arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۵۳۷۲
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۵ - ۲۱ تير ۱۴۰۱

برابری «نرخ مبادله یورو و دلار» برای اولین بار در ۲۰ سال گذشته

در پی ریزش ارزش یورو برای اولین بار در ۲۰ سال گذشته نرخ مبادله این ارز اروپایی با دلار آمریکا برابر شد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

باشگاه خبرنگاران: نرخ مبادله یورو، واحد پول رسمی ۱۹ کشور عضو اتحادیه اروپا، و دلار آمریکا امروز (سه شنبه) برای اولین بار در ۲۰ سال گذشته برابر شد.

یورو به دلیل افزایش خطر رکود به سطح فعلی یعنی برابر شدن ارزش مبادله یک یورو با به یک دلار سقوط کرد. این پایین‌ترین سطح ارزش مبادله یورو از دسامبر ۲۰۰۲ است.

اروپا به دلیل افزایش قیمت نفت و گاز در بحبوحه جنگ جاری در اوکراین با خطر رکود اقتصادی مواجه است. کاهش تقاضا در آمریکا نیز تهدید دیگری برای اقتصاد اروپا است.

در ماه ژوئن، نرخ تورم در منطقه یورو به نرخ سالانه ۸.۶ درصد رسید که بالاترین نرخ از زمان ایجاد این اتحادیه در سال ۱۹۹۹ است. کارشناسان معتقدند که رکود اقتصادی در اروپا تا تابستان ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت.

قیمت انرژی که پس از شیوع کووید-۱۹ کاهش یافته بود، اما پس از لغو محدودیت‌های همه گیر رو به افزایش گذاشت. حمله روسیه به اوکراین نیز منجر به افزایش بیشتر قیمت سوخت شده است، زیرا اتحادیه اروپا، آمریکا و انگلیس به دنبال منزوی کردن روسیه از نظر اقتصادی هستند.

همچنین این تهدید وجود دارد که روسیه می‌تواند تولید خود را کاهش دهد تا در مقابل تلاش‌ها برای محدود کردن قیمت‌ها توسط گروه اقتصاد‌های بزرگ G۷ مقابله کند. اگر روسیه تصمیم به کاهش تولید بگیرد، انتظار می‌رود قیمت هر بشکه نفت سه برابر شود. در حال حاضر قیمت هر بشکه نفت ۱۰۴.۹۹ دلار است.

در همین راستا روزنامه آلمانی بیلد اعلام کرد قطع گاز روسیه موجب بیکار شدن پنج میلیون و ششصد هزار نفر و کاهش دوازده درصدی تولید داخلی آلمان خواهد شد. این روزنامه نوشت: قطع ناگهانی گاز روسیه موجب خواهد شد پنج میلیون و ششصد هزار کارمند کار خود را از دست بدهند. افزون بر آن، تولید داخلی آلمان بیش از دوازده درصد کاهش خواهد یافت.

اعمال تحریم‌های غرب بر ضد بخش انرژی روسیه، اثرات و عوارض جانبی به دنبال داشت و این تحریم‌ها باعث افزایش بهای انرژی در جهان شد. همچنین با وجود کاهش میزان صادرات نفت روسیه، درآمد‌های (حاصل از فروش نفت) در این کشور افزایش یافته است.

نظرات بینندگان