arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۸ - ۰۷ تير ۱۳۹۱

گفت‌وگو با مرتضي حيدري پيش از پخش مصاحبه‌ تلويزيوني‌اش با بشار اسد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرانجام انتظارها به پايان رسيد و در شرايطي كه بسياري از كارشناسان از عملكرد شبكه‌هاي تلويزيوني ايران در قبال به چالش كشيدن سياستمداران خارجي انتقاد داشتند، شبكه‌ي چهار سيما با ساخت برنامه‌اي به نام «فراسو» اعلام كرد كه قصد دارد برای نخستین بار گفت‌وگوهای مفصلی را با 52 شخصیت مطرح جهان ترتیب دهد.

اين خبر تاكنون به واسطه‌ي گفت‌وگوهايي كه مرتضي حيدري با حسن نصرالله و در پي آن بشار اسد انجام داده به تحقق پيوسته است. «فراسو» مصاحبه‌ با حسن نصرالله را پخش كرد و پنجشنبه اين هفته هم مصاحبه‌ي وي با بشار اسد كه قبلا ضبط شده است، به روي آنتن مي‌رود. بشار اسد قرار است در گفت‌وگوی تلویزیونی پنجشنبه‌ي خود مطالب و ناگفته­‌هایی که تا قبل از این گفته نشده به مخاطبان ارائه کند.

مرتضي حيدري كه گفت‌وگوهايش با مقامات سياسي ايران در اذهان بينندگان تلويزيون باقي مانده، پيش از پخش مصاحبه‌اش با بشار اسد از تلويزيون، در گفت‌وگويي با خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا شركت كرد و با بيان اينكه «مي‌خواهيم جبران كنيم»، گفت: از اين پس ماهانه، دو بار شاهد گفت‌وگو با سياستمداران خارجي خواهيد بود.

به گفته‌ي مجري برنامه «فراسو» حدود 300 شخصيت مشهور بين‌المللي در ليست گفت‌وگو با تلويزيون ايران هستند كه از جمله اين افراد مي‌توان به نلسون ماندلا، پوتين، رييس جمهور جديد مصر و ... اشاره كرد.

اين مجري تلويزيون درباره‌ي مصاحبه با بشار اسد ـ رييس جمهور سوريه ـ كه قرار است فردا شب ـ هشتم تير ماه ـ از شبكه چهار به روي آنتن برود، گفت: اين گفت‌وگو به شكل ضبطي گرفته شد؛ در خلال گفت‌وگو متوجه شدم آنچه كه از بشار اسد در پي بحران‌هاي سوريه در ذهن داشتم، اصلا درست نبود و من با يك فرد مصمم، جدي، با اراده و اميدوار به آينده مواجه شدم.

حيدري افزود: اين گفت‌وگو هفته‌ي گذشته در سفري كه به سوريه داشتم، ضبط شد. از كليت گفت‌وگو با بشار اسد راضي‌ام و مصاحبه‌ي خيلي خوبي بود، با توجه به خبرهايي كه از سوريه مي‌رسد حداقل تصوير ذهني خودم پيش از ديدار با وي اين بود كه با يك رييس جمهوري مواجه خواهم شد كه با بحران مشروعيت و مشكل بحران 15 ماهه در سوريه روبه‌رو است و شخصيت شكننده‌اي پيدا كرده و خيلي غمگين است، اما آنچه كه من ديدم، وي فردي كاملا مصمم، جدي، با اراده و اميدوار به آينده بود كه بحران‌ها را رد كرده و در حال جمع كردن كشور است و هيچ تزلزل و نااميدي در وجنات او نديدم.

وي در پاسخ به اينكه تجربه‌ي پيشين شما در گفت‌وگو با سيد حسن نصرالله چقدر به شما در گفت‌وگو با بشار اسد كمك كرد؟ خاطرنشان كرد: به هر حال اينكه بخواهم درصدي براي اين امر تعيين كنم كمي سخت است ولي آنچه كه مسلم است، تعدد، تكثر و تنوع مصاحبه‌ها در سطح بالا بي‌ترديد فضا را بازتر مي‌كند؛ هم تمريني براي ما به عنوان يك رسانه است و هم تمريني براي سياستمداران ما به عنوان افرادي كه علي‌القاعده بايد در معرض پاسخگويي باشند؛ ولي در كل كمك كننده بود.

او در ادامه در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه گفت‌وگو با بشار اسد به عنوان فردي كه اين روزها در مجامع سياسي حرف از او بسيار است، چقدر برايتان حساسيت‌زا بود و چه نگراني‌هايي براي انجام اين مصاحبه داشتيد؟ به ايسنا گفت: اين طبيعي است كه براي يك مجري مصاحبه با شخصيت‌هايي كه دنيا به آن‌ها به هر دليلي معطوف است، اهميت بالايي دارد و اين يك فرصتي است كه خلق مي‌شود، در ارتباط با اين گفت‌وگو هم من خودم اين فرصت را خلق كردم و خيلي زحمت كشيدم پس بايد بتوانيم در اين فرصت حداكثر بهره‌برداري را ايجاد كنيم.

حيدري هدفش از گفت‌وگو با رييس جمهور سوريه را پيگيري مسايل حزب‌الله لبنان و سوريه دانست و افزود: من به اهدافي كه از گفت‌وگو با بشار اسد داشتم رسيدم و كاملا راضي هستم. اهدافم از اين مصاحبه بيشتر اين بود كه به پرسش‌هايي كه در ذهن مخاطبان درباره مسايل حزب‌الله لبنان و سوريه به وجود مي‌آيد، پاسخ داده شود و فضايي را ايجاد كنم و در واقع خودم را جاي مخاطبان بگذارم و ببينم كه اگر مخاطبان با اين فرد روبرو مي شدند چه پرسش‌هايي از وي مي‌پرسيدند و من دقيقا هدفم اين بود كه پرسش مخاطبان را بپرسم.

مجري برنامه «فراسو» درباره اينكه سوالات گفت‌وگو با بشار اسد از طرف چه كسي طرح شد؟ يادآور شد: من به دليل اينكه خودم اين طرح را پيشنهاد دادم پرسش‌هايش را هم خودم مطرح كردم و تمام سوالات عمدتا مربوط به مسايل داخلي سوريه مي‌شد.

وي در پاسخ به اينكه آيا قرار است گفت‌وگو با سياستمداران خارجي در تلويزيون ايران ادامه داشته باشد يا خير؟ توضيح داد: خودم شخصا به طور جدي اين سياست را دنبال مي‌كنم و در حال حاضر هم بيش از 300 شخصيت برجسته بين‌المللي در حوزه‌هاي گوناگون چون سياسي، اقتصادي، نظامي، بين‌المللي، ادبي و هنري پيدا كرديم و در حال مكاتبه و مناظره هستيم تا به تدريج آن‌ها را مقابل دوربين تلويزيون ايران بياوريم و فكر مي‌كنم اين سياست يك كار مدت‌دار باشد كه از اين پس ادامه خواهد داشت.

او اضافه كرد: طي دو سه ماه آينده چندين اتفاق مهم و بزرگ در اين زمينه خواهيم داشت كه تاكنون آن‌ها را پيگيري نكرديم ولي از اين پس مي‌خواهيم جبران كنيم. ما تلاشمان اين است كه حداقل هر ماه دو گفت‌وگو با سياستمداران مطرح خارجي در تلويزيون داشته باشيم.

حيدري درباره‌ي حمايت مديران تلويزيون اظهار كرد: من خودم اين طرح را دادم كه خوشبختانه با استقبال خوب مديران سازمان صدا و سيما و رييس سازمان صدا وسيما روبه‌رو شد و همه آن‌ها با حمايت‌هاي مالي‌شان ما را همكاري كردند؛ حتي خود وزارت خارجه هم همكاري خيلي خوبي با ما داشت و همچنين مركز ديپلماسي عمومي وزارت خارجه و آقاي مهمان‌پرست مستقيما در اين كار به ما سرويس و كمك مي‌داد.

حيدري در پايان گفت‌وگو خود با ايسنا ضمن تشكر از حمايت‌ها و پشتيباني‌هاي معاونت سيما گفت: تشكر ويژه‌اي از آقاي دكتر دارابي و معاونت سيما و همچنين دكتر رستم‌وندي مدير شبكه چهار سيما دارم كه با پشتيباني‌ها و حمايت‌هاي بي حد و اندازه‌شان ما را همكاري كردند. اميدوارم با اين كار فصل جديدي را در كارهاي رسانه ملي باز كنيم و بتوانيم شخصيت‌هاي بين‌المللي و مشهور جهان را مقابل دوربين ايران قرار دهيم.

 برنامه فراسو، فردا شب پنج‌شنبه ـ هشتم تير ماه ـ گفت‌وگوي مرتضي حيدري با رييس جمهور سوريه را به روي آنتن مي‌برد كه جمعه شب ساعت 23 از شبكه يك سيما تكرار مي‌شود.
نظرات بینندگان