arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۳۹۸۷
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۰۸ - ۱۸ بهمن ۱۴۰۱

صبحانه خبری، ۱۸ بهمن ۱۴۰۱؛ از زلزله مهیب در ترکیه و سوریه تا اعطای جایزه گرمی به شروین حاجی پور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

بورل: انگیزه احیای برجام کمتر می شود اگر...
بورل با اشاره به ادعاها درمورد فروش موشک بالستیک ایرانی به روسیه گفت: «باید به ایرانی ها توصیه کنم، اگر این کار را انجام دهید، همه چیز از جمله برجام بسیار دشوارتر خواهد شد». بورل گفت که اگر ایران گام دیگری در کمک نظامی خود به روسیه بردارد، انگیزه اروپا و آمریکا برای احیای توافق "بسیار کمتر خواهد بود."

زلزله ۷.۸ ریشتری در ترکیه و سوریه با بیش از ۳۶۰۰ کشته
بامداد دیروز زمین لرزه ای به بزرگی ۷.۸ ریشتری جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند. چندین پس لرزه هم با قدرت بالای شش ریشتر ثبت شد. زمین لرزه ۷.۸ ریشتری دیگری هم ظهر دیروز در ترکیه رخ داد. ده استان ترکیه و شماری از شهرهای سوریه درگیر این زلزله شدند که خسارات فراوانی بر جا گذاشت. خبرگزاری فرانسه گزارش داد که براساس آمار جدید، تعداد کشته‌شدگان در سوریه به ۱۳۸۹ تن افزایش یافت. همچنین مدیریت اوضاع اضطراری ترکیه اعلام کرد که آمار کشته‌شدگان زلزله در ترکیه به ۲۳۱۶ تن افزایش یافته است. این اداره تاکید کرد که تعداد ساختمان‌های تخریب‌شده نیز به ۶۲۱۷ رسیده است. همچنین تعداد مجروح‌شدگان به بیش‌از ۱۳ هزار تن رسیده است.

بی‌خبری از سه ملی‌پوش ایرانی پس از زلزله ترکیه
در پی زلزله ترکیه از وضعیت سه عضو تیم ملی و تیم منتخب خوزستان که به عنوان لژیونر در این کشور حضور داشتند، خبری در دست نیست. این سه ورزشکار حامد مطرودی از شهرستان شادگان، مهدی سعیداوی از شهرستان سوسنگرد که جانباز ۵۰ درصد است و محمدرضا میراحمدی از شهرستان رامهرمز هستند که عضو تیم فوتبال قطع عضو استان خوزستان و تیم ملی بوده و به عنوان لژیونر در تیم‌های ترکیه حضور داشتند.

اظهارات عجیب ابوالقاسم طالبی روی آنتن زنده تلویزیون
یکشنبه شب ابولقاسم طالبی، سازنده فیلم «قلاده‌های طلا» در برنامه سینمایی تلویزیون مهمان بهروز افخمی با اظهاراتی تند به زنان سینمای ایران که در حوادث اخیر اعلام موضع کرده بودند، حمله ور شد. طالبی گفت: انگار بعضی از زنان سلبریتی یائسه شدن را تقصیر جمهوری اسلامی می‌دانند. تا سنشان از ۵۰ سال بالاتر می‌رود، روسری خود را برمی دارند و به جمهوری اسلامی فحش می‌دهند. او با اشاره تمسخرآمیز به یائسگی زنان خطاب به زنان سینمای ایران گفت: شما اگر در جمهوری اسلامی نبودید و در آمریکا هم بودید، این اتفاق برایتان می‌افتاد. تا دیروز جوان‌تر بودید و روی بورس بودید. خب هرکسی یک دورانی دارد؛ چرا به جمهوری اسلامی فحش می‌دهید؟ بهروز افخمی در واکنش به این اظهارات که روی آنتن زنده بیان شد، صرفا به خندیدن اکتفا کرد.

شروین حاجی پور برنده جایزه گرمی شد
برندگان جایزه گرمی ۲۰۲۳ در حوزه موسیقی در حالی معرفی شدند که نام یک ایرانی بار دیگر در میان برگزیدگان جایزه اعلام شد؛ این‌بار برای یک جایزه تازه تاسیس. شروین حاجی‌پور از ایران با آهنگ «برای» به‌عنوان برنده جایزه جدید بهترین آهنگ برای تغییر اجتماعی معرفی شد.


تکذیب احتمال وقوع زلزله در تبریز/ وزارت راه: زلزله ترکیه گسل‌های ایران را فعال نمی‌کند
رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: گسل مسببِ زلزله ترکیه، ربطی به گسل‌های ایران ندارد و احتمال وقوع زلزله در تبریز را تحت تاثیر فعالیت گسل «آناتولی شرقی» رد می‌کنیم. مسبب زلزله ترکیه، گسل آناتولی شرقی است و به طور کلی صفحه تکتونیکی آن جدا از منطقه آذربایجان است. بر این اساس اثری در وقوع زلزله در ایران ندارند.

نظر جمیله علم الهدی درمورد «جنجال» مهسا امینی
«جمیله علم الهدی» همسر ابراهیم رئیسی در مصاحبه‌ای گفت که تمامی جنجالی که بر سر موضوع مرحوم مهسا امینی در کشور رخ داد، چیزی جز ارعاب و هراس‌افکنی از سوی آمریکا نبود.

ترقی: دغدغه امروز مردم، دهه فجر است
حمیدرضا ترقی عضو ارشد حزب موتلفه می‌گوید در حال حاضر فقط ۲ درصد از مردم با اینترنت کار می‌کنند، تمام اقتصاد کشور از طریق اینترنت انجام نمی‌شود و ۹۸ درصد در جای دیگری است. فقط برای ۲ درصد به مساله اصلی کشور آن را بدل می‌کنید؟ در رابطه با وعده‌ای که دولتمردان دولت رییسی و نمایندگان مجلس برای اصلاحات بعد از ناآرامی‌ها داده بودند، اظهار کرد: دغدغه امروز مردم در حال حاضر مساله دهه فجر است و سالگرد پیروزی انقلاب است.

قدیری ابیانه: اخیرا برخی مینی ژوپ می‌پوشند؛ گشت ارشاد برای این‌ها واجب است
محمد حسن قدیری ابیانه فعال اصولگرا می گوید پس از ناآرامی‌ها برخی با مینی ژوپ بیرون می‌آیند و برخی نافو قسمت‌هایی از بدنشان پیدا ست؛ برخی همدیگر را در کوچه و خیابان در آغوش می‌گیرند و می‌بوسند. او گفت گشت ارشاد برای افرادی که مینی ژوپ می‌پوشند واجب است. حال اگر فردا فردی مینی ژوپ پوشید و قبلا مشکل جراحی داشت و او را ببرند و به او تذکر بدهند؛ اگر او سکته زد بگویند چرا سکته کردی؟

۲ سال حبس برای زینب موسوی، کمدین
زینب موسوی، کمدین ایرانی و خالق شخصیت «امپراطور کوزکو» از حکم دو سال حبس برای خودش خبر داده بود و  در اینستاگرامش نوشته است: «برای دختری که حکمش تایید شد.»

ادعای باکو: حمله به سفارت ما از پیش برنامه‌ریزی شده بود
آیخان حاجی زاده، رئیس دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه آذربایجان روز دوشنبه در یک نشست با بیان این ادعا که "حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در ایران از قبل برنامه ریزی شده بود" سرعت عمل پلیس ایران در برابر این اقدام را ضعیف دانست.

در حال حاضر تنها با با پنج کشور تجارت مستقیم داریم
بهرام شکوری رئیس کمیته مشترک ایران و ژاپن خاطر نشان کرد: در حال حاضر تجارت ایران با چین، روسیه، ترکیه، امارات و عمان به‌صورت مستقیم انجام می‌شود و با سایر کشورهای دنیا تجارت ما با واسطه انجام می‌شود و مستقیم با سایر کشورها ارتباطی نداریم.

مدارس قم تا پایان هفته غیرحضوری شد
اداره کل آموزش و پرورش قم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد با توجه به مسائل پیش آمده روزهای اخیر در مدارس قم، فعالیت تمامی مدارس استان سه شنبه و چهارشنبه غیرحضوری است.  اشاره آموزش و پرورش به مسمومیت سریالی دانش آموزان مدارس مختلف در قم است.

نظرات بینندگان