arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۴۶۵
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۲۲ - ۱۱ تير ۱۳۹۱

براي رسيدن به جام جهاني چه كارها كه نمي‌كنيم!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دو هفته پس از جلسه هيات رييسه فدراسيون فوتبال، هيچ كس بر عهده نمي‌گيرد كه مسووليت پيشنهاد حذف جام حذفي با كيست. ابتدا برخي از اعضاي هيات رييسه فدراسيون فوتبال، كارلوس كي‌روش را به عنوان فرد پيشنهاد دهنده معرفي كردند اما پس از تكذيب اين مساله از سوي سرمربي تيم ملي، كسي حاضر نيست مسووليت ارائه اين پيشنهاد را بپذيرد كه همين سردرگمي شايد نشان‌دهنده ايرادات فراوان به اين طرح جنجالي باشد؛ طرحي كه شايد در پايان به كسر يك سهميه آسيايي فوتبال ايران منجر شود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين روزها صحبت‌هايي پيرامون برگزار نشدن جام حذفي در فصل آينده مطرح مي‌شود و دليلي كه براي حذف آن بيان مي‌شود اين است كه تيم ملي براي رسيدن به جام جهاني زمان بيشتري داشته باشد تا خود را آماده كند! اما نكته‌اي كه وجود دارد اين است كه تمام تيم‌هاي ملي كه براي رسيدن به جام جهاني تلاش مي‌كنند علاوه بر ليگ كشورشان، جام حذفي را نيز برگزار مي‌كنند و هيچ‌كدام به خاطر رفتن تيم ملي كشورشان به جام جهاني، جام حذفي را لغو نمي‌كنند. ضمن اينكه در سال 2006 هم تيم ملي با همين شرايطي كه وجود داشت به راحتي به جام جهاني صعود كرد

در انگلستان كه يك كشور صاحب فوتبال محسوب مي‌شود در كنار ليگ 20 تيمي سه جام حذفي، خيريه، و اتحاديه برگزار مي‌شود. كشورهاي ايتاليا و اسپانيا نيز در كنار ليگ 20 تيمي خود جام حذفي را برگزار مي‌كنند و هيچ‌يك در راه رسيدن به جام جهاني به مشكل برنامه‌ريزي بر نمي‌خورند تا بخواهند يكي از جام‌هايشان را برگزار نكنند. حتي در كشورهاي حوزه خليج فارس نيز در طول يك فصل چند جام برگزار مي‌شود. قطري‌ها كه در مسابقات مرحله نهايي انتخابي جام جهاني هم‌گروه تيم ملي ايران هستند، ليگشان (ليگ ستارگان) را با 12 تيم برگزار مي‌كنند و در كنار آن 5 جام امير قطر، وليعهد قطر، شيخ جاسم، ليگ ذخيره‌ها و جام حذفي را هم انجام مي‌دهند. اماراتي‌ها هم در طول يك فصل 4 جام مختلف را برگزار مي‌كنند. اما هيچ‌كدام از اين رقابتها در فاصله دو سال باقي مانده تا جام جهاني لغو نمي‌شود تا تيم ملي زمان بيشتري براي آماده شدن و رسيدن به جام جهاني داشته باشد!

امير حاج رضايي اين قانون را درست نمي‌داند و درباره آن به ايسنا مي‌گويد: ما با حذف اين مسابقات نشان داديم كه يك نظر اجمالي داشتيم و واقع‌بينانه به آينده فوتبال نگاه نكرديم. براي اينكه كارها را آسان‌تر پيش ببريم با ديد بسته اين مسابقات را كنار گذاشتيم.

حاج رضايي ادامه مي‌دهد: با اين كار از يك سو شانس تيم‌هايي كه نمي‌توانستند در كورس قهرماني ليگ باشند را براي كسب سهميه آسيايي گرفتيم، از سوي ديگر FIFAو AFC با اين اقدام به بي‌برنامگي ما پي مي‌برند. دلايل زيادي را مي‌توان عنوان كرد كه اين تصميم درست نيست و به فوتبال ايران لطمه مي‌زند و نمي‌دانم كه مسوولان چه فكري كردند كه تصميم گرفتند جام حذفي را حذف كنند.

يكي از مزيت‌هاي جام حذفي اين است كه تيم‌هاي دسته اولي و ضعيف برابر تيم‌هاي قدرتمند قرار مي‌گيرند و اين رويارويي باعث مي‌شود تا ضعف‌ها و كمبودهاي آنها بيشتر در معرض عموم قرار گيرد. به عنوان مثال اگر فينال جام حذفي فصل گذشته در ورزشگاه حافظيه برگزار نمي‌شد، ديگر مسوولان استان به مشكلات اين ورزشگاه توجه نمي‌كردند و فشاري هم روي آنها ايجاد نمي‌شد تا امسال دست به كار شوند و مشكلات اين ورزشگاه را حل كنند.

حاج رضايي در همين رابطه نيز به "يورو" و دلايل برگزاري آن در لهستان و اوكراين اشاره مي‌كند و به ايسنا مي‌گويد: وقتي كه اتحاديه فوتبال اروپا در سال 2007 در كارديف ولز تصميم مي گيرد كه لهستان و اوكراين را به عنوان ميزبانان يورو معرفي كند، پشت سر تصميمش تنها توسعه فوتبال در كشورهاي اروپايي مطرح نبود بلكه مسائل سياسي و اجتماعي هم دخيل بوده است. آنها كمك مي‌كنند تا اين دو كشور تا 5 سال آينده زيرساخت‌هايشان را قوي كنند. در فوتبال ما نيز جام حذفي چنين تاثيري را دارد و وقتي تيمي از يك شهر كوچك مقابل تيمي مطرح قرار مي‌گيرد مي‌تواند برابر دوربين‌هاي تلوزيوني و رسانه‌هاي مختلف خود را نشان دهد و گاهي در جريان همين باز‌هاي جام حذفي بازيكناني ديده مي‌شود و مي‌تواند به تيم‌هاي بزرگ برود. علاوه بر اين مسوولان هم به هتل‌ها و امكانات شهرشان بيشتر توجه مي‌كنند. اما با اين تصميم تمام اين كارها بايگاني مي‌شود. بنابراين از هر نظري كه بخواهيم به اين تصميم نگاه كنيم سراسر زيان است.

جلال چراغپور نيز درباره اين موضوع به ايسنا مي‌گويد: بازيكنان كم نام و نشان شانس دارند كه در رقابت‌هاي جام حذفي در رسانه‌ها ديده مي‌شوند كه البته اين موضوع فني نيست. اما از همين جام حذفي عملكرد بازيكنان ديده مي‌شود و بعضي از آنها مي‌توانند به تيم‌هاي بزرگ‌ترراه پيدا كنند. از همين رو جام حذفي مي‌تواند به تيم ‌هاي كوچك‌تر انگيزه بدهد.

وي مي‌افزايد: فكر مي‌كنم لغو جام حذفي كار درستي نيست. انجام اين بازي‌ها براي بالا رفتن سطح فني بازيكنان لازم است و از آنجايي كه انجام تعداد بازي‌هاي بيشتر باعث رشد كيفي بازيكنان مي‌شود، صلاح نيست كه حذف شود.

چراغپور بازي كردن بازيكنان داخلي و خارجي دركنار يكديگر را بهتر از حضور در تمرينات تيم ملي مي‌داند و در همين را بطه مي‌گويد: به دليل اينكه بازيكنان خارجي در باشگاه‌هايي مانند سپاهان حضور دارند كيفيت بازيكنان اين تيم‌ها كه در جام حذفي به مصاف هم مي‌روند به مراتب بالاتر از تمرينات تيم ملي است. چرا كه در اين تيم‌ها چكيده‌اي از بازيكنان فني و افكار مربيان مختلف وجود دارد.

يكي ديگر از نكاتي كه بايد به آن اشاره كرد اين است كه حذف جام حذفي چه كمكي مي‌تواند به تيم ملي در راه رسيدن به جام جهاني كند. چراغپور در پاسخ به اين سوال مي‌گويد: من فكر مي‌كنم اين كار هيچ كمكي به تيم ملي نمي‌كند چرا كه ريشه مشكلات تيم ملي در جام حذفي نيست. اگر تيم ملي مشكلي دارد به دليل اين است كه ميانگين سني آن بالا است وعدم ارائه فوتبال دلچسب، عدم آمادگي و تغيير نكردن سبك بازي ايران در طول 10 سال گذشته به جام حذفي مربوط نمي‌شود.

اما در اين ميان مجيد جلالي نظر مثبتي نسبت به لغو برگزاري جام حذفي دارد و به خبرنگار ايسنا در خوزستان مي‌گويد: در طول سال‌هايي كه جام‌حذفي برگزار مي‌شد، ديديم كه هيچ سازندگي و امتيازي براي فوتبال‌مان به دنبال نداشت جز اين‌‌كه رهگذري براي تيم‌هاي مطرح بود. اين تيم‌ها هنگامي كه از طريق رقابت‌هاي ليگ برتر نمي‌توانستند به رقابت‌هاي باشگاه‌هاي آسيا برسند، از طريق چهار، پنج بازي‌ در جام‌حذفي اين سهميه را به دست مي‌آوردند. ضمن اينكه بعضا بازي‌هاي جام‌حذفي در استاديوم‌هايي برگزار مي‌شد كه شرايط انجام مسابقه را نداشت. مسابقات به صورت رفت و برگشت نبودند و شرايط ميزباني در بالاآمدن يا حذف تيم‌ها بسيار تاثيرگذار بود.

وي در ادامه با بيان اين‌كه حذف جام‌حذفي زمان را براي برگزاري اردو‌هاي تيم‌ملي باز‌تر مي‌كند، مي‌گويد: اين باز‌ترشدن زمان به تيم‌ملي كمك مي‌كند و همان‌طور كه قبلا نيز گفته‌ام ما بايد براي تيم‌ملي زمان و حق بيشتري قايل باشيم.

او مي‌گويد: فوتبال ملي ما دچار مشكلاتي است و نمي‌توانيم با اردو‌هاي يك هفته‌اي آن‌ها را حل كنيم. با حذف اين جام، تيم‌ها مي‌توانند در قالب رقابت‌هاي ليگ برتر سهميه كسب كنند؛ از اين طريق شايستگي‌ تيم‌ها نيز بهتر نشان داده مي‌شود.

به هر حال با توجه به تناقض‌گويي‌هايي كه بين مسوولان فدراسيون فوتبال به وجود آمده بايد منتظر بمانيم و تصميم نهايي‌شان را شاهد باشيم، هر چند كه اين تصميم به پاسخ كنفدراسيون فوتبال آسيا به استعلام ايران بستگي دارد. با اين حال مطمئنا آينده درباره تصميم مهم فدراسيون فوتبال قضاوت خواهد كرد.
نظرات بینندگان