arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۲۲۹۶
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۰۸ - ۰۱ تير ۱۴۰۱
جروزالم پست:

روزنامه های روسی چگونه در تلاشند پاپ را موافق جنگ اوکراین نشان دهند؟ / پیام مسکو به واشنگتن: امسال پایان جهان «تک قطبی» است

هفته گذشته، خبرگزاری دولتی تاس روسیه در گزارشی از اظهارات پاپ فرانسیس نوشت که در ملاقات با مسئولان نشریه یسویت گفته است «چند سال پیش به ذهنم رسید که بگویم جنگ جهانی سوم را تکه تکه تجربه می‌کنیم. امروز اینجا برای من، جنگ جهانی سوم اعلام شده است".
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سث فرانتزمن در جروزالم پست نوشت: هفته گذشته، خبرگزاری دولتی تاس روسیه در گزارشی از اظهارات پاپ فرانسیس نوشت که در ملاقات با مسئولان نشریه یسویت گفته است «چند سال پیش به ذهنم رسید که بگویم جنگ جهانی سوم را تکه تکه تجربه می‌کنیم. امروز اینجا برای من، جنگ جهانی سوم اعلام شده است".

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: رسانه‌های روسی می‌خواستند نشان دهند پاپ با نگرانی‌های غرب در مورد تهاجم روسیه موافق است. او در مصاحبه‌های دیگری اوکراین و غرب را مقصر این جنگ دانسته و مدعی شده است که روسیه برای حمله "تحریک" شده است.

رویکرد مسکو با کمی تفاوت این است که باور کنیم جنگ تشدید خواهد شد و می‌خواهد ترس را در دل غرب بکارد. این کشور می‌داند که سفر اخیر رهبران اروپایی به اوکراین به تقویت اجماع اروپا در مورد دومین کشور بزرگ پس از اتحاد جماهیر شوروی کمک می‌کند. ایالات متحده همچنین در حال انتقال توپخانه دوربرد و پهپاد‌های پیشرفته به اوکراین است. اما این انتقال کند و اوکراین در رنج است.

پیام روسیه این است که امسال پایان جهان «تک قطبی» است. روسیه و دوستانش در چین، ترکیه، ایران و سایر کشور‌های مستبد چندین سال است که این را می‌گویند. هدف آن‌ها کاهش قدرت آمریکا و غرب است.

اما ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در بیانی آشکارتر گفت: "بعد از پیروزی در جنگ سرد، ایالات متحده خود را نماینده خدا بر روی زمین اعلام کرد. کسانی که اصلا مسئولیت‌پذیر نیستند و فقط به منافع‌شان می‌اندیشند و حالا این منافع را مقدس می‌‍دانند. این جاده یکطرفه شده و این جهان را بی ثبات می‌کند. "

او گفت: «آن‌ها در گذشته و در توهمات خود زندگی می‌کنند. فکر می‌کنند پیروز شده اند و همه چیز مستعمره است، یک حیاط خلوت - و مردمی که در آنجا زندگی می‌کنند شهروندان درجه دو هستند. "

گزارش‌ها حاکی از آن است که روسیه حملات هوایی را در سوریه علیه یک گروه سوری مورد حمایت آمریکا انجام داده است و مسکو قبل از این حملات به واشنگتن هشدار داده است. به گزارش وال استریت ژورنال، روسیه عملیات دیگری را علیه این گروه مستقر در تنف در جنوب سوریه در نزدیکی مرز اردن و عراق انجام داده است. از سویی روسیه این حملات را افزایش داده و از سمت دیگر ایران و نیرو‌های نیابتی آن از اکتبر گذشته ۲۹ حمله علیه نیرو‌های آمریکایی در عراق و سوریه انجام داده اند.

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان تهدید روسیه باعث شد «ایالات متحده به سرعت به جنگنده هایش هشدار دهد جابجا شده و اطمینان حاصل کنند که هیچ نیروی آمریکایی در آن نزدیکی وجود ندارد». این مقامات به سی‌ان‌ان گفتند که نیرو‌های آمریکایی مجبور نبودند حرکت کنند، زیرا به اندازه کافی دور بودند، اما جنگنده‌های محلی این کار را انجام دادند.

حمله هوایی روسیه بسیار حساب شده به نظر می‌رسد، زمانی که تنش‌ها بین واشنگتن و مسکو بر سر جنگ در اوکراین بالا رفته و پنتاگون تلاش می‌کند تنش‌ها با نیرو‌های روسیه، از جمله در سوریه، افزایش پیدا نکند.

روسیه می‌خواهد به آمریکا نشان دهد که برای حمله به گروه‌های مورد حمایت آمریکا مصونیت از مجازات دارد. ترکیه همچنین تهدید به تهاجم بیشتر به شمال سوریه برای حمله به گروه‌های مرتبط با آمریکا می‌کند و ایران نیز به نیرو‌های آمریکایی حمله می‌کند.

همه این‌ها گواه این است که پوتین جهان «چند قطبی» خود را همراه با دیگر رژیم‌های اقتدارگرا اجرایی می‌کند. این کار عواقب بزرگی برای اسرائیل دارد که علیه استقرار ایران در سوریه تلاش می‌کند. هنوز مشخص نیست که روسیه چگونه می‌تواند موضع خود را در قبال اسرائیل تغییر دهد، اما اخیراً عملیات دولت یهود را محکوم کرده است.

نظرات بینندگان