arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۵۰۷۱
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۰۷ - ۰۸ آذر ۱۴۰۱

صبحانه خبری، ۸ آذر ۱۴۰۱؛ از برداشتن ۶۳ میلیارد تومان از جیب مردم برای سفر مجانی عده ای خاص به جام جهانی تا تکذیب آزادی وریا غفوری و آزاد شدن محمود شهریاری پس از دو ماه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

معاون استاندار اصفهان: یکی از کارکنان سپاه به شهادت رسید
محمدرضا جان‌نثاری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان از اقدام مسلحانه علیه یک تن از کارکنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اصفهان خبر داد. او گفت: یکی از همکاران رده‌های سپاه به‌نام رضا داستانی با سلاح گرم مورد اصابت چند گلوله قرار گرفت و بلافاصله به بیمارستان منتقل شد و مورد عمل جراحی قرار گرفت که متأسفانه تلاش پزشکان مؤثر واقع نشد و ایشان جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

آزادی ۷۰۹ نفر از زندانیان ۱۲ استان
در پی دستور رئیس قوه قضاییه روز یکشنبه در استان تهران ۴۶ نفر آزاد شده بودند که امروز این تعداد به ۱۹۵نفر افزایش یافته است، ۱۴ نفر در استان هرمزگان، ۲۰ نفر در استان آذربایجان غربی، ، ۵۷ نفر در استان البرز، ۶ نفر در استان کرمان، ۱۸ نفر در استان کردستان، ۲۰۴ نفر در استان فارس، ۷۸ نفر در استان مازندران، ۸۰ نفر در استان مرکزی، ۳۰ نفر در استان بوشهر و ۶ نفر در استان خراسان جنوبی آزاد شدند. همچنین در استان سمنان ۷ نفر آزاد و ۲۳ نفر از متهمان اتفاقات اخیر که تأثیر عمل آنان در ارتکاب بزه خفیف بوده از ارفاقات قانونی بهره‌مند شدند.

حتی اگر مکالمه نکنید، باید هر ماه ۲۰ هزار تومان به مخابرات بپردازید
شرکت مخابرات ایران برای هر مشترک تلفن ثابت شهر تهران، حداقل هزینه ماهانه تلفن ثابت ۲۰ هزار تومان با آیتمی بعنوان خدمات صوتی تلفن ثابت درج کرده که مشترک با پرداخت آن می‌تواند از ۴۴۴۴ دقیقه مکالمه شهری رایگان یا ۵۹۲ دقیقه مکالمه بین استانی یا ۳۱۷ دقیقه مکالمه تلفن همراه بهره‌مند شود. این مبلغ در سایر استان‌ها و شهر‌های کشور متغیر است.

دادستان: فوت یاسین جمال‌زاده بر اثر شلیک ماموران نبوده
دادستان عمومی و انقلاب مرکز گیلان در ارتباط با فوت یاسین جمال‌زاده در حوادث اخیر در شهرستان رضوانشهر عنوان کرد: مطابق تحقیقات به عمل آمده و بررسی گزارش‌های نهاد‌های انتظامی و امنیتی فوت یاسین جمال‌زاده در اثر شلیک ماموران انتظامی و یا ماموران حافظ امنیت نبوده است.

فرمانده سپاه کردستان: دشمنان ۵۲۹ میلیون دلار برای اغتشاشات هزینه کرده
سردار سیدصادق حسینی فرمانده سپاه بیت‌المقدس استان کردستان با ذکر اینکه عوامل ضدانقلاب با اجرای پروژه کشته‌سازی دنبال ایجاد و گسترش رعب و وحشت در جامعه بودند، خاطرنشان کرد: دشمنان 529 میلیون دلار برای اغتشاشات و 295 میلیون دلار جهت مقابله با برنامه هسته‌ای ما هزینه کرده و 53 میلیون دلار در اقلیم کردستان در اختیار گروهک‌های معاند و ضدانقلاب قرار دادند.

تکذیب تهدید سردار قاآنی علیه بغداد
شبکه خبری المیادین به نقل از برخی منابع ایرانی ادعای مطرح شده در روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز درباره ایران را رد کرد. این روزنامه انگلیسی اخیرا ادعا کرده بود که سردار «اسماعیل قاآنی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جریان سفر به بغداد، تهدید کرده بود که در صورت عدم جلوگیری از نفوذ تروریست‌های تجزیه طلب به داخل خاک ایران، تهران عملیات زمینی در شمال عراق را آغاز خواهد کرد.

وزارت خارجه: ایران با «کمیته حقیقت‌یاب» همکاری نخواهد کرد
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه گفت که جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه همکاری با کمیته سیاسی تحت عنوان «کمیته حقیقت یاب» نخواهد داشت. روز دوم آذرماه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد قطعنامه علیه ایران درباره آنچه «وضعیت حقوق بشر در ایران» خوانده شده را به تصویب رساند. تصویب این قطعنامه به معنای موافقت این شورا با ایجاد یک «هیأت حقیقت‌یاب» درباره ادعاها در خصوص «نقض حقوق بشر توسط ایران» در حوادث اخیر است. 

عبور سکه از ۱۷ میلیون
دیروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک‌میلیون و ۵۴۴ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۷میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود.

نصب موانع خیابانی در مسیر اعتراضات چین
در پی اعتراضات بی‌سابقه در چین مسیر اعتراضات در شانگهای با موانع آبی‌رنگ محدود شده است. تصاویری که از شهر منتشر شده خیابان‌ها را آرام نشان می‌دهد. روز یکشنبه، علاوه بر شانگهای، در شهرهای در چنگدو و شیان و همچنین ووهان نیز تظاهرات برگزار شد.

رئیس قوه قضاییه: اگر فردی حرف دروغ یا ادعای بدون سندی را منتشر کرد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن او را احضار کنید
محسنی اژه ای گفت: فردی که دروغی می‌گوید یا ادعای بدون سندی مطرح می‌کند را احضار کنید و از او بپرسید دلیل، منطق و مدرکش چیست؟ اگر فرد احضار شده دلیل و مدرک داشت و سوء نیت او احراز نشد که هیچ، اما اگر سوء نیت او احراز شد و گفت جور دیگر فکر می‌کردم و سعی بر جبران و اصلاح داشت نوع برخورد باید فرق داشته باشد ولی کسی که دروغ گفته، سوء نیت او هم مشخص شده، از رفتار و گفتارش مشخص است کار خود را ادامه می‌دهد و در تلاش در راستای اهداف دشمن است، کیفرخواست بزنید و پرونده را بلافاصله به دادگاه ارسال کنید.

اظهارات رییس دانشگاه تهران علیه برخی اساتید
سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران گفت: برخی اساتید که تعداد آن‌ها انگشت‌شمار بود به بهانه اینکه «جامعه را دوقطبی نکنیم»، در مقابل افرادی که مبنا‌ها و چهارچوب‌ها را زیر پا گذاشتند، حاکمیت نظام اسلامی و اجرای احکام الهی را زیر سوال بردند و حتی با تهدید مانع از حضور برخی دانشجویان و اساتید در کلاس درس شدند، دچار مماشات شدند و عافیت‌طلبی را پیشه خود کردند.

پیشنهاد عفو عمومی ایرانیان خارج از کشور
سیدحسین موسویان با بیان اینکه اکثر کشور‌ها از اتباع دو تابعیتی خود به عنوان سرمایه و فرصت استفاده می‌کنند، اما در کشور ما نسبت به دوتابعیتی‌ها دید منفی وجود دارد گفت: ایرانی‌های مقیم خارج عمدتا برای سفر به ایران دچار وحشت هستند. او گفت: احمد مهدوی دامغانی چند سال آخر خیلی دلش میخواست برگردد به ایران، اما می‌گفت می‌ترسم من پیرمرد را بگیرند و به زندان بیاندازند. او با بیان اینکه ۹۵ درصد از ایرانی‌ها خارج به هیچ گروهی وابستگی ندارند تاکید کرد که صدور فرمان عفو عمومی ایرانیان خارج از کشور می‌تواند بسیار موثر و نتیجه بخش باشد. او همچنین پیشنهاد داد که هر یک میلیون ایرانی مقیم خارج می‌توانند یک نماینده در مجلس داشته باشند.

چه خوب که دستور اژه‌ای مصادیق بیشتری پیدا کند
مهدی فضائلی، عضو دفتر نشر آثار رهبر انقلاب در توییتی نوشت: در پی دستور رئیس قوه_قضاییه مبنی بر مساعدت زندانیانی که شرایط بهره مندی از ارفاقات قانونی را دارند، ۵۸۳زندانی از زندانهای مختلف در کشور آزاد شدند. چه خوب است دستور خردمندانه آقای محسنی اژه‌ای مصادیق بیشتری پیدا کند و افراد بازداشت شده در وقایع اخیر هم به حداقل برسند.

محمود شهریاری آزاد شد
محمود شهریاری که به دلیل حوادث اخیر، از ششم مهرماه بازداشت شده بود، پس از ۲ ماه از زندان آزاد شد.

تکذیب آزادی وریا غفوری
تسنیم نوشت: یک منبع مطلع خبر داد که وریا غفوری که از ۳ آذر ماه در بازداشت به سر می‌برد، پس از طی مراحل قضایی، ساعاتی قبل از زندان اوین آزاد شد اما میزان خبرگزاری قوه قضاییه در واکنش به این خبر نوشت: برخلاف برخی ادعاها، وریا غفوری آزاد نشده است.

سئوالات برخی خبرنگاران اعزامی از ایران از سرمربی امریکا
گرگ برهالتر در نشست خبری پیش از دیدار تیم ملی آمریکا مقابل ایران با سوالاتی از جمله اینکه چرا ایرانی‌ها نمی‌توانند به راحتی به آمریکا سفر کنند؟ یا چرا ناوگان امریکا، خلیج فارس را ترک نمی‌کند مواجه شد. برخی خبرنگاران اعزامی از ایران از سرمربی امریکا پرسیدند چند درصد از مردم دنیا از پیروزی ایران خوشحال خواهند شد؟ و یا اینکه از اینکه مربی کشوری با تبعیض علیه سیاه پوستان هستید، راضی هستید؟

۶۳ میلیارد تومان از جیب مردم برای سفر مجانی عده ای خاص به جام جهانی
روزنامه اینترنتی فراز نوشت: از امیرحسین ثابتی، مجری برنامه جهان‌آرا، تا دانیال معمار سردبیر روزنامه همشهری. سینا کلهر، معاون فرهنگی و ورزش همگانی وزارت ورزش اعزام ۱۰۰ نفر به قطر با همکاری وزارت ورزش را تایید کرد. تعدادی از حاضرین در دوحه نیز توسط دیگر سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی به قطر اعزام شده‌اند که به گفته برخی روزنامه‌نگاران، تعدادشان به ۳۵۰ نفر می‌رسد. حداقل هزینه سفر ۱۰ روزه قطر، حدود ۴هزار دلار است. یعنی یک میلیون و ۸۰۰هزار دلار هزینه از سفره مردم برای ارسال فعالان رسانه‌ای به قطر برای تولید محتوایی که هرچه باشد، حتی به پوشش اخبار رقابت‌های جام‌جهانی نزدیک هم نیست.

 

نظرات بینندگان