arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۹۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۳ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۱

آتش‌سوزی چند روزه در جنگل‌های نورستان؛ طالبان: تجهیزات لازم برای مهار آتش نداریم

آتش‌سوزی شدید در چهار روز گذشته به مناطق وسیعی از جنگل‌های نورستان شرقی در افغانستان آسیب وارد کرده است. چگونگی آغاز آتش‌سوزی مشخص نیست، اما شماری از مردم محل به برخی رسانه‌ها گفته‌اند که "نزاع داخلی طالبان" به منظور جمع‌آوری حاصلات جلغوزه (چلغوز)، و تقسیم ساحات جنگلی دلیل آتش‌سوزی بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: آتش‌سوزی شدید در چهار روز گذشته به مناطق وسیعی از جنگل‌های نورستان شرقی در افغانستان آسیب وارد کرده است.

چگونگی آغاز آتش‌سوزی مشخص نیست اما شماری از مردم محل به برخی رسانه‌ها گفته‌اند که "نزاع داخلی طالبان" به منظور جمع‌آوری حاصلات جلغوزه (چلغوز)، و تقسیم ساحات جنگلی دلیل آتش‌سوزی بوده است.

اما محمدآغا حکیم، والی طالبان در ولایت نورستان در صحبت با بی‌بی‌سی گفت که دلیل آتش‌سوزی عوامل طبیعی بوده و گزارش‌ها مبنی بر اینکه جنگلات نورستان به دلیل خصومت میان‌گروهی طالبان به آتش کشیده شده را رد کرد.

او گفته است که "در حال حاضر فصل حاصلات جلغوزه نیست و هیچ نزاعی هم روی این موضوع میان طالبان رخ نداده است".

والی طالبان در نورستان افزود که برای مهار این آتش‌سوزی تجیهزات و امکانات لازم را در اختیار ندارند. او گفته است که برای مهار آتش با مرکز (کابل) در تماس شده، اما آنها هم گفته‌اند که تجهیزاتی مانند هلی‌کوپترهای آتش‌نشان که بتواند آتش را از فراز کوه‌ها مهار کند در اختیار ندارند.

محل آتش‌سوزی، ۳۰ کیلومتر از مرکز ولایت نورستان که یک ولایت به شدت کوهستانی است، فاصله دارد و راه‌های مواصلاتی به ولسوالی‌ها و روستاهای نورستان دشوارگذرند.

این آتش‌سوزی در ولسوالی نورگرام در چهار روز گذشته ادامه داشته و گفته می‌شود نزدیک به ۴۰۰ جریب زمین را احاطه کرده است.

آتش سوزی در جنگل‌های نورستان قبلا نیز چندبار رخ داده است اما گفته شده مورد تازه خیلی شدیدتر بوده است.

نظرات بینندگان