arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۷۸۸۰
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۰۶ - ۱۶ مهر ۱۴۰۱

صبحانه خبری، ۱۶ مهر ۱۴۰۱؛ از بیانیه نهایی پزشکی قانونی درباره مهسا امینی تا اقدام تازه کانادا علیه ۱۰ هزار عضو سپاه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

بیانیه پزشکی قانونی درباره مهسا امینی
پزشکی قانونی در بیانیه ای اعلام کرد: با استناد به مدارک پزشکی بیمارستانی، بررسی سی. تی اسکن مغز و ریه، نتایج معاینه ظاهری جسد و کالبدگشایی، آزمایشات آسیب شناسی، فوت نامبرده ناشی از اصابت ضربه به سر و اعضا و عناصر حیاتی بدن نبوده است. پزشکی قانونی اعلام کرده «متوفیه توانایی لازم جهت جبران و تطابق با وضعیت ایجاد شده را نداشته، لذا در شرایط مذکور دچار اختلال ریتم قلب و کاهش فشار خون و متعاقب آن کاهش سطح هوشیاری شده» و نیز «به دلیل انجام عملیات احیای قلبی ـ تنفسی غیرموثر در دقایق حساس اولیه، دچار آسیب مغزی شده.»

معاون دانشگاه تهران: تا سه روز آینده، هیچ دانشجویی در بازداشت نخواهد بود
«علیرضا وجهی» معاون دانشجویی دانشگاه تهران در پاسخ به سوالی درباره وضعیت دانشجویان بازداشتی دانشگاه تهران در پی ناآرامی‌های اخیر، گفت: اکثر دانشجویان دانشگاه تهران که در طول دو هفته اخیر توسط مراجع مسئول بازداشت شده بودند، آزاد شده‌اند. او اظهار کرد: بر اساس صحبت و هماهنگی که با مسئولین و مراجع مربوطه بعمل آمده است تا سه روز آینده، هیچ دانشجویی از دانشگاه تهران بخاطر ناآرامی‌های اخیر در بازداشت نخواهد بود.

اقدام تازه کانادا علیه 10 هزار عضو سپاه
جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا می‌گوید دولت او در حال اتخاذ گام هایی برای ممانعت از ورود اعضای ارشد نظام جمهوری اسلامی - از جمله اعضای سپاه پاسداران به کانادا است. ترودو گفت که این اقدام بر 50 درصد سپاه- تقریباً 10 هزار عضو - تأثیر خواهد گذاشت و دائمی خواهد بود.

توضیحات مدیر کل پزشکی قانونی تهران درباره پرونده مهسا امینی
مهدی فروزش، مدیر کل پزشکی قانونی تهران گفت: جمع بندی علت فوت مرحومه مهسا امینی به تایید یک کمیسیون ۱۹ نفره از پزشکان رسیده است. در سایر پرونده ها برای تعیین علت فوت تنها یک پزشک نظر تخصصی می دهد اما در این مورد خاص به دلیل دستور مقام قضایی کمیسیونی با ۱۹ پزشک در تخصص‌های مختلف( مغز و اعصاب، قلب و عروق، فوق تخصص غدد و …) تشکیل شد که تنها ۵ نفر آنها شاغل در سازمان ما بودند.

فرمانده نیروی انتظامی: ۱۷ نفر با سلاح جنگی دستگیر شدند
سردار حسین اشتری فرمانده کل انتظامی کشور گفت: پروژه کشته سازی راهبرد دشمن است و در این حوادث نیز کسانی که به قتل رسیدند که اصلاً در محل‌های تجمعات حضور نداشتند یا با سلاح‌هایی به قتل رسیده که در اختیار نیرو‌های حافظ امنیت نبود بعضاً با چاقو و سلاح سرد و سلاح‌هایی که هیچ کدام از مجموعه‌های امنیتی ما در صحنه نداشتند کشته شدند چرا که پلیس از گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرده البته غیر از دفاع از مقر که بحث آن جدا است.او گفت: ۱۷ نفر با سلاح جنگی دستگیر شدند که کار آنها آشوب بود.

صدیقی: خواستند از دانشگاه شریف انتقام بگیرند، چون این دانشگاه یک هیات دارد که گاهی شصت هزار مستمع دارد
امام جمعه موقت تهران با اشاره به برخی حوادث در دانشگاه ها گفت: اینها دانشگاه ها را هدف گرفتند. آنها خواستند از دانشگاه شریف انتقام بگیرند؛ چراکه دانشگاه شریف یک هیات فاطمه زهرا(س) دارد که گاهی شصت هزار مستمع دارد. اساتیدی در این دانشگاه هستند که در کنار دانشجویان هیاتی ما حضور دارند و در بعد علمی و فرهنگی کار کردند. اینها خواستند در آنجا زهری بریزیند و به زودی معلوم می‌شود که این تلاش‌شان بی‌فایده بوده است.

وزارت خارجه: به اقدامات محدود کننده علیه مردم ایران پاسخ متقابل خواهیم داد
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران قطعنامه اخیز پارلمان اروپا را مداخله جویانه و متضمن پیشداوری‌های یک جانبه و بی پایه در قبال جمهوری اسلامی ایران دانست. وی متذکر شد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس احترام و منافع متقابل، آماده تعامل دوسویه با تمامی طرفهاست، اما در برابر هرگونه تلاش برای اعمال فشار یا توسل به اقدامات محدود کننده علیه مردم ایران، قاطعانه ایستادگی کرده و بدان پاسخ متقابل و متناسب خواهد داد.

نماینده مجلس: حجاب هیچ اجبار و محدودیتی در کشور ما ندارد
علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: چهره‌ها و فرهیختگان نباید اجازه دهند پولی نژادهایی مانند مسیح علی‌نژاد راه رضاخان را ادامه دهند و انگلیسی‌هایی که نمی‌خواهند مردم ایران تاریخ یکصد ساله خود را بدانند، برای ما تعیین تکلیف کنند آن هم در موضوعاتی مانند حجاب که هیچ اجبار و محدودیتی در کشور ما ندارد و رشد کشور در حوزه علم و فناوری و دستیابی به مرزهای دانش مهمترین عامل دشمنی دشمنان با ایران است.

علم الهدی: اگر بی حجابی رایج شد، باعث می‌شود جوانی که باید مجاهد شود، بی‌بند و بار می‌شود
علم الهدی امام جمعه مشهدگفت: اگر بی‌حجابی رایج شد، در نتیجه بی‌حجابی، فساد اخلاقی، گرایش‌های جنسی و آزادی‌های ولنگار و شیطانی باعث می‌شود تا جوانی که باید مجاهد، ایثارگر و در مسیر اسلام باشد، تبدیل به یک انسان بی بند و بار شود. بی‌حجابی جریانی است که دشمن آن را شناخته، از صدسال قبل تاکنون بر آن برنامه‌ریزی کرده و هر جا خواسته در برابر اسلام قد علم کند، از بی‌حجابی و ترویج فساد استفاده کرده تا نظام اسلام را در یک نقطه عالم کمر بشکند.

واکنش آیت الله مکارم شیرازی به موضوع مهسا امینی
آیت الله مکارم شیرازی در دیدار سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی کشور از تلاش‌های این نیرو قدردانی کرده و گفتند: نیروی انتظامی به خوبی توانسته در برابر ناامنی‌ها در میدان حضور پیدا کند. او گفت که لازم بود درباره مرگ خانم امینی نیروی انتظامی گزارش جدی و فوری از تحقیقات خود ارائه می‌دادند. او با بیان اینکه اکثریت مردم پایبند به حجاب و عفاف هستند تاکید کرد که دشمنان خارجی، فضای مجازیِ رها و مشکلات اقتصادی از علل اصلی حوادث اخیر است؛ تا زمانی که این عوامل باشد، احتمال آشوب وجود دارد.

نظرات بینندگان