arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۶۷۹۱
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۳ - ۲۲ آذر ۱۴۰۱
در گفت و گو با «انتخاب»:

رشیدی‌کوچی، نماینده مجلس: در حوادث اخیر اینستاگرام کمال همکاری را با دشمنان کشور داشت/ اگر قرار است در زمینه شبکه‌های اجتماعی اقدامی انجام دهیم، باید توجه داشته باشیم که عده‌ای از طریق این فضا درآمد کسب می‌کنند

یک نماینده مجلس درخصوص نامه اخیر مرکز ملی فضای مجازی به کمپانی «متا» مبنی بر مهلت 10 روزه معرفی نماینده برای استقرار در ایران، ضمن تاکید بر اینکه متن نامه را تاکنون نخوانده است، می‌گوید که اینستاگرام در این زمینه کمال همکاری را با دشمنان کشور داشت. حتی شاهد بودیم که صفحاتی که بیشترین تحریک و تشویق به خشونت را می‌کردند، مانع فعالیت‌شان نشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پایگاه خبری «انتخاب»: مرکز ملی فضای مجازی ایران در نامه‌نگاری که با شرکت «متا» کرده است، شرط ادامه فعالیت اینستاگرام و واتس‌اپ در کشور را معرفی نماینده مسوولیت‌پذیر در ایران، گذاشته است. به این شرکت فرصت داده شده تا حداکثر ظرف ۱۰ روز آینده، نماینده رسمی مسوولیت‌پذیر مستقر در ایران معرفی کند تا امکان فعالیت پایدار این دو پلتفرم فراهم شود.

جلال رشیدی کوچی در گفتگو با «انتخاب» در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه باتوجه به اینکه این خواسته در طرح صیانت هم قید شده بود، آیا مقدمه‌ای برای فیلترینگ دائمی این دو شبکه اجتماعی است، گفت: «من این نامه را نخوانده‌ام و الان از شما می‌شنوم. نمی‌دانم در متن چه بوده؛ آیا قید شده است که اگر نماینده‌ای نداشته باشند شبکه‌های اجتماعی باز می‌ماند یا بسته. آنچه مشخص است، این است که با توجه به گفته مسئولان مربوطه، شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی امنیت ملی فیلترینگ این دو شبکه مربوط به اغتشاشات اخیر بوده است.»

وی خاطرنشان کرد: «ناگفته نماند که اینستاگرام در این زمینه کمال همکاری را با دشمنان کشور داشت. حتی شاهد بودیم که صفحاتی که بیشترین تحریک و تشویق به خشونت را می‌کردند، مانع فعالیت‌شان نشد. در واقع اگر ما داریم از موازینی دفاع می‌کنیم باید همه جانبه آن را ببنیم. این در حالی است که ما می‌بینم اینستاگرام در ترکیه بلافاصله بعد از عملیات تروریستی، تقریبا همکاری کاملی را با مسئولان این کشور داشت.»

رشیدی‌کوچی ادامه داد: «اینستاگرام حتی پروتکل‌هایی که خودشان هم درمورد خشونت تدوین کرده بودند را وقتی در فضای کشور ما قرار گرفتند، با این هدف که در ایران دارد براندازی می‌شود زیرپا گذاشتند. البته از آن طرف هم متاسفانه به دلیل عدم برنامه‌ریزی، خیلی از افراد در همین شبکه فعالیت اقتصادی دارند.»

این نماینده مجلس ضمن تاکید بر اینکه اگر هم قرار است اقدامی انجام دهیم باید این مهم را مدنظر داشته باشیم که عده‌ای از طریق این فضا درآمد کسب می‌کنند، گفت: «من درست و غلطش را کاری ندارم، اما همین موضوع هم باعث شده که اگر قرار است درباره این شبکه‌ها تصمیم بگیریم، در عین حال که نگاه ما به امنیت ملی باید کامل و دقیق باشد، باید در حوزه اقتصادی هم توجه داشته باشیم.»

نظرات بینندگان