arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۱۸۷۱
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۲۳ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۱

انتخابات پارلمانی فرانسه؛ ائتلاف امانوئل مکرون به «اکثریت نمی‌رسد»

نظرسنجی از کسانی که در دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه رای دادند نشان می‌دهد ائتلاف امانوئل مکرون پیش است، اما اکثریت را کسب نخواهد نکرد. حد نصاب رسیدن به اکثریت در پارلمان ۲۸۹ کرسی است. بر اساس این پیش‌بینی، ائتلاف امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور، اکثریت را در پارلمان از دست می‌دهد و برای تصویب برنامه‌هایش باید نظر موافق احزاب دیگر را جلب کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: نظرسنجی از کسانی که در دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه رای دادند نشان می‌دهد ائتلاف امانوئل مکرون پیش است اما اکثریت را کسب نخواهد نکرد. حد نصاب رسیدن به اکثریت در پارلمان ۲۸۹ کرسی است.

بر اساس این پیش‌بینی، ائتلاف آقای مکرون، «همه‌باهم»، بین ۲۰۰ تا ۲۶۰ کرسی و رقیب اصلی، ائتلاف چپ-سبز، بین ۱۴۹ تا ۲۰۰ کرسی را به دست خواهند آورد.

بر اساس این پیش‌بینی،‌ ائتلاف امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور، اکثریت را در پارلمان از دست می‌دهد و برای تصویب برنامه‌هایش باید نظر موافق احزاب دیگر را جلب کند.

برخی از وزیران دولت آقای مکرون با چالش سختی برای انتخاب از حوزه خود روبرو بودند و بر اساس نتایج اولیه، وزیر بهداشت کرسی خود را از دست می‌دهد.

رقیب اصلی حزب آقای مکرون در این انتخابات، ائتلاف چپ-سبز بود به رهبری ژان لوک ملانشون.

در واقع همین ائتلاف انتخابات دو هفته پیش را به دور دوم کشاند هرچند که ائتلاف آقای مکرون بیشترین رای را آورد، با اختلافی اندک، ۲۵/۷۵ به ۲۵/۶۶ درصد.

آقای مکرون برای پیش‌برد برنامه‌هایی که اعلام کرده به داشتن اکثریت در پارلمان نیازمند است و هدف ائتلاف چپ-سبز، به نخست‌وزیری رساندن اقای ملانشون است تا مانع از تصویب این طرح‌ها شوند.

بنا بر گزارش‌ها مشارکت در این دور هم کم بوده است و حدود نیمی از واجدان شرایط رای نداده‌اند.

این چهارمین بار در تقریبا دو ماه بود که مردم در فرانسه به پای صندوق رای رفتند، دو بار اول برای انتخاب رئیس‌جمهور بود که امانوئل مکرون با پشت سر گذاشتن مارین لوپن دومین دوره ریاست‌جمهوری‌اش را شروع کرد.

نظرات بینندگان