arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۲۲۱
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۳ - ۰۹ تير ۱۳۹۱
فارین پالسی:

درست جائیکه آمریکا نیاز داشت پوتین به اوباما پشت کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مجله فارین پالسی با اشاره به دیدار سرد و بی روح اوباما و پوتین در حاشیه نشست "گروه ۲۰" گفت: سوریه آخرین فرصت احیای روابط آمریکا با روسیه بود که پوتین این فرصت را از اوباما گرفت.


به گزارش فارس به نقل از فارین پالیسی، نشست هفته گذشته گروه 20 اولین دیدار "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا و "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه از سال 2009 بود.

این دیدار که در حاشیه اجلاس گروه 20 برگزار شد دیداری سرد و غیر دوستانه بود و تصویر مغموم اوباما در این دیدار عکس صفحه اول روزنامه "نیویورک تایمز" شد.

این دیدار تلاش اوباما برای احیای روابط آمریکا و روسیه بود اما بشار اسد باعث از بین رفتن این تلاشها و کشته شدن "پروژه احیا" شده است.

اختلافات این دو کشور در زمینه آنچه که درباره "بشار اسد" رخ داد آخرین فرصت برای احیای روابط روسیه و امریکا را از بین برد.

براساس این گزارش، در یک طیف وسیعی از مسائل، از حقوق بشر گرفته تا مساله ایران و تمامیت ارضی بعد از دوران شوروی سابق، رفتار روسیه همواره مانعی دربرابر سیاست‌های آمریکا و متحدینش بوده است و پروژه احیای روابط با روسیه تنها به منزله عقب نشینی اوباما در مواجهه با پیشرفت‌های روسیه است.

به عنوان مثال در موضوع سوریه، روسیه تاکنون دوبار با قطعنامه‌های شورای امنیت برای ساقط کردن بشار اسد مخالفت کرده است. در قتل و عام حوله که در آن بیش از 100 غیرنظامی کشته شدند "سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه ادعا کرد که هر دو طرف در کشتار مردم بیگناه دست دارند درحالیکه رئیس ناظران سازمان ملل در سوریه آشکار شبه نظامیان طرفدار دولت را عامل این کشتار معرفی کرده بود.

با این وجود دولت اوباما همچنان به دنبال احیای روابط خود با روسیه است.

آخرین درخواست کاخ سفید از کرملین پیاده کردن مدل یمن در مورد بشار اسد در سوریه است که انتظار می‌رفت در کرملین مقبول افتد اما نشد. به عنوان مثال لاوروف در مصاحبه با رادیو مسکو گفت: کنار گذاشته شدن بشار اسد از قدرت نشدنی و غیرممکن است.

از سوی دیگر، درحالیکه پوتین از بازیگران خارجی به خاطر عدم حمایت از طرح کوفی عنان و تجهیز مخالفان بشار اسد حمایت می‌کند، دولت پوتین به دنبال ارسال تسلیحات نظامی به سوریه و تجهیز کردن بشار اسد است.

واقعیت سخت برای اوباما این است که پروژه احیا از همان آغاز با سیستم سیاسی قاطع روسیه محکوم شد. در واقع سیاست احیای اوباما بر دو اصل استوار شده بود که با رفتن دیمیتری مدویدف از قدرت و روی کار آمدن پوتین بر باد رفت.

این گزارش با اشاره به مخالفت مردم و فعالان سیاسی روسیه با پوتین و تظاهرات آنها در خیابان‌های مسکو می‌نویسد: این ابزار هم نمی‌تواند روسیه را از مواضعش در مقابل آمریکا به عقب براند.

"اولگ کوزلوفسکی" یکی از فعالان ناسیونالیست روسیه در این زمینه گفت: من هیچ تغییری در سیاست‌های آمریکا نمی‌بینم که برای حقوق بشر و دموکراسی در روسیه مفید باشد.

یکی دیگر از فعالان معترض به کرملین گفت: ما طی ماه‌های قبل با شدیدترین فشارها، بازداشت‌ها و.. از طرف دولت روسیه مواجه بودیم اما از جانب آمریکا فقط یک واکنش ساختگی دیدیم. ما هیچ چیز قابل توجهی از آمریکا مشاهده نکردیم.
نظرات بینندگان