arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۹۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۸ - ۱۸ دی ۱۴۰۱

صبحانه خبری، ۱۸ دی ۱۴۰۱؛ از اعدام ۲ تن دیگر از محکومان حوادث اخیر تا بازداشت ۱۳ تن به خاطر ناآرامی اخیر در بهشت‌زهرا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

رونمایی سرویس پیام‌رسان ماهواره‌ای برای اندروید
اپل همراه با معرفی سری آیفون ۱۴، از قابلیت ارتباط ماهواره‌ای در مواقع اضطراری رونمایی کرد و مسلماً محصولات اندرویدی هم می‌خواهند ویژگی مشابهی داشته باشند. حالا کوالکام در نمایشگاه CES ۲۰۲۳ از «اسنپدراگون Satellite» رونمایی کرده است که سرویس پیام‌رسان ماهواره‌ای دوطرفه را به نسل بعدی گوشی‌های پریمیوم اندرویدی می‌آورد. این ویژگی از طریق همکاری با Iridium ممکن می‌شود؛ شرکت ارتباط ماهواره‌ای که ۶۶ ماهواره در مدار نزدیک به زمین دارد.‌

واکنش روحانی به انتقادات از کسری بودجه ۱۴۰۰
حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق ایران، روز پنجم دی در دیدار با جمعی از استانداران دولت‌های یازدهم و دوازدهم به انتقادت درباره کسری بودجه سال ۱۴۰۰ پاسخ داد و گفت: عین بودجه‌ای که برای ۱۴۰۰ تنظیم کرده بودیم، تحقق پیدا کرد. ۴۰۰ هزار میلیارد تومان را مجلس اضافه کرد. همان شد کسر. ما در مجلس هم گفتیم ۴۰۰ هزار میلیارد تومان را اضافه نکنید. روحانی در ادامه گفت: سال ۹۲ بودجه‌ای که دولت به مجلس داده بود ۳۸ درصد کسری داشت. ما سروصدا نکردیم، لایحه دوفوریتی بردیم مجلس و اصلاح کردیم. اگر می‌بینید کسری بودجه است، لایحه دوفوریتی بدهید به مجلس، کسری بودجه را اصلاح کنید.

اعدام ۲ تن دیگر از محکومان حوادث اخیر
قوه قضاییه اعلام کرد که محمد مهدی کرمی و سیدمحمد حسینی، «عوامل اصلی جنایتی که منجر به شهادت مظلومانه، سیدروح‌الله عجمیان در کرج شد» صبح روز ۱۷ دی ماه ۱۴۰۱ به دار مجازات آویخته شدند. مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: محمد مهدی کرمی نه در مرحله تحقیقات مقدماتی در دادسرا و نه در دادگاه وکیلی معرفی نکرد. همچنین محمد حسینی با توجه به فوت والدین وی و حسب اعلام او مبنی بر اینکه هیچ ارتباطی با اعضاء خانواده خود ندارد، هیچ تقاضایی جهت ملاقات با شخص یا اشخاصی نداشته و کسی هم جهت ملاقات حضوری با او تقاضا و یا مراجعه ای نداشته است.

انتقاد علی مطهری به حکم یلدا معیری
علی مطهری در نامه انتقادی به رئیس قوه قضاییه درباره مجازات مطهری‌پژوهی خواستار لغو این حکم در دادگاه تجدیدنظر شد.او نوشت: خانم یلدا معیری، عکاس خبری، در دادگاه بدوی از جمله محکوم شده است به صد صفحه پژوهش درباره آثار استاد شهید آیت‌الله مطهری. البته نفس توجه به آثار آن اسلام‌شناس گرانقدر در شرایطی که نهادهای فرهنگی نظام مانند صداوسیما به‌رغم توصیه‌های مکرر و مؤکد امام خمینی و مقام رهبری توجهی به این آثار ندارند قابل‌تقدیر است، لکن استفاده از آن به‌عنوان مجازات و یک کار اجباری می‌تواند آثار منفی، هم در شخص محکوم و هم در جامعه داشته باشد چراکه مراجعه به این آثار باید از روی اختیار و انتخاب باشد.

طرح ممنوع الخروجی مسئولان در دستور کار مجلس
جلال رشیدی کوچی با بیان اینکه طرح ممنوعیت خروج مسئولان نظام پس از اتمام مسئولیت از کشور در دستورکار هفته جاری مجلس قرار دارد، بیان کرد: بنده این طرح را در ابتدای شروع به کار مجلس مطرح کردم و هدف نظارت بر مسئولانی بود که بعد از اتمام مسئولیت به هر دلیلی قصد خروج از کشور را دارند. این طرح به دنبال صیانت از اموال و اسناد مردم و کشور است تا دیگر کسی که در این کشور مسئولیت دارد به راحتی مانند خاوری ها نتواند بعد از پایان مسئولیت با پول های نامشروعی که از اختلاس و ارتشا و غیره به جیب زده است از کشور خارج شود.

سردار رادان فرمانده کل نیروی انتظامی شد
رهبر انقلاب در حکمی سردار سرتیپ احمدرضا رادان را به فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند.

تیراندازی در شرکت نفت و گاز گچساران با یک کشته
روانبخش دیهیم، فرماندار شهرستان گچساران گفت: در پی تیراندازی یک نفر در اداره شیمیایی شرکت نفت و گاز گچساران یک تن کشته و دو نفر مجروح شدند. وی افزود: تحقیقات در این زمینه در حال انجام است و هنوز دلیل و انگیزه این حادثه مشخص نیست.

مدیر مسئول سایت دیدبان ایران بازداشت شد
سعید سیف، مدیر مسئول سایت دیدبان ایران بازداشت شد. عسل اسماعیل‌زاده همسر سعید سیف این خبر را تایید کرد و گفت: سعید پس از چند بار احضار به دادسرای اوین جهت توضیحات بازداشت شد.

بازداشت ۱۳ تن به خاطر ناآرامی اخیر در بهشت‌زهرا
سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در اطلاعیه‌ای از دستگیری ۱۳ تن از لیدرهای ناآرامی‌های اخیر در بهشت زهرای تهران، خبر داد. پلیس گفته: برخی از عناصر دستگیر شده در این فراخوان ضمن تحریک مردم به تجمعات غیر قانونی و اقدامات هنجارشکنانه افرادی بودند که با تهیه بنزین و مواد آتش‌زا سعی در تخریب و آتش زدن سازمان یافته اموال و اماکن عمومی و دولتی و تعرض به جان و مال مردم را داشتند. 

پیشنهاد حسین شریعتمداری در واکنش به اقدام «شارلی ابدو»: تنگه هرمز را ببندیم
حسین شریعتمداری مدیرمسئول کیهان درباره اقدام نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» نوشت: در یادداشت ۲۲ آذرماه از بستن تنگه هرمز به روی نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری کشور‌های یادشده به عنوان یکی از اهرم‌های قدرتمند و پشیمان‌کننده برای مقابله با جنایات آمریکا و اروپا یاد کرده بودیم... اکنون این سؤال جدی و صد البته منطقی از مسئولان محترم کشورمان (نه فقط وزارت خارجه) مطرح است که چرا از این حق قانونی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله پشیمان‌کننده با جنایات کشور‌های متخاصم استفاده نمی‌کنند؟!

سردار سلیمانی ۳۲ عملیات را در عراق و ۱۰۰ عملیات را در سوریه مدیریت کرد
سردار محمدرضا فلاح‌زاده جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: شهید سلیمانی در عراق بالغ بر ۳۲ عملیات را مقابل داعش طراحی و مدیریت کرد و در سوریه بیش از ۱۰۰ عملیات را طراحی، مدیریت و فرماندهی کرد تا داعش را شکست داد.

توضیح سعید اکبری، مجری شبکه سه درباره غیبتش
سعید اکبری مجری شبکه سوم سیما دلیل غیبت خود در برنامه های صدا و سیما را پافشاری برخی افراد برای حرف زدن علیه ورزشکاران اعلام کرد. اکبری نوشت: خيلي ها پرسيده اند چرا ديگر در شبکه سه نيستم، دليل داشت. تصمیم گرفتم زیر بار حرف زور نروم و علیه ورزشکاران کشورم صحبت نکنم. تصمیم گرفتم نوشته های پر از کینه و نفرت افراد ترسو را تکرار نکنم. کسانی که جرات ندارند در پیج های خودشان علیه کسی حرف بزنند اما از مجریان می خواهند حرف های آنان را تکرار کنند. اميدوارم يک روز تلويزيون ايران از اين آدمها خالى شود. 

نظرات بینندگان