arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۴۱۱۶
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۵ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۱

میدل ایست آی: امارات در حال مذاکره با ترکیه برای خرید ۱۲۰ پهپاد «بیرقدار» است / مبلغ این معامله شاید به دو میلیارد دلار برسد

وبگاه «میدل ایست آی»، پنجشنبه، خبر داد که گفتگو‌هایی میان مقامات امارات و ترکیه برای انعقاد یک معامله بزرگ خرید پهپاد‌های «بیرقدار» در جریان است. این وبگاه به نقل از منابع آگاه خبر داد که امارات قصد خرید ۱۲۰ پهپاد «بیرقدار» از ترکیه را دارد؛ مسئله‌ای که به‌خوبی نشان می‌دهد روابط دو طرف پس از چند سال عدم ارتباط اکنون بهبود یافته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: وبگاه «میدل ایست آی»، پنجشنبه، خبر داد که گفت‌وگوهایی میان مقامات امارات و ترکیه برای انعقاد یک معامله بزرگ خرید پهپادهای «بیرقدار» در جریان است.

این وبگاه به نقل از منابع آگاه خبر داد که امارات قصد خرید ۱۲۰ پهپاد «بیرقدار» از ترکیه را دارد؛ مسئله‌ای که به‌خوبی نشان می‌دهد روابط دو طرف پس از چند سال عدم ارتباط اکنون بهبود یافته است.

این وبگاه به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد که مذاکره میان طرف ترکیه‌ای و شرکت‌های دولتی آژانس خرید تسلیحات امارات جریان دارد.

یکی از این منابع در این باره گفت: «این ۱۲۰ پهپاد در کنار مجموعه‌ای از مهمات، مرکز فرماندهی و کنترل و آموزش هستند. این معامله شاید به دو میلیارد دلار برسد.»

یکی دیگر از این منابع اضافه کرد که قیمت هر پهپاد «Bayraktar TB2» بالغ بر پنج میلیارد دلار است و هر پهپاد نیازمند ۱۰۰ ریزمهمات هوشمند به نام MAM-L است که مجموعا قیمت آن به ۱۵ میلیون دلار می‌رسد.

وی در ادامه گفت: «هزینه دیگری نیز برای آموزش و احداث مراکز فرماندهی و کنترل وجود دارد که بر اساس تعداد پهپادها متغیر است زیرا هر مرکز می‌تواند شش پهپاد را تحت کنترل خود داشته باشد.»

مدت زمانی است که روابط ترکیه با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به‌ویژه امارات عربی متحده به حالت عادی بازگشته است.

روابط ترکیه و امارات به دلیل مسائلی چون حمایت ترکیه از قطر، پرونده لیبی، سوریه و یمن، اتهامات جاسوسی دوجانبه و امضای توافق سازش امارات با رژیم صهیونیستی طی سال‌های گذشته شاهد تنش‌های روزافزون بود؛ اما پس از دیدار سران دو کشور روابط ابوظبی و آنکارا به حالت عادی بازگشت.

نظرات بینندگان