arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۸۹۲۴
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۳ - ۱۰ دی ۱۴۰۱

آیا بلیط قطار در تعطیلات گران می‌شود؟

سفرهای ریلی در کشور ایران قدمت زیادی دارد و می‌توان گفت به دوره ناصرالدین‌شاه مربوط می‌شود. البته امروزه به دلیل زمان محدود، سفرهای هوایی نیز بسیار رواج پیدا کرده است. اما قطار همچنان امن و راحت است و در کنار هواپیما مورد استفاده قرار می‌گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آیا بلیط قطار در تعطیلات گران می‌شود؟

در سفرهای نوروزی هواپیما و قطار محبوب‌ترین وسایل نقلیه به شمار می‌روند. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسافران در سفرهای نوروزی خرید بلیط هواپیما و بلیط قطار است. در این زمان از سال، قیمت اغلب محصولات و خدمات گردشگری افزایش پیدا می‌کند و دلیل آن‌هم افزایش تقاضا برای سفر است. همچنین ممکن است نتوانید بلیط مناسب برای خود را پیدا کنید. زیرا بلیط‌ها سریعاً به فروش می‌رسد. اگر قصد دارید در تعطیلات سفر کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به این سوال که آیا بلیط قطار در تعطیلات گران می‌شود؟ پاسخ خواهیم داد.

مزایای سفر با قطار

سفرهای ریلی در کشور ایران قدمت زیادی دارد و می‌توان گفت به دوره ناصرالدین‌شاه مربوط می‌شود. البته امروزه به دلیل زمان محدود، سفرهای هوایی نیز بسیار رواج پیدا کرده است. اما قطار همچنان امن و راحت است و در کنار هواپیما مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در سفرهای ریلی برخلاف سفرهای هوایی میزان بار اهمیتی ندارد و قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای میزان بار مجاز وجود ندارد. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، بلیط قطار نسبت به هواپیما ارزان‌تر است. پس با خرید بلیط قطار می‌توانید تا حد زیادی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

ثبات قیمت قطار یکی دیگر از مزیت‌های سفرهای ریلی است. البته این موضوع در تمامی روزهای سال صدق نمی‌کند. ایستگاه‌های راه‌آهن در مراکز شهر واقع شده است و دسترسی آن راحت‌تر است.

در کوپه‌های قطار می‌توانید کنار خانواده و دوستان خود باشید و از سفر لذت ببرید. همچنین سفر با قطار در دسته سفرهای سبز قرار می‌گیرد. زیرا قطار آلودگی محیطی چندانی ندارد. بنابراین اگر به محیط زیست علاقه دارید، سفر با قطار به شما پیشنهاد می‌شود.

 تمامی این موارد باعث می‌شود ما سفری راحت، ارزان و بدون دغدغه داشته باشیم.

بهترین زمان خرید بلیط قطار در تعطیلات

به طور کلی سفر در تعطیلات بیشتر از دیگر زمان‌ها مورد استقبال قرار می‌گیرد. به خصوص اگر این تعطیلات مانند عید نوروز طولانی‌تر باشد. عید نوروز فرصت مناسبی برای سفر است. افراد یک سال را پشت سر گذاشته‌اند و حال قصد دارند با آغاز بهار و سال نو، روحیه خود را نیز تجدید کنند. در تعطیلات نوروز اغلب مشاغل نیز تعطیل هستند و همه افراد می‌توانند به نحوی از این تعطیلی چند روزه استفاده کنند.

البته ذکر این نکته الزامی است که تقاضای مسافران برای خرید بلیط قطار آنلاین در نوروز افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل اغلب بلیط‌ها سریعاً به فروش می‌رسند. بنابراین اگر قصد دارید در تعطیلات نوروز به سفر بروید، خرید بلیط را به روزهای پایانی سال موکول نکنید زیرا احتمال دارد بلیط‌ها به فروش برسند و نتوانید بلیط مورد نظر خود را خریداری کنید.

ظرفیت قطارها به خصوص قطارهای سریع‌السیر به سرعت تکمیل می‌شوند. به همین دلیل بهتر است چندین روز زودتر از تعطیلات به خرید بلیط قطار اقدام کنید. در برخی از مسیرهای پرتردد همچون تهران مشهد، تهران شیراز، تهران اصفهان، تهران بندرعباس و دیگر موارد، بهتر است اوایل اسفند را برای خرید بلیط قطار در نظر بگیرید زیرا بلیط قطار در این مسیرها سریع‌تر به فروش می‌رسد.

آیا بلیط قطار در تعطیلات گران می‌شود؟

قیمت بلیط قطار در تعطیلات

در ایام تعطیل به خصوص تعطیلی‌های خاص همچون عید نوروز، عید فطر، محرم و دیگر موارد مقداری نرخ بلیط قطار افزایش پیدا می‌کند. دلیل آن‌هم تقاضای بسیار زیاد برای سفر است.

البته عوامل دیگری همچون تاریخ رزرو بلیط، ساعت حرکت قطار، نوع قطار، خدمات و امکانات، میزان لوکس بودن قطار، لابی یا کوپه قطار و دیگر موارد در قیمت بلیط قطار تاثیرگذار هستند. به همین دلیل پیش از خرید بلیط قطار بهتر است بلیط تمامی شرکت‌های ریلی را با هم مقایسه کنید.

سفر با قطار هزینه‌های شما را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. البته اگر مشکل قیمت در روزهای تعطیلی را در نظر نگیریم.

هنگام سفر با قطار، گزینه‌های بسیار زیادی وجود دارد که می‌توانید با توجه به آن‌ها بلیطی ارزان برای خود پیدا کنید حتی اگر قصد سفر در تعطیلات را داشته باشید. به عنوان مثال قطارهای اتوبوسی معمولاً ارزان‌تر هستند. در مقابل هم قطارهای چهار ستاره و پنج ستاره نیز به دلیل خدمات بیشتری که ارائه می‌دهند، گران‌تر هستند.

عوامل موثر برروی قیمت بلیط قطار

عوامل مختلفی وجود دارد که برروی قیمت بلیط قطار اثرگذار است. به عنوان مثال فصل تعطیلات می‌تواند سبب بالا رفتن قیمت بلیط قطار شود.

عامل دیگر مسافت و مسیری است مسافران انتخاب می‌کنند. هرچه مسیر شما طولانی‌تر باشد و مقصد دورتر باشد، قیمت بلیط قطار نیز افزایش پیدا می‌کند.

سومین موردی که می‌تواند برروی قیمت بلیط قطار اثرگذار باشد، نوع قطار است. شرکت‌های ریلی قطارهای متعددی دارند که هرکدام از آن‌ها از نظر ویژگی‌هایی که دارند با هم متفاوت هستند.

قطارها در ایران به سه دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شوند. قطارهای دسته اول، قطارهایی لوکس هستند که خدمات بهتری نسبت به سایر قطارها ارائه می‌دهند. قطارهای سری دوم قطارهایی هستند که نسبت به قطارهای ۵ ستاره خدمات کمتری دارند و قیمت آن ها نیز ارزان‌تر است. قطارهای نوع سوم معمولاً امکانات زیادی ندارند اما قیمت آن‌ها بسیار به‌صرفه است.

نحوه خرید بلیط قطار در تعطیلات

خوشبختانه فرایند خرید بلیط وسایل نقلیه و همچنین دیگر خدمات گردشگری بسیار پیشرفت کرده است. برای خرید بلیط قطار دیگر نیازی نیست به دفاتر فروش بلیط یا ایستگاه‌های راه آهن به صورت حضوری مراجعه کنید یا وقت و انرژی خود را در این راه هدر بدهید. به کمک یک لپ‌تاپ یا گوشی هوشمند می‌توانید از سایت مرجعی همچون سفرمارکت بلیط قطار خریداری کنید. برای این کار باید به صفحه بلیط‌های قطار در سایت یا اپلیکیشن سفرمارکت مراجعه کنید و سپس اطلاعات خواسته شده را وارد کنید. این اطلاعات شامل مبدا، مقصد، تاریخ رفت و تعداد مسافران می‌شود. در صورتی که کوپه اختصاصی یا قطار رفت و برگشتی می‌خواهید، باید گزینه مربوط به آن را در این صفحه فعال کنید. سپس باید تاریخ برگشت را نیز مشخص کنید. بلیط‌های رفت و برگشتی اغلب ارزان‌تر از بلیط‌های یک طرفه هستند.

پس از تکمیل اطلاعات باید برروی دکمه جستجو کلیک کنید تا در گام بعدی بتوانید بلیط‌های قطار در تاریخ مشخص شده را مشاهده کنید. در این  صفحه می‌توانید بلیط‌ها را براساس قیمت، ساعت حرکت، تخفیف و مدت سفر مرتب کنید. همچنین به کمک فیلترهای قیمت، زمان حرکت، مدت سفر، نوع سالن، تعداد توقف و شرکت‌های ریلی می‌توانید نتایج نشان داده شده را محدودتر کنید. این کار در انتخاب به شما کمک زیادی می‌کند. پس از بررسی بلیط‌ها، باید برروی انتخاب بلیط کلیک کنید تا در گام بعد اطلاعات خود را تکمیل کنید و صندلی قطار برای شما رزرو شود.

 

 

نظرات بینندگان