arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۷۸۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۲ - ۰۷ مرداد ۱۴۰۱

نمایندگان سنای آمریکا خواستار تحریم مقامات طالبان شدند

چند نماینده مجلس سنای آمریکا با ادعای اعمال محدودیت از سوی طالبان بر مردم افغانستان طی نامه‌ای از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواسته‌اند که سفرهای خارجی مقامات طالبان ممنوع شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: چند نماینده مجلس سنای آمریکا با ادعای اعمال محدودیت از سوی طالبان بر مردم افغانستان طی نامه‌ای از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواسته‌اند که سفرهای خارجی مقامات طالبان ممنوع شود.

به نوشته بیزنس استاندارد، این نامه توسط چندین سناتور مشهور از جمله جیم ریچ، رییس کمیته‌ روابط خارجی مجلس سنای امریکا، سناتور باب مینیندز، سناتور جین شاهین و سناتور جانی ایرنست به امضا رسیده است.

همچنین در این نامه خطاب به گوترش تاکید شده است که هیچ صندلی از سازمان ملل و نهادهای وابسته به آن به دلیل نقض مکرر حقوق بشر نباید در اختیار طالبان قرار داده شود.

به گفته این سناتوران، معافیت سفر از سوی سازمان ملل بر مقام‌های طالبان به هدف نرسیده است و آنان از شورای امنیت این سازمان خواسته‌اند که سفرهای خارجی طالبان را متوقف کند.

در این نامه طالبان متهم به نقض حقوق بشر و به‌ویژه نقض حقوق زنان شده و تاکید شده است که این گروه باید با عواقب اقدامات سرکوب‌گرانه‌ خود مواجه شود.

به گفته این سناتوران در حالی که زنان افغانستان به خاطر محدودیت‌هایی که طالبان وضع کرده‌اند به‌سختی می‌توانند به خارج از خانه رفت‌وآمد کنند، اما رهبران طالبان با استفاده از معافیت سازمان ملل اجازه دارند آزادانه سفر کنند.

سناتوران آمریکایی همچنان تاکید کرده‌اند که سازمان ملل متحد باید در خصوص عدم به رسمیت شناختن بین‌المللی طالبان ثابت‌قدم بماند.

در این نامه گفته شده است که با توجه به اینکه قرار است در ماه سپتامبر در خصوص نمایندگی دائم افغانستان در سازمان ملل تصمیم‌گیری شود، این صندلی نباید در اختیار مقام طالبان قرار داده شود.

پیش از این سازمان ملل اعلام کرده بود که 2 مقام ارشد مرتبط با حوزه آموزش و پرورش طالبان را به دلیل وضع ممنوعیت بر آموزش زنان تحریم کرده است.

سازمان ملل برای 15 نفر از مقامات ارشد طالبان معافیت از ممنوعیت سفر اعمال کرده بود که به دنبال تصمیم جدید این معافیت تنها برای 13 نفر برای دو ماه تمدید شده و معافیت 2 نفر از مقامات این گروه برداشته شده است.

یک دیپلمات سازمان ملل که نخواست نامش فاش شود به AFP گفت: سازمان ملل تصمیم گرفته به دلیل اعمال محدودیت بر زنان دو مقام ارشد طالبان را تحریم کند.

وی افزود: سید احمد شیدخیل معاون وزارت آموزش و پرورش و عبدالباقی حقانی وزارت تحصیلات عالی دولت موقت طالبان به دلیل اعمال محدودیت این گروه بر آموزش زنان تحریم شدند.

این در حالی است که پس از به قدرت رسیدن طالبان، این گروه محدودیت های را آموزش و کار زنان افغانستان اعمال کرده و تاکنون اجازه بازگشایی مدارس دخترانه در مقاطع راهنمایی و دبیرستان را صادر نکرده است.

نظرات بینندگان