arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۹۵۴۶
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۰۸ - ۱۵ دی ۱۴۰۱

صبحانه خبری، ۱۵ دی ۱۴۰۱؛ از آزادی ترانه علیدوستی تا ورود زبان چینی به مدارس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

ورود زبان‌ چینی به مدارس
یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش می‌گوید: امروزه دانش‌آموزان به دلیل کار کردن با وسایل نوین، انگلیسی را می‌دانند. البته در بسیاری از جاها همکاران با استفاده از روش‌های مهارت محوری، دانش‌آموزان را به میدان آوردند. همچنین در کانون پرورش فکری نیز زبان‌های مختلف را داریم. ولی در مدارس چند زبان از زبان آلمانی تا زبان چینی را به عنوان اختیاری از سال ۱۴۰۳ اضافه می‌کنیم.

ادعای رابرت مالی درباره حکم دو نفر از محکومان حوادث اخیر
رابرت مالی مذاکره کننده ارشد آمریکا در تازه‌ترین اظهارات خود مدعی شد: مهدی محمدی فرد و محمد بروغنی ۱۸ و ۱۹ ساله دو تن از جوانان ایرانی هستند که در دادگاه‌های ساختگی به اعدام محکوم شده‌اند. جهان نظاره گر است.

فغانی داور رسمی استرالیا شد
فهرست داوران بین‌المللی فیفا منتشر شد و علی ‌رضا فغانی داور نامدار ایرانی در فهرست داوران بین المللی کشور استرالیا قرار گرفت.

قطع اینترنت در ۲۹ و ۳۰ دی؟
مروتی معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش، از قطع اینترنت در کل کشور طی ساعات برگزاری مرحله اول کنکور خبر داد. این آزمون ۲۹ و ۳۰ دی برگزار می شود. اما وزیر ارتباطات گفته هنوز چیزی مصوب نشده و شورای امنیت کشور باید تصمیم بگیرد.

خداحافظی معاون رابرت مالی؟
جارت بلانک معاون «رابرت مالی»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران قصد دارد از این وزارتخانه جدا شده و به وزارت انرژی بپیوندد. آکسیوس، بلانک را یکی از بازیگران اصلی در مذاکرات غیرمستقیم با ایران در گفت‌وگوها احیای برجام معرفی کرده است.

آزادی ترانه علیدوستی
نادره حکیم الهی، مادر ترانه علیدوستی روز ۱۴ دی ماه ۱۴۰۱ با انتشار یک استوری در اینستاگرام خبر آزادی این بازیگر را اعلام کرد. این بازیگر مشهور سینما روز ۲۶ آذر در محل سکونتش بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.


توضیح سارا خادم الشریعه درباره  مهاجرتش
سارا خادم الشریعه ملی پوش شطرنج ایران اعلام کرد که هرگز برای پناهندگی به کشور دیگری اقام نکرده است. او نوشت: «من پناهنده‌ی هیچ کشوری نشدم! در حقیقت نیازی به این کار نبوده و سالهاست به دلیل موفقیت در رشته‌ام و همچنین چند ملیتی بودن همسرم چنین امکانی برایم فراهم بوده و هیچگاه دغدغه اخذ اقامت از طریق پناهندگی را نداشته‌ام. موضوع مهاجرت ما یک تصمیم خانوادگی است نه سیاسی. هنوز هم ایران خانه اول ماست و قطعا در زمانی مناسب به ایران بازخواهیم گشت. سه سال گذشته تعدادی از مسابقات مهم که عمری انتظار حضور در آنها را داشتم، به علت ممنوع الخروجی از دست دادم.»

قرار شده تولیدکنندگان و توزیع کنندگان فیلترشکن‌ها به ۹۱ روز تا یک سال حبس محکوم شوند
خبرگزاری دولتی ایسنا نوشت: «طبق تصمیمات اخذ شده در کشور، قوه قضائیه موظف شده با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعاتی و سایر دستگاه‌های ذیربط، با فروشندگان فیلتر شکن‌ها و وی پی ان های غیرمجاز برخورد قانونی و متخلفین را مجازات کند.... در ماده ۷۵۳ قانون مجازات اسلامی آمده است که هر شخصی که مرتکب تولید یا انتشار یا توزیع و در دسترس قرار دادن یا معامله نرم افزارهای غیر قانونی شود به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»

استراماچونی می‌گفت به پولشویی متهم می‌شود
حمید سجادی وزیر ورزش گفت: یکی از دلایل رفتن استراماچونی از ایران این بود که از صرافیهای مختلف به حسابش پول ریختند و استراماچونی گفت که من به پولشویی متهم می شوم و نمی توانم با شما کار کنم و از ایران رفت.

سی‌ان‌ان: در پهپادهای شاهد-۱۳۶ قطعات ساخت چندین شرکت آمریکایی به کار رفته است
شبکه خبری آمریکایی سی‌ان‌ان در گزارشی اختصاصی گفت بر اساس یک ارزیابی اطلاعاتی اوکراین، به نظر می‌رسد ۴۰ قطعه از مجموع ۵۲ قطعه‌ای که اوکراینی‌ها از پهپاد ایرانی شاهد-۱۳۶ برداشته‌اند، در ۱۳ شرکت مختلف آمریکایی ساخته شده و ۱۲ قطعه دیگر نیز ساخت شرکت‌های کانادایی، سوئیسی، ژاپنی، تایوانی، و چینی است.

رهبر انقلاب: غربی‌ها واقعاً زنهایشان در رنجند
آیت الله خامنه ای در دیدار جمعی از بانوان گفتند: امید این هست که بتوانید روی افکار عمومی غربی‌ها هم اثر بگذارید واقعاً چون واقعاً آنها زنهایشان در رنجند. جامعه‌ی زن غربی امروز در یک رنج ناخودآگاه در مواردی و آگاه در یک موارد دیگری است، روی آنها هم ممکن است اثر بگذارد.‌

 

نظرات بینندگان