arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۲۹۹۴
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۷ - ۰۵ تير ۱۴۰۱
حسینی قطب‌آبادی، نماینده مجلس در گفتگو با «انتخاب»:

عده‌ای قلیل پیرامون رئیس جمهور دارند به اسم رئیسی و ارزش‌ها چوب لای چرخ مسائل سیاسی و اقتصادی می‌گذارند / بسیاری از بزرگان عرصه اقتصادی و تولیدی کشور با دیدن نامهربانی‌ها خودشان را از میدان کنار کشیده‌اند / کل دولت را در وضعیت اقتصادی فعلی مقصر می‌دانم / قبلا هشدار دادم که انقدر قیمت‌ها بالا می‌رود که مردم مسئله بورس را یادشان می‌رود

حسینی قطب‌آبادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: ما نصیحت کرده‌ایم، تذکر داده‌ایم، طرح سوال کرده‌ایم و تندتر از این هم جلو رفته‌ایم، ولی گویا دولت تمایلی به شنیدن این‌ها ندارد و نتیجه‌اش هم می‌شود اینکه مجلسی که بیشترین رای را به این کابینه داده است، امروز با گذشت کمتر از یک سال، یک نفر از قطار دولت پیاده می‌شود، چون اگر هم نمی‌شد استیضاحش می‌کردند و وزیر دوم که وزیر پایه‌ای و اصلی است را در معرض استیضاح قرار داده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره علت پس گرفتن امضای خود برای استیضاح وزیر صمت، بیان می‌کند که اگر مجلس وزیر را استیضاح کند و ایشان بروند و فرد دیگری روی کار بیاید، نمی‌تواند شق القمر کند. شما فکر می‌کنید با آمدن هر فرد دیگری قیمت خودرو و کالاهای اساسی کاهش پیدا می‌کند؟ تحولی در بحث عرضه و تقاضا ایجاد می‌شود؟ من که بعید می‌دانم. به نظر می‌آید که این بیشتر فریب خودمان است، این تصمیمی است که یک دولت گرفته برای افزایش قیمت‌ها و برای حذف ارز ترجیحی. بنابراین استیضاح آقای فاطمی امین و برداشتن ایشان هیچ تغییری در کاهش هزینه‌ها و رفتار اقتصادی رخ نخواهد داد.

«الان وقت اسیضاح نیست»، این واکنش محمد حسینی معاون پارلمانی دولت در خصوص شایعه وزیر صمت است. او همچنین در ادامه خبر از این داده است که از 36 نماینده‌ای که خواستار استیضاح وزیر صمت بودند، 20 نفر امضای خود را پس گرفته‌اند. حسینی در گفتگو با «انتخاب» در ادامه عنوان کرده است: «امیدواریم در جلسه کمیسیون تعداد امضاها به کمتر از ۱۰ نفر کاهش یابد و استیضاح مطرح نشود، البته اگر ۱۰ نفر امضا کنند و بیشتر باشد، استیضاح می‌تواند مطرح شود.»

مصطفی حسینی، نماینده مردم شهربابک در مجلس در گفت و گو با «انتخاب» درباره پس گرفتن امضاهای استیضاح رضا فاطمی امین، بیان کرد: «در ارتباط با اینکه چند امضا تا کنون پس گرفته شده است، اطلاعی ندارم ولی بنده به عنوان یکی از اولین امضاکنندگان استیضاح آقای فاطمی امین، روز گذشته امضایم را پس گرفتم. برای اینکار هم دلایل خاص خود را داشتم؛ چند ماه قبل که امضا کردم اعتقادم بر این بود که آن موقع باید تدابیری دیده می‌شد که این اتفاقات اقتصادی و آنچه مربوط به گرانی کالاهای اساسی است، گریبانگیر مردم و کشور نشود. آن موقع هم به آقای وزیر عرض کردم که امضای ما به منزله هشداری برای وزارتخانه و دولت است تا به فکر آینده باشند.»

این نماینده مجلس ادامه داد: «تجربه سال‌های مدیریتی و مجلس ما و همچنین تجزیه و تحلیل مسائل جهانی، منطقه‌ای و کشور کاملا نشان می‌داد که دچار بحران‌های اجتماعی و اقتصادی خواهیم شد اما دولت توجهی نکرد. آن موقع که استیضاح وزیر را امضا کردیم برای این بود که دولت را متوجه اشتباهات خود کنیم که بازهم توجهی نکردند. حال با گذشت چند ماه که در این فضا قرار گرفته‌ایم، فکر می‌کنم استیضاح وزیر صمت مشکلی را حل نمی‌کند. کما اینکه آقای فاطمی امین شخصیتی محترم، سلامت، دلسوز و محترم هستند و دوست دارند کار انجام دهند و تحولی را ایجاد کنند. ولی عوامل بسیاری وجود دارد که مانع از انجام آنچه ایشان در فکر داشتند، شد.»

حسینی افزود: «هر چند ایشان در کمیسیون تخصصی که تشریف می‌آورند، با عدله‌ای که دارند عملکرد را موفق می‌دانند اما در سطح جامعه و در عمل این نمود پیدا نکرده است. فکر می‌کنم اگر همان موقع آقای فاطمی امین به نصایح مجلس و کمیسیون گوش می‌داد و در عزل و نصب‌ها از مشاوران و معاونین توانمندتری بهره می‌گرفت، شاید تغییر اندکی داشتیم. اما آنچه مهم است این است که اگر مجلس وزیر را استیضاح کند و ایشان بروند و فرد دیگری روی کار بیاید، نمی‌تواند شق القمر کند. شما فکر می‌کنید با آمدن هر فرد دیگری قیمت خودرو و کالاهای اساسی کاهش پیدا می‌کند؟ تحولی در بحث عرضه و تقاضا ایجاد می‌شود؟ من که بعید می‌دانم. به نظر می‌آید که این بیشتر فریب خودمان است، این تصمیمی است که یک دولت گرفته برای افزایش قیمت‌ها و برای حذف ارز ترجیحی.»

وی ضمن تاکید بر اینکه وقتی ارز ترجیحی حذف می‌شود، چنین تبعات سنگینی را به دنبال خود دارد، گفت: «بنابراین استیضاح آقای فاطمی امین و برداشتن ایشان هیچ تغییری در کاهش هزینه‌ها و رفتار اقتصادی رخ نخواهد داد. با این تفاسیر من فکر می‌کنم که به صلاح نیست. ضمن اینکه ممکن است در این فضای موجود و شرایط تحریمی مورد سواستفاده دشمنان هم قرار گیرد.»

حسینی در پاسخ به اینکه با این وجود مقصر وضعیت اقتصادی را شخص رئیس جمهور می‌داند، مطرح کرد: «کل دولت را مقصر می‌دانم. من در مصاحبه‌های پیشین با مجموعه شما، این وضعیت را چند ماه قبل پیش‌بینی کردم. در بهمن سال گذشته عنوان کردم که در سال 1401 آنقدر افزایش قیمت و گرانی را داریم که مردم مسئله بورس را یادشان می‌رود. حتی در ارتباط با فضای بعد ازسال 1401 بازهم صحبت کردم که برای خیلی‌ها سنگین بود و از کانال‌های مختلف من را مورد عتاب و خطاب قرار دارند که چرا چنین سخنانی را گفتم، ولی الان دارند درستی پیش‌بینی ما را می‌بینند.»

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تاکید کرد: «هر دولتی که برنامه اقتصادی ندارد و خلق‌الساعه تصمیم می‌گیرد و هر کدام از ارکان دولت در ارتباط با مسائل اقتصادی یک مطلبی را می‌گویند، از آن طرف هم دشمن در بیرون نشسته و به وسیله تحریم‌ها با آنچه اقتصاد ما را می‌تواند متزلزل کند، بازی می‌کند.»

حسینی ضمن بیان اینکه ایراد از شخص وزیر نیست، افزود: «وزیر مجری برنامه‌های دولت است. حال اگر دولت تصمیم گرفته باشد که قیمت کالاهایی افزایش پیدا کند، وزیر می‌تواند با استفاده از افراد خبره و توانمند در حوزه معاونت‌ها و مدیران ارشد تاثیرگذار باشد. بدین معنا که آن‌ها بتوانند فضا و فشارهای مردمی را تلطیف‌تر کنند. در مجموع گمان می‌کنم که اصلا استیضاح وزیر صمت به صحن نیاید یا اگر هم بیاید، اصلا رای نیاورد. ولی اگر هم استیضاح شوند، باورم بر این است که اتفاق خاصی برای اقتصاد و امور پایه‌ای کشور رخ نخواهد داد.»

وی در واکنش به اینکه با این استدلال، مجلس نباید هیچ وزیری را استیضاح کند و به دولت هم نباید هشدار دهد، گفت: «فرمایش شما درست است. اما نظرم این است که مجلس باید استفاده از ابزار قانونی‌اش را به سمت و سویی ببرد که دولت را مجاب به تغییر در رویه اقتصادی خود کند. ما نباید نادیده بگیریم که رفتار سیاسی دولت با رفتار اقتصادی عجین شده و پیوند خورده است. بدان معنا که باید حتما در رفتارهای سیاسی این دیواری که بین خیلی از اقشار جامعه کشیده شده است را بردارند. چرا که بسیاری از بزرگان عرصه اقتصادی و تولیدی کشور با دیدن نامهربانی‌ها و خط کشی‌های سیاسی کشور، خودشان را از میدان کنار کشیده‌اند و انگیزه‌ای برای کار ندارند. این مهم خود یک ضربه است.»

این نماینده مجلس یازدهم، اضافه کرد: «فکر می‌کنم دولت باید همزمان رفتار اقتصادی و سیاسی‌اش را تغییر دهد و به معنای واقعی کلمه از همه ایرانیان، دلسوزان و کسانی که می‌توانند قدمی در این راه بردارند کمک گیرد، منتهی ما شاهد این اتفاق نیستیم. بلکه با ایجاد فضای اصلاح‌طلبی و اصولگرایی، انقلابی و غیر انقلابی و جدا کردن یک عده که قلیل که پیرامون آقای رئیس جمهور هم هستند و به نام رئیس جمهور، به نام انقلاب و ارزش‌ها دارند به نوعی چوب لای چرخ مسائل سیاسی و اقتصادی می‌گذارند.»

وی خاطرنشان کرد: «من مثال ملموسی را عنوان می‌کنم؛ در حوزه انتخابیه بنده، من با تمام قدرت و قوا در جهت ایجاد اشتغال، به فرماندار و مجموعه اجرایی یاری رساندم، سرمایه‌گذار جذب کردم، معادن را فعال کردم، کارخانه جاتی را راه اندازی کردم و توانستم در مدت کمتر از دو سال از دوره نمایندگی‌ام، دوهزار 400 نفر را مستقیم مشغول به کار کنم. ولی رفتارهای دولت و تغییراتی که در مدیران، بدون مشورت صورت می‌گیرد و همچنین کنار گذاشتن نمایندگان و به دست گرفتن امور توسط عده‌ای که هیچ توانایی، کارکرد و شناسنامه و عملکردی ندارند، باعث تخریب و مانع شدن کار توسط ما می‌شود. در حقیقت باعث شدند که ما هم انگیزه‌ای برای کمک و اجرا نداشته باشیم.»

حسینی ادامه داد: «وقتی در یک شهرستان کوچک می‌بینم که فرماندار شهرستان من را بدون هماهنگی و مشورت یک شبه بر می‌دارند و فردی را به جای او می‌گذارند که مناسب این کار نیست، من هم دیگر نمی‌توانم و آن انگیزه لازم را برای انجام کار ندارم. نتیجه‌اش این می‌شود که پروژه‌ها می‌خوابد و سرمایه‌گذاران رغبتی به فعال کردن سرمایه‌شان ندارند. حال همین اتفاق را به کشور تعمیم ‌دهیم، اینکه می‌گویم دولت باید در رفتارهای اقتصادی و سیاسی‌اش تجدید نظر کند و گرنه دچار مشکلات حادتری خواهد بود، همین است.»

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان تصریح کرد: «ما نصیحت کرده‌ایم، تذکر داده‌ایم، طرح سوال کرده‌ایم و تندتر از این هم جلو رفته‌ایم ولی گویا دولت تمایلی به شنیدن این‌ها ندارد و نتیجه‌اش هم می‌شود اینکه مجلسی که بیشترین رای را به این کابینه داده است، امروز با گذشت کمتر از یک سال، یک نفر از قطار دولت پیاده می‌شود چون اگر هم نمی‌شد استیضاحش می‌کردند و وزیر دوم که وزیر پایه‌ای و اصلی است را در معرض استیضاح قرار داده‌اند. ما هم می‌خواهیم کمک کنیم که این اتفاق نیافتد. چرا که می‌خواهیم حسن نیت خود را نشان دهیم و بگوییم که باز هم آماده کمک کردن، هستیم. ولی تصمیم دیگر با دولت و راس دولت است که چه خواهد کرد.»

نظرات بینندگان