arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۱ - ۲۳ تير ۱۳۹۱

آیت الله جوادی‏ آملی: ایام پایانی شعبان زمان حسابرسی اعمال است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آیت‏الله جوادی‏ آملی از مراجع عظام تقلید ایام پایانی ماه مبارک شعبان را زمان حسابرسی اعمال یکساله انسان و ماه رمضان را آغاز سال دینی توصیف کرد.

آیت‏ الله عبدالله جوادی‏ آملی در جمع کارکنان نیروی زمینی سپاه پاسداران، خانواده شهدا، اعضای ستاد اقامه نماز جمعه شهرستان پاکدشت و جمعی از اهالی محلی در مسجد قائم آل محمد (عج) محله احمدآباد دماوند اظهار داشت: آنچه در بخش پایانی ماه پرخیر و برکت شعبان مهم بوده، این است که ما مسئله محاسبه را درست ارزیابی کنیم.

وی ادامه داد: سر این نکته در آن است که همه ما در هر شبانه‏روزی موظف هستیم تا اهل حساب باشیم، زیرا بهترین سرمایه که عمر است را می‏دهیم و باید در برابر این سرمایه چیزی به دست آوریم.

این مرجع با اشاره به احادیثی از ائمه اطهار (ع) خاطرنشان کرد: در احادیث ائمه اطهار (ع) نیز آمده است که "کسی که اهل حساب نباشد، از ما نیست".

وی تصریح کرد: اما راز طرح این محاسبه در چنین روزی یعنی ایام پایانی ماه پرخیر و برکت شعبان آن است که هر کس برای خود یک دوره سالانه دارد.

جوادی‏آملی اضافه کرد: دوره سالانه یک کشاورز روز نخست فصل پاییز است؛ دوره سالانه یک دانشجو روز نخست سال تحصیلی است و سال عمومی نیز که همه دارند در ماه فروردین است؛ البته این دوره سالانه مربوط به نو شدن حیات گیاهی است و نمی‏تواند برای حیات انسانی نیز احتساب شود.

این مرجع عالی‏قدر جهان تشیع افزود: اما آن سالی را که دین در دعاها و روایات تعقیب می‏کند، این است که اول ماه مبارک رمضان، اول سال است.

وی ادامه داد: این موضوع علاوه بر دعاهای روز نخست ماه مبارک رمضان در روایاتی که این ماه مبارک را معرفی می‏کند نیز آمده است.

جوادی‏آملی اضافه کرد: کسانی که در مسائل اخلاقی، محاسبه نفس و مراقبه نفس کار می‏کنند، عمری که سرمایه است می‏دهند و چیزی که برابرش می‏گیرند را در روزهای پایانی ماه شعبان و آغاز ماه مبارک رمضان محاسبه می‏کنند.

این مرجع عالی‏قدر جهان تشیع افزود: یک تاجر و دانشجو نیز در آخر سال کاری و درسی امور خود را حسابرسی می‏کنند.

این مرجع با بیان اینکه جانبازان باید قدر خود را بدانند، خاطرنشان کرد: شما جانبازان و خانواده شهدا که به لطف الهی به شهدا وابسته‏اید، باید قدر این نعمت را بدانید.

وی ادامه داد: جامعه قدر شما را می‏داند، اما امید آن است که خود قدر خود را بدانید و برای نظام دعا کنید و فرزندان خود و جامعه را از دعای خود تامین کنید.

جوادی‏ آملی اضافه کرد: کوشش خالصانه کارکنان سپاه در این مدت طولانی مدنظر خدای سبحان خواهد بود.

منبع: خبرگزاری فارس
نظرات بینندگان