arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۷۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۲ - ۱۴ تير ۱۳۹۱

فيلمي از شواهد شكار ذره فراري «بوزون هيگز» در سايت «سرن» درز كرد!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با نزديك شدن به زمان پايان انتظار براي كشف احتمالي ذره گريزان بوزن هيگز در نشست امروز فيزيكدانان سرن و در حالي كه بازار گمانه‌هاي زني‌ها در اين باره در روزهاي اخير به شدت داغ شده است،آزمايشگاه سرن نيز روز گذشته ويديوئي منتشر كرده كه نشان از شواهد قوي دانشمندان براي شكار ذره بوزون هيگز دارد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا،‌ گفته مي‌شود اين ويدئو كه بر روي سايت سرن درز كرده است، به دنبال يك خطاي فني منتشر شده و سايت آنلاين ساينس‌نيوز اين فيلم را در حالي كشف كرده كه بنا بر گزارش‌ها براي لحظاتي بر روي سايت سرن قرار گرفته و پس از آن حذف شده است.

خلاصه ويديو اين بوده كه آزمايشات برخورددهنده بزرگ هادروني به كشف شواهدي از يك ذره جديد پرداخته‌اند. از آنجايي كه اين ذره به فوتون تجزيه شده، دانشمندان اطمينان دارند كه اين ذره يك بوزون بوده اگرچه هنوز بوزون هيگز بودن آن كه جرم تمام اتمها را تامين مي‌كند، مسلم نيست.

مقام خبري سرن كه اذعان كرده انتشار فيلم بر اثر يك خطاي فني بوده، در ايميلي به سايت لايوساينس اظهار كرد: اين ويديو يكي از چندين فيلمي است كه ما براي تمام سناريوهاي ممكن از پيش ضبط كرده‌ايم. براي دلايلي كه هنوز مشخص نشده، ‌اين فيلم به مدت كوتاهي به نمايش عمومي درآمده است.

اين ذره كشف شده احتمالي از جرمي در حدود 130 برابر يك پروتون برخوردار بوده كه آن را در صورت تائيد، بزرگترين ذره ايجاد شده تاكنون مي‌كند.

جو اينكاندلا، سخنگوي آزمايش CMS در برخورددهنده بزرگ هادروني در اين ويديو مي‌گويد: ما يك ذره جديد را مشاهده كرده‌ايم. ما از شواهد كاملا قوي برخورداريم كه چيزي در آنجا وجود دارد. اين ذره در صورتي كه ما تمام اين فرآيند را تائيد كنيم كه فكر مي‌كنم اين كار انجام شود، يكي از بزرگترين ذراتي است كه تاكنون وجود داشته است.

اينكاندلا همچنين اظهار كرد: اهميت اين مشاهده مي‌تواند بسيار بسيار بزرگ باشد. وي در ادامه با طفره رفتن از موضوع مي‌گويد: تمام اين سخنان بسيار ابتدايي و مقدماتي است.

چرا اين موضوع اينقدر اهميت دارد؟

بنا بر تصور دانشمندان ذره بوزون هيگز به تمام ماده جرم آنرا اعطا كرده كه وجود آن با نظريه پيشتاز فيزيك ذرات موسوم به مدل استاندارد پيش‌بيني شده است. با اينحال اين مدل به پيش‌بيني جرم اين ذره نپرداخته و از اين رو فيزيكدانان به بررسي طيف وسيعي از جرمها براي كشف آن پرداخته‌اند.

اينكاندلا در اين ويديو گفت: هنگامي كه مي‌گوييم ما ذره را مشاهده كرده‌ايم بدين معني است كه از اطلاعات كافي براي اين كه بگوييم اين ذره در آنجا قرار داشته و بعيد است كه از بين برود، برخورداريم. اين به معني مشاهده اين ذره است.

با مطالعه اين ذره، فيزيكدانان به كشف ويژگي‌هاي آن از جمله چرخش و توازن خواهند پرداخت كه به آنها در درك اين مسأله كه آيا اين ذره با مدل استاندارد سازگاري داشته يا تنها يك ذره شبيه به بوزون هيگز بوده كه با اين مدل منطبق نيست، كمك خواهد كرد.

اينكاندلا افزود: در صورتي كه اين ذره همان بوزون هيگز باشد، يك چيز بسيار بسيار اصلي و بزرگ است. در حقيقت اين يك انقلاب است چرا كه در آن صورت از امكان مطالعه اين ذره و تفاوت آن با آنچه براي يك ذره بوزن مدل استاندارد انتظار مي‌رود برخوردار خواهيم بود.

وي در ادامه مي‌گويد: اين موضوع همچنين اگر بخواهيم مي‌تواند يك باب جديد به يك بعد كاملا جديد جهان، يك بعد ذرات جديد مانند

در حقيقت دانشمندان هر كدام از تيمهاي اطلس و CMS اجازه صحبت با يكديگر در مورد يافته‌هاي خود را تا به امروز و پيش از نشست سرن نداشته و نتايج هر تيم نزد خود آنها محفوظ مي‌ماند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
|
UNITED KINGDOM
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
0
1
سلام،خوش به حال خود ما که هنوز که هنوزه ،اندر خم......
نظرات بینندگان