arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۰۷۱
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۸ - ۰۷ تير ۱۳۹۱

«كل بودجه‌‌ي اپراي «حافظ» برابر با دستمزد يك بازيكن فوتبال باشگاه درجه 3 !»

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بهروز غريب‌پور در آستانه اجراي اپراي عروسكي «حافظ» مي‌گويد: براي اجراي اين اثر لحظه‌شماري مي‌كنم اما كل بودجه توليد اين اپرا برابر با دستمزد يك بازيكن فوتبال باشگاه درجه سه است كه به تيم خودي گل مي‌زند!

اين هنرمند تئاتر درباره حمايت‌هاي مالي از اين پروژه ملي توضيح داد: براي تامين بودجه تلاش فوق‌العاده‌اي كردم. افرادي در بخش خصوصي حاضر شدند تمام بودجه نمايش را بپردازند اما واهمه داشتم به اين اشخاص انگ بزنند كه با گروه يا دسته‌اي خاص ارتباطي دارند و براي ما مشكلاتي پيش بيايد. بنابراين اين موضوع را با معاونت هنري و مدير پيشين بنياد رودكي مطرح كردم و از آن‌ها پرسيدم آيا شما حاضريد موسسه‌اي نيمه ايراني، بودجه توليد اين اثر ملي را تامين كند و خوشبختانه بعد از ماه‌ها دربه دري حرف‌هاي من اثر گذاشت.

غريب‌پور در ادامه درباره حمايت‌هاي اداره كل ارشاد استان فارس از اين پروژه گفت: اداره ارشاد شيراز هيچ كمكي نكرد و به جاي آن پيشنهادي دردناك به ما ارائه داد. آن‌ها گفتند اجازه بدهيد از يونسكو بودجه طلب كنيم. چيزي كه مضحك‌ترين و غمناك‌ترين پيشنهاد بود.

اين هنرمند با اظهار تاسف از ارائه اين پيشنهاد از سوي اداره كل ارشاد استان فارس گفت: آيا ما بايد به يونسكو مي‌گفتيم مي‌خواهيم درباره لسان‌الغيب كاري اجرا كنيم و شما به ما كمك كنيد؟!

سرپرست گروه تئاتر عروسكي «آران» كه در نشست خبري جديدترين اثر نمايشي‌اش اپراي عروسكي «حافظ» امروز 7 تيرماه در تالار وحدت حضور داشت با اشاره به حمايت‌هاي مالي موسسه توسعه هنرهاي معاصر، اداره كل هنرهاي نمايشي و بنياد فرهنگي هنري رودكي از اجراي اين نمايش گفت: همراه با اينها از خودگذشتگي گروه تئاتر عروسكي «آران» هم در توليد اين پروژه تاثيرگذار است. كل بودجه ما 250 ميليون تومان است كه فقط دستمزد يك بازيكن فوتبال باشگاه درجه سه است كه به تيم خودي گل مي‌زند. اما ما داريم به دنيا گل مي‌زنيم شرم آور نيست از يونسكو پول بگيريم؟!

بهروز غريب‌پور اضافه كرد: متاسفانه ياد گرفته‌ايم براي بزرگداشت مفاخري مانند فردوسي ، حافظ، سعدي، يك گروه موسيقي دعوت كنيم كه خواننده‌اش فالش مي‌خواند در حالي كه در بزرگداشت فردوسي مي‌توان اپراي عروسكي «رستم و سهراب» را اجرا كرد.

به گزارش ايسنا، اين هنرمند تئاتر در ادامه صحبتش با اشاره به گروه پرتعداد توليدكننده نمايش اپراي عروسكي «حافظ» گفت: اگر من جاي وزير بودم، برابر بودجه اعلام شده به گروه «آران» پاداش مي‌دادم. زيرا نمايشي را اجرا مي‌كنيم كه اثري ملي، فاخر، مرتبط با اسلام و ايران است همان چيزي كه وزير ارشاد بارها در سخنانش بر لزوم پرداختن به آن اشاره كرده است.

وي اضافه كرد: ما براي اجراي اين اثر بودجه حداقلي داشته‌ايم اما به خاطر همين هم 250 هزار بار خدا را شكر مي‌كنم كه حافظ روي صحنه مي‌رود.

غريب‌پور در اين نشست در پاسخ به پرسشي درباره برگزاري رپرتوار آثار عروسكي گروه «آران» توضيح داد: اگر مدير بنياد رودكي صداي ما را از طبقه بالا مي‌شنوند، مي‌دانند 7 ماه پيش برنامه رپرتوار را داديم و منتظر اعلام نظر بنياد هستيم، اميدواريم با حسن نيتي كه دارند با پيشنهاد ما موافقت كنند.

او درباره سخنان برخي از گروه‌هاي تئاتر عروسكي مبني بر انحصاري شدن تالار «فردوسي» به بهروز غريب‌پور گفت: به روح خيلي اعتقاد دارم. سال 48 كه دانشجو بودم صدها خواننده در تالار رودكي برنامه اجرا مي‌كردند كه امروز روحشان اينجاست و خودشان نيستند. مهم اين است تالاري درست شد كه آن‌ها ، ما و آيندگان در آن كار مي‌كنيم. جايي كه ما كار مي‌كنيم اصطبل دانشكده افسري دوره رضاشاه بوده كه بارها تغيير كاربري داده و حالا تالار «فردوسي» است.

مديرعامل پيشين خانه هنرمندان ايران و مدير پيشين فرهنگسراي بهمن يادآور شد: دوستان فراموش كرده‌اند، بهروز غريب‌پور در طول 30 سال فعاليتش نزديك 17 سالن ساخته است. اگر امروز به خيلي از اين سالن‌ها بروند دربان‌شان مرا نمي‌شناسد چه رسد به مديرانشان! حتي مرا به خيلي از سالن‌ها راه نمي‌دهند. اگر امروز بخواهم در خانه هنرمندان ايران كه از زمان مخروبه بودنش تا زمان ساخته شدنش حضور داشته‌ام و هشت سال مديرش بوده‌ام، سخنراني كنم بايد از مديرعاملش اجازه بگيرم!

غريب‌پور اضافه كرد: كساني كه فكر مي‌كنند من براي خودم سالن ساخته‌ام كودكانه فكر مي‌كنند. نگاهي كه در آثار ما وجود دارد اين است كه بياموزيم به مال و مقام دنيا دل نبنديم. گروه ما نزديك به 40 نفر عضو دارد كه هر زمان لازم باشد، همه جارو دستمان مي‌گيريم و سالن را حفظ مي‌كنيم.

او با اشاره به سال‌هاي طولاني فعاليتش در تئاتر يادآور شد: كارگرداني هستم كه از 14 سالگي كار كرده‌ام. كسي حق ندارد به من سالن ندهد مگر اينكه كارم خوب نباشد. در اين 3سال كه براي آماده كردن اپراي عروسكي «حافظ» وقت گذاشتم، مي‌توانستم سالي يك بار كار كنم. از سوي ديگر اين شيوه عروسكي نخي كه من كار مي‌كنم به دليل سختي و مهارتي كه لازم دارد، در دنيا منسوخ شده است.

در ادامه اين نشست بهروز غريب‌پور كه از مهرماه سال گذشته در انتظار اجراي اپراي عروسكي «حافظ» است با خواندن بيتي از اين شاعر گفت: لحظه‌شماري مي‌كنم حافظ روي صحنه بيايد و دغدغه ساليان من به گونه‌اي به اجرا برسد كه هم لسان‌الغيب و هم ملت ايران كه عاشق حافظ هستند،‌ رضايت داشته باشند.

اين كارگردان با ارائه توضيحاتي درباره آهنگسازي اين اثر نمايشي اضافه كرد: با وجود همكاري‌هاي بسيار خوب با بهزاد عبدي در ساخت موسيقي دو نمايش اپراي عروسكي «عاشورا» و «مولوي»، اپراي عروسكي «حافظ» به گونه‌اي است كه بايد گام‌هاي بلندتري براي ساخت موسيقي آن برداشته شود. خوشبختانه در اين اثر با آقاي امير پورخلجي كه از پديده‌هاي موسيقي ايران است آشنا شدم. او به رغم جواني در زمينه موسيقي ايراني بسيار توانمند است.

غريب‌پور كه براي ساخت اين اثر به تعزيه ايران توجه ويژه‌اي داشته است در اين زمينه توضيح داد: تعزيه نوعي از اپرا است كه ما در آن سابقه ديرينه داريم. در دوره قاجاريه اميركبير به گردآوري نسخ تعزيه مي‌پردازد اما اين موضوع از ديد تاريخ‌نگاران ما مغفول مي‌ماند در حالي كه تعزيه در دوره قاجار يكي از دوره‌هاي اوج خود را سپري مي‌كند.

او از گرايش هنرمندان ايراني به اپراهاي غربي اظهار تاسف كرد و گفت: بعد از اميركبير گردآوري نسخه‌هاي تعزيه پيگيري نشد و بعدها علاقمندان به اپرا به جاي اينكه به سمت تعزيه بروند به سراغ غربي‌ها رفتند و متاسفانه هيچ يك از اپراهاي ايراني در ميان مردم جا باز نكرده‌اند.

بهروز غريب‌پور كه در اجراي اپراي عروسكي «رستم و سهراب» با لوريس چكنوارايان همكاري كرده بود يادآور شد: اين مشكل در اپراي عروسكي «رستم و سهراب» وجود داشت، زيرا خوانش آوازها به شيوه غربي بود اما در كارهاي بعدي‌مان چنين مشكلي نداشتيم.

كارگردان اپراهاي عروسكي «عاشورا» و «مولوي»، تلاش اول خود را احياي اپرا و در وهله بعد اجراي اپرا در امتداد تعزيه دانست و تاكيد كرد: سه اپراي «حافظ»، «مولوي» و «عاشورا» را نماينده بر حق اپراي ايراني مي‌داند.

بهروز غريب‌پور در پاسخ به پرسشي درباره تجهيز تالار فردوسي كه قرار است اپراي عروسكي «حافظ» در‌ آن اجرا شود، گفت: ما ايراني‌ها ضرب‌المثلي بسيار خوبي داريم كه «گنج در ويرانه است». اين سعادت را داشتم ويرانه‌ها را آباد كنم. وقتي قرار بود اپراي عروسكي «رستم و سهراب» را اجرا كنم پيشنهاد شد در تالار وحدت تمرين و اجرا كنيم اما اين پيشنهاد با آرزوهاي من منافات داشت و دوست نداشتم كاري اجرا كنم كه بعدها بايگاني شود.

او توضيحاتي درباره تجهيز تالار فردوسي ارائه كرد و ادامه داد: اين تالار گرچه از وحدت كوچكتر است اما از آن مجهزتر است. بودجه‌اي كه به كارهاي ما مي‌دادند از سهم كارگرداني خودم هميشه چيزي براي تجهيز سالن كنار مي‌گذاشتم. تجهيزات كارگاهي‌مان به گونه‌اي است كه مي‌توانيم از خارج از كشور سفارش بگيريم.

به گفته كارگردان نمايش‌هاي «بينوايان» و «كلبه عمو تم» در حال حاضر سيستم نوري و صوتي تالار «حافظ» ارتقا پيدا كرده ، چيدمان صندلي‌ها عوض شده و بخش عمده‌اي از فضا آگوستيك شده است.

غريب‌پور در پاسخ به پرسشي ديگر مبني بر اينكه در اپراي عروسكي «حافظ» چه بخش‌هايي از زندگي اين شاعر ديده مي‌شود، گفت: ميان حافظ و شاه ابواسحاق رابطه عميقي وجود داشته است. اين شاه به مدت 12 سال حافظ را همراهي و حمايت كرده است. نمايش ما از لحظه‌ي حمله به فارس و قتل شاه ابواسحاق شروع مي شود و تا مرگ حافظ ادامه پيدا مي‌كند.

وي ادامه داد: تصوري كه مردم از حافظ دارند با تماشاي اين اپرا اصلاح مي‌شود، چرا كه در مورد اين شاعر افسانه‌سازي‌هاي بسياري شده است.

او در پاسخ به پرسشي درباره سفرهاي بين‌المللي گروه تئاتر «آران» براي اجراي اپراي عروسكي «حافظ» در خارج از كشور توضيح داد: گروه ما دعوت‌هاي متعددي دارد، اما هر بار كه سفر مي‌كنيم بايد محموله‌اي چهار و نيم تني حمل كنيم و اعضاي گروهمان هم 30 نفر هستند كه همه اينها كار را دشوار مي‌كنند. فعلا براي حافظ سفري پيش‌بيني نكرده‌ايم اما اگر حمايت شويم اپراي عروسكي عاشورا را در يكي از بزرگترين جشنواره‌هاي دنيا در لهستان اجرا مي‌كنيم.

بهروز غريب‌پور در بخش ديگري از صحبتش درباره عروسك‌هاي اپراي عروسكي «حافظ» گفت: عروسك‌هاي اين اپرا با آثار قبلي‌مان متفاوت است. پيشنهاد مي‌شد از همان عروسك‌هاي قبلي استفاده كنيم در حالي كه يك عروسك شخصيت و كاراكتر دارد و نمي‌توان از عروسك رستم به جاي حافظ استفاده كرد.

در اين نشست علي پاكدست كه به مدت 14 سال با بهروز غريب‌پور همكاري مي‌كند، اين همكاري را مايه افتخار خود دانست و در پاسخ به اين پرسش كه چرا به طور مستقل كار نمي‌كند، گفت: اجازه بدهيد همين طور ادامه بدهيم.

اين هنرمند تئاتر عروسكي در پاسخ به اين سخن كه عده‌اي تالار فردوسي را تالار انحصاري گروه تئاتر «آران» مي‌دانند توضيح داد:‌ اينكه عده‌اي فكر مي‌كنند بايد تالار فردوسي را چند منظوره كنند اشتباه بزرگي است، ما بايد سالن‌هاي ديگر ايجاد كنيم. خيلي اشتباه است كه براي ساختن چيزي چيز ديگري را خراب كنيم.

همچنين امير پورخلجي آهنگسازي كه ساخت موسيقي اين اثر را بر عهده دارد با ارائه توضيحاتي درباره همكاري دو ساله‌اش با گروه تئاتر عروسكي «آران» گفت: تاخير در اجراي اين اثر موجب شد با دقت بيشتري كار كنيم و مي‌توان گفت اين اثر از هر جهت يك اتفاق جديد است.

پورخلجي به پيشينه اپراي فارسي در ايران اشاره كرد و گفت: آنچه ما مورد توجه قرار داده‌ايم بيشتر به شيوه آلماني است. از سوي ديگر با يكسري مخالف‌خوان‌ها كه در تعزيه فعاليت مي‌كنند همكاري كرده‌ايم و از سازهاي ايراني هم بسيار بهره گرفته‌ايم.

در ادامه تهمينه محمدي يكي از دستياران كارگردان در توضيحات كوتاهي كشف استعدادهاي جوان را يكي از ويژگي‌هاي اپراي عروسكي حافظ دانست و گفت: براي موسيقي اين اثر از حدود 90 خواننده تست گرفتيم و به جز صداي آشناي عليرضا قرباني نزديك به سي صداي جديد مي‌شنويم.

به گفته او، كار ضبط اين اپرا از آبان سال گذشته شروع شده و تا خرداد امسال ادامه داشته است.

در بخش پاياني اين نشست بهروز غريب‌پور خطاب به مسئولان ارشاد استان فارس گفت: به مسئولان ارشاد شيراز مي‌گوييم آماده باشيد ما 20 مهر براي بزرگداشت حافظ به شيراز مي‌آييم تا هم به زيارت اين شاعر برويم و هم به او نشان بدهيم كه فرزندان ايران به يادش هستند.

بهروز غريب‌پور سخنان خود را با خواندن غزلي از حافظ به پايان رساند.

نظرات بینندگان