arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۱۴۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۳ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۱

مدارک لازم برای طلاق توافقی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

طلاق توافقی با رضایت طرفین انجام می‌شود که ما در این مطلب سعی بر این داریم، شرایط، مراحل و مدارک مورد نیاز آن‌را برای شما بیان کنیم.

زمانی‌که زندگی مشترک زوجین به پایان خود نزدیک می‌شود و طرفین دیگر تمایلی به ادامه زندگی در کنار یکدیگر ندارند، راه حلی هم‌چون طلاق پیش روی آن‌ها خواهد بود. همواره طلاق می‌تواند به دلایل مختلفی انجام پذیرد و هر یک از زوجین می‌توانند با ارائه درخواست خود به دادگاه مراحل طلاق را پیش برده و به زندگی مشترکشان پایان دهند.

مدارک لازم برای طلاق توافقی

طلاق توافقی چگونه انجام می‌پذیرد ؟

اما در عین حال در برخی از مواقع شاهد طلاق توافقی بین زوجین هستیم تا به این ترتیب با روشی مسالمت آمیز از یکدیگر جدا شوند. طلاق توافقی شرایطی دارد و بایستی پس از ارائه مدارک لازم به دادگاه، مراحل آن را طی کرده تا طرفین بتوانند در مدت زمانی بسیار کوتاه از یکدیگر جدا شوند.

از این رو قصد داریم که در ادامه این مطلب هر آن‌چه که باید در مورد طلاق توافقی بدانید را برای شما عزیزان بیان کنیم. پیشنهاد می‌کنیم که تا انتها با ما همراه باشید.

شرایط طلاق توافقی چیست ؟

طلاق توافقی طی شرایطی انجام می‌شود که طرفین به آن‌ها پایبند بوده تا بتوانند در مدت زمانی کوتاه به خواسته مشترک خود برسند. از این رو در ادامه این بخش از مطالب به شرایط طلاق توافقی اشاره شده است.

مدارک لازم برای طلاق توافقی

شرط اصلی برای طلاق توافقی، رضایت طرفین است.

پرداخت تمام حق و حقوق مالی زن در صورتی‌که آن‌ها را نبخشیده باشد.

توافق بر روی مسائلی هم‌چون نفقه، حضانت فرزندان، تقسیم اموال، مهریه و ...

ارائه گواهی عدم بارداری از طرف زن و همچنین رعایت عده طلاق

مراجعه به مراکز مشاور خانواده بهزیستی قبل از ارائه دادخواست، جهت دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق

مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی چیست ؟

برای این‌که بتوانید درخواست طلاق توافقی خود را ثبت کنید تا سریعا به آن رسیدگی شود، لازم است که مدارکی را جهت انجام این‌کار در اختیار داشته باشید. توجه داشته باشید که اگر مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی را ارائه نکنید، دادخواست شما از دفتر خدمات قضایی به دادگاه ارجاع داده نمی‌شود. از این رو در ادامه به مدارک طلاق توافقی اشاره کرده‌ایم تا در صورتی‌که قصد انجام این‌کار را دارید، در روند رسیدگی به درخواستتان مشکلی پیش نیاید.

اصل و کپی شناسنامه زوجین

اصل و کپی کارت ملی زوجین

اصل و کپی سند ازدواج یا عقدنامه محضری

وکالت نامه محضری طلاق (در صورتی‌که حق طلاق با زن باشد)

متن توافق‌نامه تنظیم شده بین زوجین

گواهی عدم بارداری زوجه به همراه شرح آزمایشات پزشکی

دریافت گواهی عدم سازش پس از شرکت زوجین در جلسات مشاوره

توجه داشته باشید که اگر سند ازدواج به هر دلیلی مفقود شده و یا در دسترس نباشد، بایستی هر یک از زوجین و یا وکیل طلاق که برای انجام این امر در کنار طرفین است، به دفتری که ازدواج زوجین در آن‌جا صورت گرفته است، مراجعه کرده و رونوشتی از سند ازدواج را تهیه و ارائه کند. در عین حال لازم به ذکر است که این رونوشت طبق بخشنامه جدیدی که در راستای طلاق توافقی ارائه شده است، حداکثر تا 3 ماه اعتبار دارد.

برای طلاق توافقی چه مراحلی را بایستی طی کرد ؟

طلاق توافقی نسبت به طلاقی که از طرف مرد و یا زن باشد روند سریع‌تری را دارد و نیازی به ارجاع داده شدن به داور ندارد. از این رو در ادامه مراحل طلاق توافقی را بیان کرده‌ایم.

مدارک لازم برای طلاق توافقی

در گام اول بایستی زوجین به مراکز مشاوره مراجعه کرده و پس انجام مشاوره‌های لازم در این زمینه، گواهی عدم انصراف از طلاق را از مرکزی که به آن مراجعه کرده‌اند، دریافت کنند.

در مرحله بعد زوجین بایستی درخواست طلاق خود را به یکی از دفاتر الکترونیک قضایی تقدیم کنند که برای این منظور نیز بایستی شناسنامه، کارت ملی و عقدنامه یا سند ازدواج طرفین به این دفتر ارائه شود.

پس از این‌که وقت دادرسی تعیین و از طریق یک پیامک از طرف سامانه ثنا به زوجین ابلاغ شد، بایستی طرفین در ساعت و روز تعیین شده در دادگاه خانواده حضور پیدا کنند. در عین حال این امکان وجود دارد که وکلای زوجین نیز به جای آن‌ها حاضر شوند.

پس از اتمام مشاوره در دادگاه، توافق‌نامه‌ای که شامل مواردی هم‌چون تعیین تکلیف مهریه، نفقه، حضانت فرزند، پرداخت حقوق مالی زن و ... است، توسط مشاور خانواده تکمیل شده و طرفین آن‌را امضا خواهند کرد.

در ادامه باردار بودن یا نبودن زوجه مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از انجام توافقات لازم در این زمینه، گواهی عدم سازش صادر شده و طرفین برای جاری شدن صیغه طلاق به دفتر طلاق ارجاع داده خواهند شد.

تکلیف مهریه در طلاق توافقی چه خواهد شد ؟

مهریه در طلاق توافقی نیز جزو حقوق اصلی زن پس از طلاق به شمار می‌آید و او حق دارد که آن‌را از همسرش طلب کند. اما این مورد بستگی به طرفین دارد و در صورت رضایت زن در رابطه با عدم دریافت مهریه، مرد نیازی به پرداخت مهریه به همسرش ندارد.

کلام آخر ...

ما در تیم دادنیک به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم که برای پیش بردن روند اجرایی پرونده طلاق خود در اسرع وقت، از یک وکیل طلاق مجرب و حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید تا نتیجه مورد نظرتان به خوبی حاصل شود.

در عین حال شما همراهان عزیز می‌توانید برای این‌که با مشاورین و وکلای مجرب ما در ارتباط باشید به سایت موسسه حقوقی دادنیک (www.dadnik.com) مراجعه کرده و از طریق شماره تماس‌های موجود برای دریافت مشاوره تخصصی در رابطه با مسائلی هم‌چون طلاق توافقی اقدام کنید.

 

نظرات بینندگان