arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۸ - ۰۷ تير ۱۳۹۱

نشست شوراي حقوق بشر سازمان ملل درباره سوريه/ بازرسان سازمان ملل دو طرف را مقصر دانستند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شوراي حقوق بشر سازمان ملل امروز (چهارشنبه) طي نشستي به بررسي گزارش تيم بازرسان ويژه سازمان ملل در خصوص سوريه پرداخت.

به گزارش پايگاه خبري ايلاف، كشورهاي عضو شوراي حقوق بشر سازمان ملل امروز نشست خود را با هدف بررسي اوضاع حقوق بشر در سوريه آغاز كردند.

در اين نشست استراليا اعلام كرد كه ارتكاب جنايات در سوريه عليه مردم اين كشور يك امر غيرقابل قبول است.

در همين حال اسپانيا نيز هدف قرار دادن كودكان سوري را به شدت محكوم كرد.

نماينده امارات نيز حمايت خود را از اجراي طرح كوفي عنان، فرستاده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب اعلام كرد.

در همين راستا تيم بازرسان ويژه سازمان ملل نيز ادعا كرد كه دولت سوريه دست به نقض قوانين حقوق بشر از جمله كشتار مردم در نواحي مختلف اين كشور زده است.

تيم بازرسان سازمان ملل كه رياست آن را پائولو سرجيو پينيرو بر عهده دارد ضمن متهم كردن دو طرف درگيري در سوريه و اعلام اينكه هر دو طرف دست به جناياتي عليه غيرنظاميان زده‌اند، اظهار كرد: به طور دقيق مشخص نيست عامل جنايت منطقه الحوله كه در پي آن بيش از 100 تن كشته شدند چه كسي است.

در گزارش اين تيم همچنين آمده است كه تيم بازرسان گزارش‌هايي را در خصوص كشته شدن جمعي از مردم سوريه به دست گروه‌هاي مسلح و مخالف نظام در دست دارد.

در همين حال خبرگزاري كويت (كونا) نيز اعلام كرد كه فيصل خباز الحموي،‌ نماينده سوريه در شوراي حقوق بشر سازمان ملل جلسه امروز شورا را در ژنو در اعتراض به گزارش شوراي حقوق بشر ترك كرد.

الحموي در اظهاراتي در ابتداي نشست شوراي حقوق بشر سازمان ملل اعلام كرد: ادامه اقدامات شرم‌آور و بيانيه‌هاي دفتر كميسارياي عالي حقوق بشر سازمان ملل ما را به طور جدي در خصوص متوقف كردن همه انواع همكاري‌ها با تمام سازمان‌ها و نهادها تا زماني كه از ارائه راهكارهاي عملي براي حل مشكل سوريه ناتوانند و تنها به يك چشم به حقايق مي‌نگرند، وادار مي‌كند.

نماينده سوريه همچنين با انتقاد شديد از گزارش كميته حقيقت‌ياب در خصوص كشتار منطقه الحوله اعلام كرد: اين گزارش با موضعي كاملا طرفدارانه تهيه شده و در آن مبالغه صورت گرفته است و تا حقيقت فاصله زيادي دارد تا جايي كه در گزارش مذكور در ارائه توصيفاتي در خصوص اين جنايت اغراق شده و به دولت سوريه به استناد شهادت برخي از رسانه‌هايي كه با غرض‌ورزي در خصوص سوريه مطالبي را منتشر مي‌كنند و نيز اظهارات برخي كساني كه از چنگال عدالت گريخته‌اند، اتهامات باطلي وارد شده است.

اين مسئول سوري افزود: همه مي‌دانند كه آنچه در سوريه رخ مي‌دهد نه به خاطر درخواست براي انجام اصلاحات بلكه يك جنگ واقعي است كه از سوي گروه‌هايي در خارج از سوريه از لحاظ مالي و تسليحاتي حمايت مي‌شود.

وي همچنين عنوان داشت: به عقيده من هدف اصلي از چنين توطئه‌چيني‌هايي محقق كردن آرزوي اسرائيل براي شعله‌ور شدن آتش فتنه و ادامه ناآرامي و درگيري‌هاي خونين است تا بتواند به اين وسيله شهرك‌سازي‌هاي خود در اراضي اشغالي را ادامه داده و عمليات يهودي‌سازي بيت‌المقدس را كامل كند.

از سوي ديگر، يك مسئول بلندپايه در وزارت امور خارجه آمريكا اعلام كرد كه وزير امور خارجه اين كشور شرط حضورش در كنفرانس ژنو را توافق همه شركت‌كنندگان با بركناري نظام اسد قرار داده است.

اين مسئول بلندپايه در وزارت امور خارجه آمريكا در اين سخنان مطبوعاتي اعلام كرد: هيلاري كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا تنها به شرطي حاضر است كه در كنفرانس احتمالي سوريه كه قرار است 30 ماه جاري ميلادي در ژنو برگزار شود شركت كند كه همه شركت‌كنندگان در اين كنفرانس با بركناري نظام بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه موافقت كنند.

اين مسئول آمريكايي ادامه داد: هدف اصلي برگزاري كنفرانس ژنو دستيابي به توافق در خصوص راهكاري براي پيشبرد روند صلح در سوريه است.

اين مسئول كه خواست نامش فاش نشود، تاكيد كرد: آمريكا از كوفي عنان در سوريه انتظار دارد كه مواضع طرف‌هاي شركت‌كنندگان در كنفرانس ژنو را ارزيابي كند تا بدين وسيله بتواند آگاه شود كه آيا همه شركت‌كنندگان آماده تاييد طرح مذكور براي انتقال قدرت در سوريه هستند يا خير.

اين مسئول آمريكايي ادامه داد: آمريكا همچنان پيش‌بيني مي‌كند كه كلينتون و همتاي روسي‌اش سرگئي لاوروف در ديدار آتي خود در سن پترزبورگ به بحران سوريه بپردازند.

اين مسئول ضمن اعتراف به متفاوت بودن موضع مسكو و واشنگتن نسبت به حل بحران سوريه تاكيد كرد: دولت آمريكا با نظر روسيه كه پافشاري مي‌كند بر اينكه ملت سوريه تنها كساني هستند كه حق تصميم‌گيري درباره سرنوشت اسد را دارند، مخالف است.

وي گفت: افكار عمومي در آمريكا معتقدند كه نظام بشار اسد مشروعيت خود را به خاطر اعمال خشونت عليه ملت سوريه از دست داده است و بايد بركنار شود.

نظرات بینندگان