arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۴۶۶۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۵ - ۱۷ تير ۱۴۰۱

صبحانه خبری، ۱۷ تیر ۱۴۰۱؛ از روایت فرمانده سپاه از بزرگترین ضعف آمریکا در خصوص «نداشتنِ یک رهبری روحانی» تا انتقاد نماینده مجلس از هُل دادن زنان توسط گشت ارشاد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

روایت فرمانده سپاه از بزرگترین ضعف آمریکا «نداشتنِ یک رهبری روحانی»
سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه گفت: دشمنان ایران خصوصا آمریکایی ها به دو ضعف بزرگ خودشان یکی نداشتن رهبری روحانی و کاریزما و دیگری فقدان حکمت در دستگاه رهبری غرب اعتراف کردند. وی تصریح کرد: آمریکایی ها معتقدند بزرگترین ضعفشان نداشتن یک رهبری روحانی و دارای کاریزما است.

برپایی پایگاه عفاف و حجاب در ایستگاه‌های متروی تهران
سید محمد نقیب سرپرست معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری راه آهن شهری تهران و حومه گفت: به منظور تشویق و ترغیب بانوان به رعایت حجاب اسلامی در شهر، به ویژه مکان‌های عمومی مانند مترو و هم‌چنین ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در میان جوانان، پایگاه بانوان "ایستگاه عاشقی" در پنج ایستگاه منتخب متروی تهران برگزار می‌شود.

حمله‌ی روزنامه‌ دولت به ظریف: مثل چمبرلین مقابل هیتلر عقب نشینی کرد
روزنامه ایران نوشت: نام محمد جواد ظریف در تاریخ خواهد ماند؛ البته نه به عنوان قهرمان ساخته شده توسط ژورنالیست‌ها و رسانه‌های حامی دولت گذشته که به عنوان نمونه قابل تأملی از شکست دیدگاه‌های مماشات‌جویانه و عدم توجه به اقتضائات جدید مناسبات بین‌الملل در زمانه خود. از این جهت او شبیه‌ترین شخصیت به «نویل چمبرلین» نخست‌وزیر انگلیس در سال‌های 1937 تا 1940 بود. فردی که با خوش‌بینی و عقب‌نشینی در قبال خواسته‌های آدولف هیتلر، با آلمان نازی توافقی امضا کرد و آن را در میان مردم سر دست گرفت و به آن افتخار کرد.»

بوریس جانسون از رهبری حزب محافظه‌کار کنار رفت
بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا از رهبری حزب محافظه کار کناره‌گیری می‌کند و تا پاییز امسال و تا زمان انتخاب رهبر جدید حزب محافظه‌کار در سمت نخست‌وزیر فعالیت خواهد کرد.

سفر علی باقری به عمان
علی باقری معاون سیاسی وزارت امورخارجه به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات عمان به این کشور سفر کرد. علی باقری پنج روز پیش نیز به روسیه رفته بود. این دیدار پس از مذاکرات دو روزه عیرمستقیم میان ایران و آمریکا در دوحه انجام شده بود.

ادعای بلینکن: ایران در نشان دادن تعهد برای بازگشت به برجام، ناتوان بوده
وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی عنوان کرد که اگر تهران به مسیر کنونی خود ادامه دهد، ایالات متحده به اعمال تحریم علیه نفت و پتروشیمی ایران ادامه خواهد داد. وی ادامه داد: اگر تغییری در مسیر ایران انجام نگیرد، به استفاده از اختیارات تحریمی خود برای هدف قرار دادن صادرات نفت، محصولات نفتی و محصولات پتروشیمی از ایران ادامه خواهیم داد.

حقابه ایران از هامون در شوره‌زارها ریخت
حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رییس‌جمهور در امور افغانستان از برگزاری جلسات هیات‌های فنی ایران و افغانستان با هدف تامین حقابه هامون و اجرای معاهدات مربوطه در چند روز آینده خبر داد. وی بیان کرد: پس از مذاکره برای حقابه هامون، آبی از سد کمال خان افغانستان رها شد، اما متاسفانه به دلیل اشتباهاتی که توسط هیات حاکمه افغانستان اتفاق افتاد، بخش اعظم این آب در شوره زارهای این کشور ریخت و از بین رفت.

روایت خبرگزاری دولت از بازداشتی های اخیر
ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت نوشت: سازمان اطلاعات سپاه برخی از افراد مرتبط با سفارتخانه‌های خارجی را که مشغول جاسوسی در کشورمان بوده‌اند را شناسایی و دستگیر کرده است. یکی از افراد شناسایی شده معاون سفیر انگلیس است که با خانواده به عنوان گردشگر به کویر شهداد رفته اما آنگونه که تصاویر ثبت شده نشان می دهد، این فرد به دنبال نمونه برداری از خاک این منطقه بوده است آن هم در زمانی که یک رزمایش موشکی توسط نیروی هوافضای سپاه در آنجا در حال برگزاری بوده است. او پس از عذرخواهی از شهری که به آن سفر کرده بود اخراج می‌شود. maciej walczak دیگر فردی است که در پوشش تبادل علمی با یک دانشگاه وارد کشور می شود اما بعنوان گردشگر همزمان با یک تست موشکی به کرمان و منطقه شهداد می روند که اقدام به نمونه برداری خاک، آب، سنگ، نمک و گل نموده اند. او رئیس بخش بیولوژیکی و بیوفناوری دانشگاه کوپرنیک لهستان است که دانشگاهی مرتبط با رژیم صهیونیستی است. رونالد گشین همسر رایزن فرهنگی سفارت اتریش نیز یکی دیگر از این افراد است که به یکی از روستاهای توابع شهرستان دامغان می رود و شروع به نمونه برداری از خاک منطقه می‌کند. او پیش از این هم هنگام تصویربرداری از یکی از مناطق نظامی در تهران شناسایی می‌شود.

خداحافظی وریا غفوری از استقلال
کاپیتان استقلال بعد از کش و قوس‌های فراوان سرانجام خداحافظی خود از این تیم را به طور رسمی اعلام کرد. «بدرود استقلال قهرمان»؛ بعد از چند روز سکوت وریا غفوری این ۳ واژه را در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام منتشر و پایان همکاری با آبی پوشان را بعد از ۶ سال به طور رسمی اعلام کرد.

انتقاد نماینده مجلس از هُل دادن زنان توسط گشت ارشاد
محسن پیرهادی نماینده تهران در نامه ای سرگشاده به سردارسرتیپ پاسدار حسین اشتری فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به شیوه اجرای طرح عفاف و حجاب رسیدگی به مواردی که حقی از زنان تضییع شده هرچند محدود و معدود را خواستار شد. او نوشت: متاسفانه آنطورکه در مواردی محل گلایه برخی خانواده‌ها و شماری از زنان قرارگرفته است. برخوردهای مختلف و سلیقه ای با پوشش زنان از سوی برخی ضابطان، هدایت آنها به ون‌های گشت ارشاد، استفاده از ادبیات نامناسب، تحقیر و برخورد نامناسب برخی از ماموران زن در محل بازداشتگاه و بعضا برخورد با زنان بازداشت شده از قبیل هُل دادن از جمله موارد یاد شده است. موارد این چنینی نه در شان زنان ایران اسلامی است و نه زیبنده مجریان طرح حجاب و عفاف که خود عنوان طرح، گواه چرایی و چگونگی اجرای آن است.

تایید حضور ستاد امر به معروف در مراکز درمانی مشهد
روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در اطلاعیه‌ای حضور تیم های ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خراسان رضوی برای ارزیابی و بازرسی از نحوه پوشش پرسنل و دانشجویان را تایید کرد.

اینترنت دولت به سه دهک کم درآمد: هرماه ۲/۵ گیگ فقط برای سرپرست خانواده
وعده رئیس جمهوری مبتنی بر تخصیص اینترنت رایگان به ۳ دهک کم‌درآمد جامعه تحقق یافت و هر ۴ ماه یکبار، یک بسته شامل ۱۰ گیگابایت اینترنت برای سرپرست خانوار ۳ دهک کم‌درآمد جامعه فعال می‌شود.

واکنش ظریف به حملات اخیر: تیرها هنوز ادامه دارد، تحمل ما نیز
محمدجواد ظریف، وزیر پیشین امور خارجه در واکنش به حملات اخیر به او در رسانه ها و فضای مجازی نوشت: بر تیر جورتان زتحمل سپر کنیم، تا سختی کمان شما نیز بگذرد. ظریف با انتشار این شعر، در ادامه نوشته است که شعر مذکور پس زمینه صفحه فیسبوک او در تاریخ ۱۸ مهر ۱۳۹۲ بوده است. او در ادامه نوشت که «تیر‌ها هنوز ادامه دارد و تحمل ما نیز، اما الم یعلم بان الله یری». در روزهای اخیر، حملات رسانه ای گسترده ای علیه ظریف در شماری از رسانه ها و صفحات مجازی اصولگرا انجام شده است.

آمریکا به دنبال یکپارچه‌سازی سامانه‌های پدافند هوایی با کشور‌های خاورمیانه برای مقابله با «تهدید ایران»
جان کربی سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که یکپارچه‌سازی سامانه‌های پدافند هوایی با کشور‌های خاورمیانه در تقابل با «تهدید ایران» از محور‌های مذاکرات بایدن در سفرش به منطقه خواهد بود. رئیس جمهوری امریکا قرار است ۱۳ – ۱۶ ژوئیه به اسرائیل و عربستان سعودی سفر کند.

نظرات بینندگان