند و تغییر بیش از هشت میلیمتر سازه را به سرعت به عوامل اجرایی و مدیریت بحران اطلاع می‌دهد که در چنین مواقعی عملیات آواربرداری به طور موقت برای مدت ۳۰ دقیقه متوقف و براساس شرایط جدید سازه تصمیم گیری می‌شود.

لزوم تجدید نظر اساسی درخصوص روند اداری صدور پروانه‌ها و تعداد طبقات

خواجوی بیان کرد: برخی ساختمان‌های نا امن که ممکن است فرآیند ساخت آنها با ساختمان متروپل شباهت‌هایی داشته‌اند باید بررسی شوند ضمن اینکه در آینده باید ملاحظات بیشتری نظیر افزایش کیفیت مصالح و آموزش نیروی کار مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نیروی کار ماهر کم داریم ولی تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی زیاد است، افزود: درخصوص روند اداری صدور پروانه‌ها و افزایش تعداد طبقات نیز باید یک تجدید نظر اساسی صورت گیرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی خوزستان درخصوص نقش نظارتی این سازمان در ساختمان متروپل گفت: ساختمان اشکالات اجرایی و کیفی مختلفی شامل اجرا، مصالح و ... داشته ضمن اینکه در روند اداری و صدور پروانه نیز مشکلات و تخلفاتی رخ داده است.

وی افزود: معقولانه نیست من درخصوص نقش و سهم ناظر، شهرداری، مالک یا سازنده و کارگران در تخلفات صورت گرفته اظهارنظر کنم چراکه دستگاه قضایی به صورت جدی به این موضوع ورود کرده و پیگیر آن است.

خواجوی اظهارداشت: این موضوع نیازمند یک بررسی بسیار دقیق است و منصفانه نیست اظهارنظر ما فضا را تحت شعاع قرار دهد.

متروپل مجوز هشت طبقه داشته ولی سه طبقه غیرمجاز احداث شده است

رئیس سازمان نظام مهندسی استان خوزستان در پاسخ به سوال ایرنا درخصوص مسائل پیرامون افزایش بدون مجوز تعداد طبقات ساختمان متروپل و نقش نظارتی سازمان نظام مهندسی توضیح داد: افزایش تعداد طبقات به طور قطع رخ داده ضمن اینکه طراحی ساختمان بنا به مدارک و مستندات برای هشت طبقه یعنی ۹ سقف طراحی شده ولی بعدها سه طبقه افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه افزایش تعداد طبقات در کشور ما متاسفانه بیشتر یک روند اداری را طی می کند، افزود: تصمیم فنی در مورد این اتفاق باید خیلی جدی‌تر شود و اگر بخواهیم از این به بعد جلوی چنین حوادثی را بگیریم باید فرآیند افزایش تعداد طبقات در بخش فنی انجام شود.

بخشی از ساختمان دوقلوی متروپل آبادان ساعت ۱۲ و ۴۰ دقیقه روز دوشنبه دوم خرداد جاری ریزش کرد.

با گذشت هشت روز از وقوع این حادثه عملیات آواربرداری با بسیج امکانات و تجهیزات و نیز حضور شبانه روزی ماموران امدادی ادامه دارد.

تاکنون۳۲ جانباخته و ۳۷ مصدوم توسط نیروهای امداد و نجات از زیر آوار خارج شدند.

آمار جانباختگان متروپل به ۳۳ نفر رسید
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - ۲۱:۵۹

فرماندار ویژه آبادان از افزایش جانباختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل به ۳۳ نفر خبر داد.

احسان عباسپور فرمانده ویژه آبادان درباره آخرین آمار جانباختگان حادثه متروپل در آبادان گفت: براساس آخرین اطلاعات تا این لحظه، تعداد جانباختگان حادثه متروپل تاکنون به ۳۳ نفر رسیده است.

وی ادامه داد: در این حادثه همچنین ۳۷ نفر نیز مصدوم شده اند.

کلیه ساختمان‌های هلدینگ الباقی بازبینی خواهد شد
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - ۲۱:۵۸

معاون عمرانی استاندارخوزستان گفت: کلیه ساختمان‌هایی که شائبه‌هایی در مورد آن‌ها وجود دارد بررسی می‌شود و با یک تیم فنی و تخصصی تمام ساختمان‌های هلدینگ الباقی بازبینی خواهند شد.

محمد خانچی معاون عمرانی استاندار خوزستان در حاشیه بازدید از محل ریزش ساختمان متروپل در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مردم آبادان و ملت شریف ایران اطمینان داشته باشند که تمام توان فنی و مهندسی موجود در استان و کشور برای عملیات آواربرداری و ایمن‌سازی در آبادان حضور دارند.

وی افزود: بهترین اکیپ‌های آتش‌‌نشانی کشور از داخل استان همچنین از استان‌های مختلف در متروپل مستقر و با شجاعت و جدیت تمام کار خود را انجام می‌دهند.

معاون عمرانی استاندار خوزستان با بیان اینکه کلیه ساختمان‌هایی که شائبه‌هایی درباره آن‌ها وجود دارد بررسی می‌شود، گفت: با یک تیم فنی و تخصصی با نگاه کاملاً دقیق تمام ساختمان‌های هلدینگ عبدالباقی بازبینی و بررسی خواهد شد.

کج شدن سازه متروپل؛ آواربرداری موقتا متوقف شد
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - ۲۱:۵۸

با توجه به احتمال ریزش بخش باقی مانده ساختمان، نیروهای امنیتی و امدادی محوطه اطراف را خلوت کردند.

به دلیل کج شدن سازه و امکان سقوط بخشی از نمای ساختمان، موقتا عملیات آواربرداری متوقف و منطقه قرمز تخلیه شد.

البته عملیات آواربرداری از ضلع شرقی(مشرف به خیابان پرویزی) با همان ظرفیت قبلی در حال انجام است.

دوربین‌های لیزری که در اطراف ساختمان مستقر هستند نشان می‌دهند که ساختمان در بخش‌هایی دچار لرزش و جابه‌جایی شده و به همین دلیل عملیات آواربرداری متوقف شده است.

به گزارش فارس، در حادثه ریزش برج نیمه‌ساخته متروپل آبادان تاکنون ۳۲ تن جان باختند.

استاندار خوزستان: از طریق اموال مالک «متروپل» خسارات آسیب‌دیدگان پرداخت خواهد شد
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - ۲۱:۵۷

استاندار خوزستان گفت: خسارت وارد شده به خانواده‌ها، از اموال مالک متروپل به آن‌ها پرداخت خواهد شد و بیمه نیز بخشی از این خسارت‌ها را جبران خواهد کرد.

صادق خلیلیان استاندار خوزستان با اشاره به نحوه جبران خسارت وارد شده به خسارت‌دیدگان متروپل اظهار کرد: خسارت وارد شده به مردم از طریق اموال مالک متروپل پرداخت خواهد شد.

وی افزود: خانواده‌هایی که خانه‌های‌شان در اطراف متروپل بوده و یا فروشگاه‌هایی که اطراف این ساختمان هستند، تعیین تکلیف خواهند شد و خسارت به آن‌ها پرداخت می‌شود.

استاندار خوزستان با بیان اینکه بخشی از خسارت را هم بیمه پرداخت خواهد کرد، گفت: دیه همه افراد متوفی و افرادی که در حادثه ریزش متروپل مجروح شده‌اند نیز از سوی دادستانی تعیین تکلیف و برای پرداخت آن اقدام می‌شود.

خلیلیان با بیان اینکه نیازی به جمع‌آوری کمک های مالی برای متروپل نیست، ادامه داد: باید مراقبت شود که افرادی نخواهند بدون اطلاع و هماهنگی برای جمع‌آوری کمک مالی دست به اقدامی بزنند که ضرورتی نداشته باشد.

پیکر ملیکا شناسایی شد
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - ۱۴:۰۵

پیکر دو جان باخته حادثه متروپول دقایقی پیش از زیر آوار پیدا شد. پدر ملیکا در محل کشف این پیکرها، دختر خود را شناسایی کرد. ملیکا دختر مینوشهری بود که در حادثه متروپل آبادان جان باخت.

او به همراه خواهرش چند دقیقه‌ای زیر سایبان بستنی فروش کنار متروپل آبادان منتظر مادرشان بودند که ساختمان بر سرشان آوار شد.

در آواربرداری از ضلع شمالی ساختمان متروپل، تعدادی پیکر دیگر پیدا شده. هم اکنون نیروهای امدادی فعال در صحنه در حال آواربرداری برای دسترسی به اجساد قربانیان هستند.

به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان، عملیات آواربرداری در حال حاضر در محدوده ضلع شمالی ساختمان، در محل مغازه بستنی فروشی ادامه دارد.

فرماندار آبادان: احتمالا ۷ نفر همچنان زیر آوار مدفون هستند / آمار قطعی تلفات حادثه متروپل تاکنون: ۳۱ جانباخته، ۷ مفقودی و ۳۷ مصدوم
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - ۱۳:۴۳

فرماندار ویژه آبادان گفت: تاکنون پیکر‌های ۳۱ نفر از جانباختگان حادثه متروپل از زیر آوار بیرون کشیده شده است.

احسان عباسپور ظهر امروز در جمع خبرنگاران در محل ساختمان متروپل با بیان اینکه در ریزش ساختمان متروپل ۳۷ نفر دچار مصدومیت شدند که ۳۵ نفر از آن‌ها از بیمارستان مرخص شده‌اند، اظهار داشت: دو نفر از مصدومان برای رسیدگی بیشتر به بیمارستان‌های اهواز منتقل شده‌اند.

وی در بیان آمار قطعی تلفات این حادثه خاطرنشان کرد: آمار مفقودی‌ها حادثه براساس اعلام خانواده‌های مراجعه‌کننده ۳۸ نفر است که تاکنون پیکر‌های ۳۱ نفر پیدا شده و احتمالا هفت نفر دیگر همچنان زیر آوار مدفون هستند.

پلیس: واحد‌های تخصصی و تشخیص هویت خود را به متروپل آبادان فرستاده‌ایم
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - ۱۳:۴۲

فرمانده انتظامی خوزستان با تسلیت درگذشت تعدادی از شهروندان آبادان در حادثه ریزش ساختمان متروپل گفت: پلیس در کنار مردم آبادان است.

سردار سید محمد صالحی افزود: پلیس از لحظات اولیه وقوع حادثه، بنا به دستور فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی، با تمام تجهیزات و امکانات پای کار آمده و در صحنه حاضر شده است.

وی ادامه داد: نیروی انتظامی در بحث تامین نظم و امنیت محل وقوع حادثه و همچنین تسهیل امور ترافیکی برای تسهیل در تردد واحدهای امدادی به ویژه آمبولانس‌ها و اورژانس حاضر در محل وارد عمل شده است.

فرمانده انتظامی خوزستان با بیان اینکه نیروی انتظامی واحدهای تخصصی خود را به ویژه در بحث تشخیص هویت پای کار آورده است، گفت: اداره تشخیص هویت فرماندهی انتظامی خوزستان کار شناسایی پیکرها را به صورت مستمر انجام می‌دهد.

وی افزود: اکنون با توجه به اینکه بخش زیادی از منازل مسکونی محیط پیرامونی محل حادثه به خاطر خطر احتمالی خالی از سکنه هستند، طرح‌های پیشگیری از جرایم به ویژه سرقت در حال اجرا است.

سردار صالحی گفت: عوامل انتظامی به صورت گشت‌های خودرویی، موتوری و حتی پیاده به صورت محسوس و نامحسوس در محل حضور دارند تا بتوان امنیت خوبی را در منطقه ایجاد کرد.

وی ادامه داد: پلیس تا پایان این ماموریت بزرگ در کنار مردم خوب آبادان خواهد بود و از تمام ظرفیت‌ها و توان خود استفاده خواهد کرد تا امنیت خوبی در سطح منطقه ایجاد شود.

وزیر کشور: متروپل پیچیده‌تر از پلاسکو است
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - ۱۱:۳۵

وزیر کشور با بیان اینکه طبق اظهارات آتش‌نشانان متروپل پیچیده‌تر از پلاسکو است، گفت: مسأله پلاسکو پس از تخریب و فروریختن، کاملاً تمام شد اما متروپل به دلیل نوع سازه‌ها و همچنین محدود بودن فضا، پیچیدگی بسیاری دارد که هنوز کار آن تمام نشده است.

«احمد وحیدی» در حاشیه جلسه هیأت دولت عصر روز گذشته (یکشنبه) با ارائه گزارشی از حضور ۶ روزه خود در محل ساختمان متروپل آبادان و روند امدادرسانی به حادثه‌دیدگان و اقدامات لازم برای آواربرداری و بازسازی این سازه، گفت: ساختمان متروپل حدود ۴۸ هزار متر مربع زیربنا دارد که با تخلف ساخته شده است.

وی ادامه داد: این ساختمان قرار بوده در ۶ طبقه ساخته شود اما در دو مرحله تعداد واحدهای این ساختمان به ۱۰ طبقه اضافه شده است.

وزیر کشور با بیان اینکه اشکالاتی در دوره‌های قبل نسبت به این ساختمان گزارش شده است، اظهار داشت: ساخت متروپل از سال ۹۶ شروع شد و چند سال طول کشید؛ گزارش‌هایی مبنی بر تخلف در این زمان ارائه شده اما به این گزارش‌ها توجهی نشده است.

وحیدی با تأکید بر این‌که واقعاً تخلف بزرگی در ساخت متروپل انجام شده است، خاطرنشان کرد: حتی آتش‌نشانان معتقد بودند متروپل پیچیده‌تر از پلاسکو است؛ چون در پلاسکو بعد از تخریب و فروریختن کامل ساختمان اگر چه عزیزانمان شهید شده‌اند و داغ دیده‌ایم اما مسأله تمام شد اما ساختمان متروپل به دلیل نوع سازه‌ها و همچنین محدود بودن محیط، بسیار پیچیدگی دارد.

وی تصریح کرد: به همین دلیل مجبور شدیم چند خانه مسکونی مردم را در اختیار بگیریم و آنها را تخریب کنیم تا محور و راه جدید برای دسترسی بهتر پیدا شود. از آنجا که فضای اطراف بسیار محدود بود مردم حدود ۱۵۰ متر که زندگی و امکانات‌شان در آنجا قرار داشت را تخلیه کردند که به نظرم روند کار خوب است و کار به خوبی دنبال می‌شود.

رئیس جمهور هم پس از ارائه گزارش وزیر کشور تأکید کرد: باید برای مقاوم‌سازی سازه‌های ناایمن بدون هیچ رودربایستی اقدام کرد.

آیت‌الله رئیسی با بیان این‌که ممکن است هر دستگاهی مانع شود، خاطرنشان کرد: ممکن است جایی درمانگاه یا مدرسه باشد که اصولی ساخته نشده است همه را بررسی کنید اگر ساختمان‌هایی امکان ترمیم دارد بازسازی شود در غیر اینصورت نمی‌شود شاهد باشیم جان مردم به خطر بیفتد.

رئیس جمهور از مسئولان به‌ویژه وزارت کشور و وزارت راه و همچنین شهرداری‌ها و نظام مهندسی خواست تا این موضوع را دنبال کنند و شاهد چنین حوادثی نباشیم.

رئیسی یادآور شد: از ابتدای دولت هم اعلام کردیم رسیدگی به مسائل خوزستان برای ما اولویت دارد.

خبرگزاری فارس: در هفتمین شب حادثه متروپل، عده ای در آبادان با با کف زدن و شعار دادن مانع سخنرانی نماینده مجلس خبرگان شدند / برخی نیز به دوربین صداوسیما حمله کردند و آن را پایین انداختند / پلیس برای ایجاد نظم و امنیت و جلوگیری از تنش، از مردم خواست چهارراه امیری را ترک کنند
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - ۱۰:۵۷

خبرگزاری فارس نوشت: هفتمین شب حادثه متروپل در حالی سپری شد که مردم خوزستان با دعوت امام جمعه آبادان در گوشه و کنار چهارراه امیری به عزاداری پرداختند.

فارس ادامه داد: اجتماع مردم آبادان در سوگ جانباختگان حادثه متروپل ساعت 21 شامگاه یکشنبه ۸ خرداد در چهارراه امیری برگزار شد.

امام جمعه آبادان در بیانیه‌ای از مردم دعوت کرده بود تا در مجلس ترحیم و یادبود جانباختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل حضور پیدا کنند.

پس از قرائت قرآن و پخش سرود ملی، در گوشه و کنار چهارراه امیری مردم با صدای مداحی که از بلندگوها پخش می‌شد عزاداری کردند و دسته‌های سینه‌زنی و دمام زدنی در گوشه گوشه چهارراه امیری دیده می‌شد.

قسمت بعدی مراسم سخنرانی آیت‌الله حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بود که در ابتدای آن عده‌ای با کف زدن و شعار دادن مانع ایراد سخنرانی شدند.

مردم در واکنش به شعارهای داده شده با سر دادن شعار لبیک یا حسین خواستار ادامه سخنرانی آیت‌الله حیدری شدند.

عده‌ای به کانکسی که دوربین صداوسیما بر بالای آن نصب بود حمله کردند و دوربین را پایین انداختند.

پلیس برای اینکه ایجاد نظم و امنیت و جلوگیری از تنش کند از مردم خواست چهارراه امیری را ترک کنند.

دسته‌های عزاداری و سینه‌زنی از خیابان‌های اطراف وارد چهارراه امیری شدند. عشایر نیز با بیرق‌های خود همراه با هوسه و یزله مراسم عزاداری برای جانباختگان متروپل را برگزار کردند. در گوشه‌ای از مراسم هم عده‌ای کف و سوت زدند و شعار دادند.

تعداد جانباختگان متروپل به ۳۱ تن رسید
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - ۱۰:۴۹

تعداد جانباختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان با کشف ۲ جسد دیگر به ۳۱ نفر رسید.

در دقایق اولیه بامداد دوشنبه این دو جسد توسط امداد رسانان کشف شناسایی شدند.

استاندار خوزستان پیشتر اعلام کرده بود که ۳۸ نفر در جریان این ریزش ساختمانی مفقود شده اند.

بر اساس شواهد موجود جسد یک فرد دیگر هم توسط امدادرسانان شناسایی شده اما به دلیل قرار گرفتن در زیر بتن هنوز از زیر اوار خارج نشده و بزودی از زیر آوار خارج میشود.

نظرات بینندگان