arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۶۷۰۲
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۵ - ۰۶ مهر ۱۴۰۱

معرفی موسیقی‌ های ارزشمند و حماسی دفاع مقدس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برای بسیاری از افراد موسیقی و همچنین مداحی‌ها ارزشمند و حماسی دفاع مقدس در تمامی این سال‌ها ارزش زیادی دارد. این افراد به این سبک از آهنگ‌ها علاقه ‌داشته ‌دارند و با گوش‌ دادن به آن‌ها به یاد دفاع مقدس می‎افتند. به همین منظور ما می‌خواهیم در این متن، لیستی از این موسیقی‌ها را توضیح دهیم.

لیستی از موسیقیهای ارزشمند و حماسی دفاع مقدس

معرفی موسیقی‌ های ارزشمند و حماسی دفاع مقدس

 برخی از افرادی که در حرفه موسیقی فعالیت دارند، در طی هشت­سال جنگ تحمیلی حضور موثر داشتند و حتی به جبهه‌ها اعزام می‌شدند تا برای روحیه بخشیدن به رزمندگان، اجراهای مختلف داشته ‌باشند.

حتی بسیاری از این افراد، به‌عنوان چهره‌های معروف به جبهه اعزام شده و به دفاع پرداختند. در طول هشت سال دفاع مقدس، موسیقی‌های متنوعی با مضمون جنگ تحمیلی اجرا شد که هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد. برخی از این موسیقی‌ها بی‌کلام هستند؛ برخی دیگر مضمون غمگین دارند و حتی در برخی از موارد می‌توان موسیقی‌هایی با ساختار کلاسیک در این زمینه دید.

در این میان، برخی از آهنگ‌های کویتی پور هم طرفداران خاص خود را دارد و از رسانه‌ها به مناسبت سالگرد دفاع مقدس پخش می‌شود.

برخی از این موسیقی‌ها با ساختار موسیقی سنتی ایرانی عجین ‌شده‌اند و برخی حتی با موسیقی محلی ساخته ‌شدند. برخی از آهنگ های غمگین، مداحی یا سروده‌های محلی در طول دفاع مقدس را در ادامه توضیح می‌دهیم.

صبح پیروزی (خجسته باد) با صدای محمد گلریز

این موسیقی تقریبا برای همه‌ی ما آشناست و یکی از مشهورترین قطعات موسیقی دفاع مقدس است. این آهنگ در 3 خرداد 1361 به صورت متوالی از صدا و سیما پخش شد و از همان ابتدا تا به الان، طرفداران زیادی دارد. گوشه‌ای از متن این آهنگ را می‌توانید در زیر مشاهده کنید.

از صلابت ملت و ارتش و سپاه ما

جاودانه شد از فروغ سحر پگاه ما

صبح آرزو دمیده از کرانه­ها

شاخه‌های زندگی زده جوانه‌ها

این پیروزی خجسته باد این پیروزی

خلبانان (پرواز کن) با صدای جمشید نجفی

این آهنگ پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1360 به‌عنوان یکی از موسیقی‌های معروف در طول دفاع مقدس شناخته ‌شد. این قطعه به­صورت سنتی و با سازهای محلی و آذربایجانی سروده شده‌است.

از دیگر آهنگ‌ و مداحی‌های دفاع مقدس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بعد از اون پرواز؛ مرتضی باب

شهدا؛ حامد زمانی

یاران چه غریبانه رفتند از این خانه

سرود فرمان رسیده از خمینی رهبر ایران؛ صادق آهنگران

قطعه معروف ممد نبودی ببینی برای دفاع مقدس؛ از کویتی‌پور

موزیک قدیمی کجایید ای شهیدان خدایی برای دفاع مقدس

برخی از قطعه‌های بی کلام برای دفاع مقدس

آهنگ کربلا کربلا؛ از اکبر شریعت

موزیک سوی دیار عاشقان؛ از صادق آهنگران

سخن پایانی

هرکدام از این آهنگ‌ها با هر لحن و سبکی، ما را به یاد خاطرات دفاع مقدس و ارزشمندی افرادی می‌اندازد که در این میان، جان خود را از دست دادند.

اگر به دنبال دانلود آهنگ های جدید هستید، می‌توانید به سایت موزیکو مراجعه کنید و هر آهنگ و یا نوحه‌ای را که مدنظر دارید، با بهترین و بالاترین کیفیت دانلود کنید.

 

نظرات بینندگان