arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۴۵۱۲
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۱ - ۰۳ آذر ۱۴۰۱

همه چیز درباره عوارض خروج از کشور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به کسانی که قصد ترک ایران به مقصد یک کشور خارجی برای مهاجرت دائم، گردشگری، امور تجاری و … را داشته باشند، عوارض خروج از کشور تعلق می گیرد. مبلغ این عوارض به نسبت تورم مدام تغییر می کند و مسافران پیش از خروج از کشور باید از آن اطلاع پیدا کنند. بهتر است پیش از رسیدن به فرودگاه نسبت به پرداخت این هزینه اقدام کنید تا باعث ایجاد تأخیر در پروازتان نشود. در ادامه با ما همراه باشید تا همه چیز درباره پرداخت عوارض برای خروج از کشور را با هم بررسی کنیم.

همه چیز درباره عوارض خروج از کشور

آشنایی با مالیات خروج از کشور

عوارض خروج از کشور وجهی است که هر شخص در هنگام خروج از کشور باید به دولت بپردازد. پرداخت این عوارض برای افراد زیر دو سال هم الزامی است. البته در مواردی، استثنائاتی هم وجود دارند که در ادامه به سراغ آنها می رویم.

این عوارض از سال 1364 تصویب و اجرایی شد و تا سال 1398 به حساب شهرداری ها واریز می گردید. اما با مصوبه ای که در بهمن ماه سال 1398 اجرا شد، نام آن به مالیات خروج از کشور تغییر کرد و به حساب دولت متصل شد. بخش کوچکی از این مبلغ به سازمان گردشگری داده می شود و بخش دیگری هم برای بهسازی و بازسازی روستاهای مرزی کشور استفاده می شود.

برای رزرو بلیط هواپیما از ایرلاین های مختلف مانند هواپیمایی ایران ایر می توانید به فلای تودی مراجعه کنید و در بین گزینه ها، بهترین را انتخاب کنید.

مالیات خروج از کشور در سال 1401

در سال 1401 نیز مانند سال قبل، مبلغ مالیات خروج از کشور 400 هزار تومان برای بار اولی است که قصد خروج از کشور را دارید. موارد دیگر را می توانید در جدول زیر بیابید.

همه چیز درباره عوارض خروج از کشور

چه کسانی از پرداخت مالیات خروج معاف هستند؟

خدمه پرواز، کشتی، قطار و دیگر افرادی که مجبور هستند به حسب شغل خود با وسایل حمل و نقل عمومی و تجاری از کشور خارج شوند.

کسانی که دارای گذرنامه های سیاسی یا خدمت هستند.

بیمارانی که برای درمان خارج می شوند و دارای مجوز از شورای پزشکی هستند. همراه بیمار هم می تواند از تخفیف ۴۰ تا ۶۰ درصدی استفاده کند.

جانبازان جنگ تحمیلی

دانشجویانی که در خارج از کشور تحصیل می کنند (با مجوز) و از آخرین بازگشتشان به کشور، بیشتر از سه ماه گذشته باشد.

مسافران عراق در ایام اربعین حسینی

افراد مقیم در کشورهای دیگر

کسانی که از وزارت کار و امور اجتماعی برای کار در کشور دیگر، ویزای کار دریافت کرده باشند.

آخرین مصوبات مجلس درباره عوارض خروج از ایران

بر اساس آخرین مصوبات مجلس شورای اسلامی، تمامی اعضای تیم های ملی ورزشی ایران تنها یک بار ملزم به پرداخت این عوارض هستند و در دفعات بعدی، معاف خواهند بود.

دیگر مصوبه اخیر مجلس این است که چنانچه در روستاهای مرزی زندگی می کنید یا برای بار دوم در سال به زیارت عتبات عالیات می روید، نیازی به پرداخت این مالیات نخواهید داشت.

روش های پرداخت مالیات خروج از کشور

روش های گوناگونی برای پرداخت این مالیات وجود دارند که آسان ترین آن ها استفاده از اپلیکیشن ها و سامانه های آنلاین است.

ایوا اپلیکیشن پرداخت عوارض خروج از کشور و مربوط به سامانه سداد است. می توانید این اپلیکیشن را از اپ استور، گوگل پلی استور، کافه بازار و وب سایت سامانه سداد دانلود کنید.

وب سایت سامانه سداد

وب سایت بانک ملی ایران

پیام رسان بله که به بانک ملی ایران تعلق دارد.

با پرداخت این هزینه، قبل از مراجعه به فرودگاه می توانید در وقت خود صرفه جویی کنید. چرا که در فرودگاه برای پرداخت مالیات خروج، وقتتان گرفته نمی شود و تنها با نشان دادن رسید پرداخت می توانید تأییدیه خروج از کشور را دریافت کنید. بد نیست این نکته را هم بدانید که تا ۳۰ دقیقه پیش از پرواز می توانید نسبت به پرداخت این هزینه اقدام کنید.

همچنین با مراجعه به شعب بانک ملی یا دستگاه های خودپرداز بانک ملی می توانید این هزینه را به راحتی پرداخت کنید. در فرودگاه ها نیز دستگاه های خودپرداز غیرنقدی برای واریز مالیات خروج، تعبیه شده اند.

شماره حساب واریز مالیات خروج از ایران ۲۱۱۰۱۰۰۲۵۰۰۰۹ بانکی ملی به نام اداره کل امور مالیاتی کشور است.

اگر قصد سفر خارجی دارید، می توانید بلیط هوایی مورد نظر خود را از بین تمامی شرکت های معتبر هواپیمایی مانند ایران ایر و دیگر ایرلاین ها از طریق فلای تودی رزرو کنید. 

بهترین زمان پرداخت عوارض

قبض پرداخت مالیات خروج از کشور، یکی از مدارک مهمی است که پیش از سفر باید همراه داشته باشید. توصیه می کنیم که پرداخت آن را به روزها و ساعت های پایانی سفر موکول نکنید. امکان دارد اتفاق پیش بینی نشده ای رخ دهد و این کار را فراموش کنید. از سوی دیگر، چنانچه خواهان گرفتن ارز مسافرتی باشید، باید عوارض خود را از قبل پرداخت کرده باشید. بهتر است از روزهای قبل، هزینه خروج از کشور را واریز کنید. اما اگر به هر دلیل نتوانستید، تا 30 دقیقه پیش از سفر فرصت این کار را خواهید داشت.

همه چیز درباره عوارض خروج از کشور

استرداد هزینه خروج از کشور

در صورتی که در پرداخت هزینه عوارض خروج اشتباهی مرتکب شوید، می توانید با مراجعه به وب سایت evat.ir درخواست استرداد مبلغ داشته باشید. همچنین اگر عوارض را پرداخت کردید، اما به هر دلیل مانند کنسل کردن بلیط، نتوانستید پرواز خود را انجام دهید، تا پایان سال جاری فرصت دارید از آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که اعتبار مالیات پرداخت شده یک سال نیست و تنها تا پایان سال جاری است.

جمع بندی

یکی از آخرین اقداماتی که پیش از خروج از کشور باید انجام دهید، پرداخت عوارض خروج است. تا 30 دقیقه قبل از پرواز فرصت دارید، آن را به حساب دولت واریز کنید. برای واریز این هزینه می توانید از اپلیکیشن ها و سامانه های آنلاین بله و ایوا استفاده کنید. همچنین می توانید با مراجعه به بانک ملی یا دستگاه ATM اقدام به پرداخت مالیات خروج از کشور کنید. پرداخت این هزینه به غیر از برخی موارد استثنا که در قانون آمده اند، شامل تمامی افراد دارای پاسپورت ایرانی که ساکن کشور هستند، می شود. مسافرین پروازهای عادی بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان با توجه به دفعات خروج از کشور، باید هزینه پرداخت کنند. البته این مالیات برای سفرهای زیارتی کاهش می یابد.

به یاد داشته باشید که بلیط پرواز خود را می توانید از فلای تودی با بهترین قیمت و در کمترین زمان رزرو کنید. در فلای تودی امکان مقایسه و انتخاب بلیط مورد نظر خود را از بین تمامی شرکت های هواپیمایی مانند ایران ایر، ماهان و ... خواهید داشت. به این ترتیب چنانچه مایل باشید می توانید مقرون به صرفه ترین بلیط را رزرو کنید.

نظرات بینندگان