arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۱ - ۱۵ تير ۱۳۹۱

اعتراض به تقدم زبان روسی به زبان رسمی در اوکراین

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با تصویب لایحۀ جنجالی استفاده از زبان روسی به عنوان زبان اصلی در برخی از مناطق اوکراین، کی ایف دستخوش اعتراضات گستردۀ اوکراینی‌های ملی گرا شده است.

به گزارش انتخاب، ویتالی کلیچکو، قهرمان سنگین وزن مشت زنی جهان که در تظاهرات اعتراضی جراحاتی نیز برداشت گفت:«امروز مردم باورشان به حاکمیت قانون در اوکراین را از کف دادند. وقایع دیروز پارلمان هزاران نفر را به اینجا کشاند تا صدایشان را به گوش رئیس جمهور پاسدار قانون اساسی برسانند. مایلیم بدانیم پاسخ او به تصمیم پارلمان چه خواهد بود.»

مصوبه پارلمان اوکراین برای اینکه به صورت قانون در آید باید به امضاء ویکتور یانوکویچ برسد، رئیس جمهوری که «حزب مناطق» خود وی، طراح لایحۀ مذکور بوده است.

«الکساندر یفرِموف» از این حزب حاکم می‌گوید که یافتن راه حلی برای این مشکل و استفاده از زبان روسی به عنوان زبان اصلی به تعویق افتاده بود اما جزو برنامه رسمی حزب بود که به وقتش با آن موافقت و به آن رای شد.

با گسترش اعتراضات اوکراینی‌ها به استفاده از زبان روسی به عنوان زبان اصلی در مدارس و ادارات دولتهای محلی، بعید به نظر می‌رسد آقای یانوکویچ امضاء ریاست جمهوری اوکراین را بر پای لایحه مذکور بنشاند و آن را به صورت قانون در آورد.

معترضان اوکراینی نگران دوزبانه شدن کشورشان هستند. آنان نگرانند قانونی شدن لایحه مذکور باعث به رسمیت شناخته شدن زبان روسی در کنار زبان اوکراینی شود.

نظرات بینندگان