arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۰۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۰۸ - ۲۶ دی ۱۴۰۱

صبحانه خبری، ۲۶ دی ۱۴۰۱؛ از انداختن تقصیر کمبود گاز به گردن قبلی‌ها تا ادعای گران شدن نفت ایران برای سوریه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

بودجه موسسه آیت الله مصباح، ۱۴۱ میلیارد تومان
بر اساس جداول منتشرشده از بودجه ۱۴۰۲ بودجه پیشنهادی دولت برای موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی بیش از ۱۴۱ میلیارد تومان است. موسسه مذکور متعلق به مرحوم آیت الله محمدتقی مصباح یزدی بود که پس از درگذشت او زیر نظر حجت الاسلام محمود رجبی اداره می‌شود.

ادعای گران شدن نفت ایران برای سوریه
روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی که روز یکشنبه به نقل از منابع آگاه منتشر کرده است می‌گوید ایران قیمت محموله نفت خام برای سوریه را دو برابر می‌کند و به بیش از ۷۰ دلار در هر بشکه می‌رساند. وال‌استریت ژورنال گفت که ایران همچنین خواستار آن شده است که سوریه ابتدا پول خرید نفت را بدهد و گفته است که تحویل جدید محموله نفت به صورت اعتباری را رد کرده است.

ساخت ترمینال فرودگاه امام به‌دست چینی‌ها
سعید چلندری سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) گفت: آخرین مذاکراتمان با یکی از شرکت‌های چینی بوده که ظرف دو ماه گذشته این مذاکرات ادامه داشته است. با گروه‌های چینی صحبت کردیم و اطلاعات لازم را به آن‌ها دادیم و آن‌ها اعلام آمادگی کردند برای اینکه ما ارقام را مشخص و اعلام کنیم.

«خدا قوت، [اوضاع گاز] را خوب مدیریت کردید»
غبدالله گنجی، عضو شورای اطلاع رسانی دولت در توییتی نوشت: سرمای حال از جهت گستردگی-کل کشور-و از جهت عمق سرما بی سابقه است.اکنون در ده استان کشور میانگین سرما ١٠درجه زیر صفر است.علیرغم کاهش گاز صولی ترکمنستان گاز شمال قطع نشد باید خدا قوت گفت به مدیران وزارت نفت و قدردان بود که بدون افزایش زیرساخت جدید در سال‌های گذشته مدیریت خوبی کردند.

وزیر نفت: تعطیلی تهران جواب داد
جواد اوجی وزیر نفت گفت: دستور رییس جمهور برای تعطیلی مراکز آموزشی و ادارات شهر تهران کمک بزرگی به تامین گاز کشور کرد و در این مدت نزدیک ۲ و نیم میلیون متر مکعب کاهش مصرف صورت گرفت.

هواشناسی: سرمای هوا «طبیعی» است
صادق ضیاییان رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ضمن اشاره به ورود دو سامانه بارشی جدید به کشور تصریح کرد: امسال «زمستان سختی» نداریم بلکه دمای هوا وارد حالت نرمال خود شده است. وی تصریح کرد: با وجود کاهش شدید دما تنها می‌توان گفت که به دمای میانگین رسیده‌ایم. در گذشته هم روزهای زمستانی دمای حداقلی شهرهایی مانند تهران زیرصفر بود. در واقع گرمای هوا در این فصل غیرطبیعی است و الان دمای هوا وارد حالت نرمال خود شده است.  

تعطیلی مدارس تهران
آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرد: با توجه به شرایط جوی و بارش برف و همچنین تشدید برودت هوا و لغزندگی معابر؛ ۲۶ دیماه، آموزش در تمام مدارس مناطق ۱۹ گانه پایتخت به صورت غیر حضوری است.با این حال ادارات تهران تعطیل نشد. ادارات و مدارش شماری از استان ها امروز تعطیل است.

انداختن تقصیر کمبود گاز به گردن قبلی ها
ابراهیم رییسی رئیس جمهور گفت: موضوع ذخیره‌سازی گاز و نفت از مسائل بسیار مهم به ویژه برای شرایط بحرانی و غیرقابل پیش‌بینی است که متاسفانه در یک مقطعی مورد بی‌توجهی قرار گرفته و شرکت ذخیره‌سازی منحل شده است. رئیسی گفت: در وضعیت خاص آب و هوایی پیش آمده با تلاش‌های مسئولان اداره گاز و البته همراهی و همکاری متعهدانه مردم قطعی گسترده گاز نداشتیم و فقط در نقاط محدودی متاسفانه گاز قطع شد.

یارانه چادر و حجاب در دست بررسی است
انسیه خزعلی در پاسخ به گلایه مندی از قیمت پوشاک اسلامی و چادر و درخواست یکی از بانوان برای حمایت از حجاب اسلامی و طرح یارانه چادر اظهار نمود: قبلا هم در پاسخ به مکالمه تلفنی یکی از شهروندان که پیشنهاد طرحی برای حمایت از چادر داشت، عرض کردم طرح کالای فرهنگی دانستن پوشش حجاب و چادر و اعطای یارانه به آن از گروه‌های مردمی دریافت شده و در دست بررسی است و البته هیچ مصوبه‌ای ندارد.

هشدار درباره افزایش نارضایتی به خاطر مالیات
محسن پیرهادی نایب رئیس فراکسیون انقلاب مجلس با بیان اینکه بر اساس لایحه بودجه سال آتی قرار است مالیات ۵۷ درصد افزایش پیدا کند و مردم باید نسبت به سال قبل بیشتر مالیات بدهند در حالی که حقوق کارکنان دولت بر اساس همین لایحه رشد ۲۰ درصدی داشته است، بیان کرد: در روند افزایش مالیات‌ها و وعده دولت برای توزیع عادلانه درآمد‌ها یک تناقض رویکردی بروز کرده است، افزایش مالیات منجر به توزیع عادلانه درآمد نمی‌شود چرا که افزایش نرخ مالیات‌ها مستقیم روی توان خرید مردم اثر می‌گذارد و منجر به کاهش قدرت خرید مردم به ویژه در دهک‌های پایین درآمدی می‌شود.

 

 

نظرات بینندگان